Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZAPTEC transformator/ladestasjon 230V-400V

Startet av Griffel, tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:18

« forrige - neste »

Griffel

Litt nytt om ZAPTEC i TU

Slik den er avbildet ser det ut som de bygger en Type2 ladestasjon med sin spesielle transformator integrert.
En nydelig løsning for alle biler med trefas lader i bilen. (per D.D. Tesla og ZOE)

http://www.tu.no/petroleum/2014/05/13/norsk-bronnteknologi-kan-bli-brukt-til-elbillading-og-mars-boring

"Teknologien kan nemlig være svært nyttig til lading av elbiler, og løsningen kan være klar allerede til høsten."


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Har hatt gleden av å følge Zaptec's utvikling av det som er en elektronisk transformator som omformer 230V 3 fase IT til 400V TN trefase.

Imponerende hva den gjengen kan bygge. Moduler på størrelse med en gammel mobiltelefon hånterer 3,6 kW med minimale tap.

Et helt klart bedre alternativ enn en vanlig transformator som har et betydelig stillstandsforbruk, tar mye plass og lager en del lyd.

Vi gleder oss til produktet lanseres.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Denne skulle vært klar I GÅR  8) Håper prisen blir overkommelig, ikke fordi jeg trenger mer enn 32A enfas som jeg har nå, men fordi det er fornuftig at folk går over på trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svingen

det her er vel pefekt får RENAULT ZOE, Renault burde jo få til en samarbeid slik att man finn en billig lader som støtta fra 10a 1 fase til 32a 3 fase 220v da snakker vi om en kjekt lader :)
tiper det er mange som kunne ønske seg en slik liten lader,gjerne type2 ut på fra ladere,kanskje noe du jobber med elektrolux :)?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Det blir type 2 stikk på Zaptec trafoen. ;)

Og selvfølgelig er vi på saken og satser på å tilby disse som en del av vårt sortement fra vår webshop. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olatho

Så med en av disse er det helt fett med 230V trefas ut til ladestasjonen? Høres jo ut som en drøm å slippe en diger trafo.

KjellG

Egentlig en helt meningsløs løsning. Hvorfor tar ikke f.eks. Tesla og setter sammen tre av sine ladere i sterne for fri tilkobling til 230/400V nett?

Med løsningen over blir det trolig: ac,dc,ac,dc,ac - ac,dc der en kunne nøyd seg med ac,dc.


Griffel

#7
Sitat fra: KjellG på fredag 23. mai 2014, klokken 12:44
Egentlig en helt meningsløs løsning. Hvorfor tar ikke f.eks. Tesla og setter sammen tre av sine ladere i sterne for fri tilkobling til 230/400V nett?
Nå er det vil ikke gitt at dette er rett fram.
1 Det er langt fra sikkert at det er tre ladere. (Unødvendig dyr løsning)
2 dette er ikke en vanlig 3 fasmotor men styrt(e) likeretter(e) som ikke nødvendigvis kan kobles trekant/stjerne etter behov.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Enig i at det ikke behøver være tre distingte ladere. Imidlertid, disse boksene synes å bli så små at en kan ta den med i Teslaen. Gitt at en bygger den inn sammen med litt sniffelogikk, så kan en fritt tilknytte Tesla til 400 eller 230V nett uten at brukeren trenger tenke over det.

Igjen gitt at dette er sammenbygget med laderen i bilen,  da kan en trolig forenkle hele konstruksjonen idet en skal fra AC til DC en gang. Kanskje kan en til og med droppe hele trafoen.

Det burde ikke være uoverkommelig å bygge en lader i bilen som tar imot enfas, tofas, trefas, 230 eller 400V 0-32A. Med denne bokse, Teslas trefaselader og diverse overganger og kabler har en det jo nå.

ducktolate


klauss

Sitat fra: ducktolate på mandag 15. september 2014, klokken 22:24
Noen som vet noe mer om dette?

Her er det jeg fikk 21. oktober og som antyder "et stykke ut i 2015" før leveransene av ZapCharger starter:


---------- Videresendt e-post ----------
Fra: Zaptec shared <contact@zaptec.com>
Dato: 21. oktober 2014 kl. 10.12
Emne: Zap-nytt

Hei!

Takk for din interesse for vår ZapCharger. Her er et livstegn fra Zapperne. Vi håper du kan registrere deg på
http://www.zaptec.com/home/zapcharger/
...så skal vi sende deg nyheter i framtiden.

Vi jobber fortsatt med å lage verdensnyheten ZapCharger (både en portabel og veggmontert modell – begge med innebygget elektronisk trafo). Løsningen vil bli sikrere, mer miljøvennlig, smartere og mye mer kompakt enn det som finnes på markedet i dag. Men testing og sertifisering tar tid. Vi ser nå at vi er et stykke ut i 2015 før vi kan lansere produktet.

Vi håper du kan vente på produktet vårt. I mellomtiden takker vi for din interesse og tålmodighet.

Mvh
Team Zaptec.

Amoss

http://www.tu.no/industri/2015/01/21/norsk-selskap-loste-renaults-ladeproblem-med-oljeteknologi

SitatZAPTEC ELBILLADERE

Norsk selskap løste Renaults ladeproblem med oljeteknologi
Kan endelig lade overalt i Norge.

Rundt 70 prosent av det norske strømnettet består av IT-nett som elbilen Renault Zoe i utgangspunktet ikke takler.

Nå kommer løsningen på jordingsproblemet: En kabel utviklet av Zaptec AS i Stavanger.

Så ting skjer på denne fronten :)
Model S 85D

Jan-Ingvar

Hei,

Jeg bestilte en Zoe i dag. Selgeren kunne fortelle at den nye laderen kommer til høsten, men at den ville bli dyr - han anslo 16.000,- til 19.000,-.

Kunder som bestiller Zoe fra og med august vil kunne velge mellom å få Wallbox eller Zaptec-lader inkludert i prisen, i følge selger.

Muffinman

Med en slik pris kombinert med sen lansering er det totalt uinteressant for meg. Dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA