Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er verst, høy SOC eller stor DOD?

Startet av Hyperstress, torsdag 29. mai 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

Hyperstress

Vanskelig valg:  ;D

1. Lade mellom 20%-90% og få en lav gjennomsnittelig SOC, men stor DOD, eller..
2. lade mellom 70-90% og få en høy gjennomsnittelig SOC, men liten DOD?

Har til nå benyttet alternativ 1. på e-Up, men har blitt litt usikker på hva som er best.
(Lade til lavere enn 90% er ikke ønskelig)

Noen som har noen tanker rundt dette?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cowboystrekk

Hvorfor er ikke lavere enn 90% ønskelig? Du setter et pest eller kolerapremiss... Hva som er best er vanskelig å vite mtp batteritype etc. Om vinteren så vil ikke høy SOC ha særlig mye å si, men om sommeren vil høy SOC slite mer på batteriet da temp er høyere. Hvis et alternativ uansett er å lade bare 20%, hvorfor ikke da bare holde deg mellom 40 og 60%?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Anew

Ingen svar på denne? Jeg har en rimelig grei forståelse (basert på den videoen som ble omtalt på Tesla-forumet på forsommeren) av hvorfor et li-ion-batteri tar skade av høy SoC, men hva som er skadelig med dyp DoD har jeg ikke klart å finne ut.

Det sies ofte at det er bedre å fullade enn å tomkjøre batteriet, men hvorfor?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Nicolay

Dette kommer ann på hvilken kjemi som sitter i bilen.

Telsa har LiNiCoAlO2 (Nickel Cobolt Aluminium oxide) hvor for eksempel hvor høy SOC fører til mer slitasje enn andre kjemier.

jeg har selv bestilt en Egolf og er derfor meget nysgjerrig på cellekjemien. hvilken SOC i forskjellige temperaturer har også stor eller liten påvirkning. skjønner ikke hvorfor kjemiene skal være så hemmelige:(


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA