Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av Powerflux, torsdag 05. juni 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Det er ikke ladestolper som settes opp men hurtigladere med fast kabel. Ladestolper er en helt annen diskusjon som "alle" kan sette opp og ikke krever rare greiene. Betalingsløsning for noe sånt er nesten ikke bryet verdt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 21. desember 2014, klokken 04:55
Det er ikke ladestolper som settes opp men hurtigladere med fast kabel. Ladestolper er en helt annen diskusjon som "alle" kan sette opp og ikke krever rare greiene. Betalingsløsning for noe sånt er nesten ikke bryet verdt.

Det er jo derfor vi vil ha en separat 22kW ladestolpe (enkel eller helst dobbel) ved siden av hurtigladeren, slik at vi slipper å blokkere den med å lade på bare 22kW, 11kW eller 7,4kW. Koster som du sier ikke stort ekstra, men krever jo at det er 22kW eller 44kW ledig strømkapasitet i området samt at man får avsatt ekstra parkeringsplasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cox

Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:00
Skal forsøke å svare kort på spørsmålene:

- Nedetiden er svært avtagende på disse laderne. Alle ladere gjennomgår i disse dager en oppdatering der programvare byttes ut

Sitat fra: Powerflux på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:38

Synes at skjermdialogen på KIWI laderene er god, men det er et sted hvor det halter.  Tror det er der jeg blir bedt om å bekrefte at pistolgrepet sitter i bilen, og man skal trykke en grønn OK-hake. Her skal man bekrefte ved å trykke på en knapp som sitter nedenfor skjermen, og det er plutselig nytt i dialogen.  Det er lett å huske når man vet om det, men svært lite intuitivt første gangen.  En bagatell kanskje, men førte til plunder og heft og oppringing til help-desk uten at de kunne hjelpe.

Uansett, stor honnør til KIWI, Fortum, Nissan (og VW/BMW) for dette initiativet!
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. desember 2014, klokken 10:22
Sitat fra: smaug01 på søndag 21. desember 2014, klokken 04:55
Det er ikke ladestolper som settes opp men hurtigladere med fast kabel. Ladestolper er en helt annen diskusjon som "alle" kan sette opp og ikke krever rare greiene. Betalingsløsning for noe sånt er nesten ikke bryet verdt.

Det er jo derfor vi vil ha en separat 22kW ladestolpe (enkel eller helst dobbel) ved siden av hurtigladeren, slik at vi slipper å blokkere den med å lade på bare 22kW, 11kW eller 7,4kW. Koster som du sier ikke stort ekstra, men krever jo at det er 22kW eller 44kW ledig strømkapasitet i området samt at man får avsatt ekstra parkeringsplasser.
Er ikke det litt vel råflott i denne prosessen for å dekke en ganske liten problemstilling for noen ganske få?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sn0le

Mulig det smaug, så hvis noen blir frustrert for at de ikke får ladet med Chademo eller en Renault Zoe fordi jeg står på Type 2 kontakten så sier jeg bare "tough luck" og ber de pent vente?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på søndag 21. desember 2014, klokken 17:51
Mulig det smaug, så hvis noen blir frustrert for at de ikke får ladet med Chademo eller en Renault Zoe fordi jeg står på Type 2 kontakten så sier jeg bare "tough luck" og ber de pent vente?

Jepp, kan tenke meg at Leaf-eierne blir happy når jeg opplyser om at jeg har tenkt å lade i 90 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 21. desember 2014, klokken 16:23
Er ikke det litt vel råflott i denne prosessen for å dekke en ganske liten problemstilling for noen ganske få?

Noen ganske få? Slike er som sagt perfekte for eiere av Tesla, MB B-klasse, Focus EV, Renault Zoe m.fl. Dessuten koster som sagt utstyret minimalt med penger i forhold til hurtigladeren. Kan jo like så godt snu det på hodet og si hvorfor investere i så mange dyre hurtigladere når man kan pepre landet med 22kW for en mye mindre sum?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: sn0le på søndag 21. desember 2014, klokken 17:51
Mulig det smaug, så hvis noen blir frustrert for at de ikke får ladet med Chademo eller en Renault Zoe fordi jeg står på Type 2 kontakten så sier jeg bare "tough luck" og ber de pent vente?
Det er bare sånn det er noen ganger og det må alle parter bare godta. Er det fullt så er det fullt. Nå er vel hele konseptet at folk skal lade mens de handler sånn i utgangspunktet.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen



Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. desember 2014, klokken 18:45
Sitat fra: smaug01 på søndag 21. desember 2014, klokken 16:23
Er ikke det litt vel råflott i denne prosessen for å dekke en ganske liten problemstilling for noen ganske få?

Noen ganske få? Slike er som sagt perfekte for eiere av Tesla, MB B-klasse, Focus EV, Renault Zoe m.fl. Dessuten koster som sagt utstyret minimalt med penger i forhold til hurtigladeren. Kan jo like så godt snu det på hodet og si hvorfor investere i så mange dyre hurtigladere når man kan pepre landet med 22kW for en mye mindre sum?

Zoe kan jo benytte fullverdig type 2 hurtiglading, fokus Ev er det ekstremt få av og får ikke heller noe ut av 22kW, MB B klasse utnyttet bare 11kW så alt i alt er det vel bare TMS som "trenger" dette alternativet og da er altså kritikken at det er for mye å betale for å bruke 43kW?
Kan jo snu på det å si, hva om en Fokus ev står og bruker type 2 kontakten og en Tesla eier veldig gjerne skulle brukt dens 22kW mulighet? Synd, trist, leit.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på søndag 21. desember 2014, klokken 19:00
Zoe kan jo benytte fullverdig type 2 hurtiglading, fokus Ev er det ekstremt få av og får ikke heller noe ut av 22kW, MB B klasse utnyttet bare 11kW så alt i alt er det vel bare TMS som "trenger" dette alternativet og da er altså kritikken at det er for mye å betale for å bruke 43kW?
Kan jo snu på det å si, hva om en Fokus ev står og bruker type 2 kontakten og en Tesla eier veldig gjerne skulle brukt dens 22kW mulighet? Synd, trist, leit.

Zoe kan (foreløpig) benytte 43kW AC ja, men om denne er opptatt er 22kW en meget god erstatning. Focus er det ikke så mange av nei, men de får da ut 7,4kW. Det er mye bedre enn 10A fra en schuko for å si det pent. Dyr 43kW gjelder jo ennå mer for MB B-klasse som bare får ut 11kW. Er 22kW opptatt av en Focus så har vi enten en 22kW i reserve (om det er en dobbel stolpe) eller 43KW uttaket.

Hele poenget mitt er at ett eller to 22kW AC uttak er en meget god backup for ganske mange om hurtigladeren skulle være opptatt eller defekt. Og det har vi jo sett en god del av i det siste. Jeg tror de fleste i3-eiere ville satt stor pris på å kunne lade med 7,4kW fra en separat AC stolpe om de kom fram med nesten tomt batteri til en defekt hurtiglader.

En enkelt multistandard hurtiglader er for sårbart til at man kan stole på den, altså tør jeg ikke å legge den inn som en forutsetning for å gjennomføre en tur. Dermed blir den verdiløs for andre enn de som bare vil ha litt gratis påfyll mens de handler melk.

Så prioriteringen min ville vært denne rekkefølgen på ladere:

1. Multistandard hurtiglader
2. Dobbel 22kW AC
3. Multistandard hurtiglader nr. 2
4. Multistandard hurtiglader nr. 3
5. Dobbel 22kW AC nr. 2

Ihvertfall utenfor tettbebygd strøk burde man bestrebe seg på å komme til nr. 2, helst til nr. 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sølve

At Renault bidrar finansielt til Kiwis ladere gjør det naturlig at lading også tilpasses optimalt til Renault sine biler.
Bergen

Svein el-freak

Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Jan-Børre Olsen

Finnes slike 22kW ladestolper på markedet med mulighet for betaling osv? Er ikke tanken at dette skal være HURTIGlading for kiwi kunder og ikke en drop in ladestasjon? Skal vel handle ganske mye med 22kW tilkoblet en Focus electric for å få noe særlig ut av det? Areal til dette lade punktet er jo også en prioritering som må taes.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

For min del har det blitt mye Kiwi-handling denne helgen som ellers hadde blitt tatt i andre butikker fordi de nå har ladestasjon. Både fordi jeg har trengt lading, men også bare for å finne ladeplassene og teste de i tilfelle lite strøm ved en senere anledning.

TorS

iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA