Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Schuko lading av zoe.

Startet av Rubberduck85, tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

nofuelno

Sitat fra: ZorroIII på søndag 13. juli 2014, klokken 20:22
Ladekabelen med kladd (10A) til VW e-Up! virker ikke på Zoe, den gikk rett i feil (rødt lys).
Hvis det var IT-nett, så er det ingen overraskelse...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

ZorroIII

#16
Sitat fra: nofuelno på søndag 13. juli 2014, klokken 20:42
Sitat fra: ZorroIII på søndag 13. juli 2014, klokken 20:22
Ladekabelen med kladd (10A) til VW e-Up! virker ikke på Zoe, den gikk rett i feil (rødt lys).
Hvis det var IT-nett, så er det ingen overraskelse...
TN (400V)

Kunne den ha virket om man snudde kontakten? Han med Zoe'n er i pappaperm i mange måneder så får ikke testet igjen.

elektrolux

Zoe vil nok lade med disse kablene, men kun om de er tilsluttet TN nett
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZorroIII

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juli 2014, klokken 20:18
Zoe vil nok lade med disse kablene, men kun om de er tilsluttet TN nett
Har polaritet noe å si? En enfasekabel som den til e-Up! kobles jo til L1 og N, men hvilken av polene som havner hvor avhenger av hvordan man snur på stikkontakten.

emil

Sitat fra: ZorroIII på mandag 14. juli 2014, klokken 21:52
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juli 2014, klokken 20:18
Zoe vil nok lade med disse kablene, men kun om de er tilsluttet TN nett
Har polaritet noe å si? En enfasekabel som den til e-Up! kobles jo til L1 og N, men hvilken av polene som havner hvor avhenger av hvordan man snur på stikkontakten.

Den vil nok bare måle spenningen mellom hver av fasene og jord. Ligger en på 0 og den andre på 230 er det ikke nøye hvilken som er hvilken. Hvis det derimot er lik spenning mellom jord og L1 og N (som det vil være på IT) så vil den ikke lade

Rav4_EV

Ser at mange er opptatt av en eller annen "Quickfix" for å lade Zoe på IT nett.

Poenget med IT nett sperren er at bilens lader ikke er isolert mellom strømnett og batteripakke. Mindre ladere i andre biler skaper et galvanisk skille mellom strømnett og batteri.
En jordfeil som er svært vanlig i IT nett kan få stygge følger dersom bilen også skulle få feil.
Om noen skulle greie å "lure" bilen vil dette sikkerhetshullet tettes med en oppdatering.

Har kjørt 45 mil med Zoe i dag. Savner ikke å stå tilkoblet en schuko med IT nett i det hele tatt. Har kun brukt semihurtiglading på 11 og 22 kW.

For de som er ihuga Schuko fans vil det komme en løsning for IT fra Renault snart.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tinker

#21
Var min bil som ikke ville ta eUP laderen. Bilen ble ordentlig irritert også. Da jeg skulle kjøre hjem fra jobb den dagen noen timer senere lyste hele displayet rødt med beskjeden "Charging not possible" og så var skiftnøkkelikonet tent. Fikk heller ikke lov til å skru på cruise control. Var ingen tekniske folk på jobb når jeg kom ut til Motorforum, så jeg kjørte hjem og puttet den i laderen der for å se hva som skjedde - og bilen ladet som om ingenting var skjedd... Den har funket som vanlig siden.

Skal prøve med en i3 lader på samme sted når jeg kommer meg hjem fra ferie og se hvordan det går.

Det er egentlig ikke et brennende behov for å lade med shuko, men akkurat den dagen hadde det vært greit med en top-up på jobb. Hadde tenkt meg en tur til Evje, en tur på gode 70-75km hver vei, og det er ikke et snev av hurtigladere opp igjennom dalen der. Med bare 75% på batteriet turte jeg ikke det, og tok RAVen i stedet :) Jeg ser også at hvis jeg vil få ladet bilen i Risør der svigerfar bor er jeg prisgitt shuko, så lenge jeg kan finne en kontakt med TN i.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Hvor stor er den transformatoren som de setter opp hjemme hos deg om du ikke har TN-nett? Hadde det ikke vært mulig å bygge en sånn en inn i bilen? ;)

tinker

Jeg har den ikke så jeg vet ikke hundre prosent, men mener elektrikeren pratet om at den bygde 1 meter høyt og ca 20 cm fra veggen. Bredden husker jeg ikke.

Tipper at det ikke har noe fokus fra Renault å bygge den inn i bilen uansett størrelse, så lenge så og si hele Europa er på TN nett :)
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Joda, men hvis noen klarer å lage en sånn transformator som er veldig liten tror jeg ikke at Renault i Frankrike har så mye imot å få en gruppe arbeidere til å finne ut hvor man kan sette inn denne transformatoren. Da tror jeg Renault hadde solgt mange flere biler enn Nissan, VW og Kia. Bare se på hvilken som helst test av bilen på en norsk nettside. De snakker 90% om ladeproblemene og 10% om selve bilen.

torgrand

Jeg hadde kjøpt med en gang... Hadde den på prøve og var veldig fornøyd med bilen, men når den ikke kunne lade på jobb, ikke hos mine foreldre, min kones foreldre eller på hytta. Da blir det vel problematisk/begrenset bilhold....

TB

Zaptec (http://www.zaptec.com) har ein mulig løysing på Renault sitt problem her. Tradisjonelle  transformatorer er ikkje spesielt eigna til og flytte med rundt pga. størrelse og vekt.

Henta frå:
http://www.tu.no/petroleum/2014/05/13/norsk-bronnteknologi-kan-bli-brukt-til-elbillading-og-mars-boring

SitatDe patenterte transformatorene har galvanisk skille og er en tiendedel av størrelsen på dagens transformatorer med tanke på vekt og volum.

Sitat
Teknologien kan nemlig være svært nyttig til lading av elbiler, og løsningen kan være klar allerede til høsten.

Ettersom Norge og Albania bruker et strømnett (IT) som skiller seg fra resten av Europas strømnett (TN), dukker det opp noen utfordringer med lading av elbiler. Ofte trenger man en transformator for å få dette til, men dagens transformatorer er svært store, tunge og dyre. Noen bilmerker, deriblant Renault, sliter med det norske nettet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Gen 0 og 1 Think City har en slik skilletrafo innebygget i bilen.

Denne bør kunne brukes også på Zoe for å omforma IT til TN nett. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Flips

Det burde være litt ekstra plass under panseret der man kan sette en sånn transformator. Hvis ikke ofrer jeg gjerne litt bagasjeplass :)

tinker

Sitat fra: tinker på tirsdag 15. juli 2014, klokken 22:22
Skal prøve med en i3 lader på samme sted når jeg kommer meg hjem fra ferie og se hvordan det går.

Var oppom kontoret og prøvde med en i3 lader i dag i samme stikket som vi prøvde eUP laderen i, og det funket kjempefint. Må ha vært noe med eUP laderen bilen min ikke likte...

2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA