Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

satheesh.net

Sitat fra: cairnz på onsdag 30. juli 2014, klokken 10:21
Muffinman, kan jeg bestille besøk av deg og termokameraet ditt? Det er nemlig hverken enkelt eller billig å låne slikt utstyr for de fleste av oss :)

Kanskje ta det med på mekketreffet? ;)

Muffinman

Sitat fra: cairnz på onsdag 30. juli 2014, klokken 10:21
Muffinman, kan jeg bestille besøk av deg og termokameraet ditt? Det er nemlig hverken enkelt eller billig å låne slikt utstyr for de fleste av oss :)
Det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg har et slik kamera. Bildet er hentet fra linken over.

Kunne kanskje vært interessant å se priser på termofotografering av dekk. Og ikke minst resultatene.


cairnz

Sitat fra: Muffinman på onsdag 30. juli 2014, klokken 12:27
Det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg har et slik kamera. Bildet er hentet fra linken over.

Kunne kanskje vært interessant å se priser på termofotografering av dekk. Og ikke minst resultatene.

Aha. Jeg har sett endel DIY-prosjekter med termografering, men ingen som er såpass raske at de vil kunne produsere et slik bilde som du linker til over.. tipper det er nærmere seks-sifrede tall for et kamera som kan gjøre det.
Elbilist

BMW850

Sitat fra: janmb på mandag 28. juli 2014, klokken 06:34
Sitat fra: BMW850 på søndag 27. juli 2014, klokken 23:41
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-tire-rotation-care-tips/

Ikke alle som har den muligheten

Jeg vet, blant annet en av grunnene til at jeg ikke valgte P+. Tydelig at bilen "spiser" bakdekk. Satser på Michelin når jeg skal bytte.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014

Sitat fra: cairnz på onsdag 30. juli 2014, klokken 12:28
Sitat fra: Muffinman på onsdag 30. juli 2014, klokken 12:27
Det var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg har et slik kamera. Bildet er hentet fra linken over.

Kunne kanskje vært interessant å se priser på termofotografering av dekk. Og ikke minst resultatene.

Aha. Jeg har sett endel DIY-prosjekter med termografering, men ingen som er såpass raske at de vil kunne produsere et slik bilde som du linker til over.. tipper det er nærmere seks-sifrede tall for et kamera som kan gjøre det.

Trenger ikke ta bilde når du kjører.
Bilde rett etter stopp bør være mer enn godt nok.
Dersom man ikke har ir kamera (10-20000kr) kan man bruke temperaturmåler til å stikke i dekket, eller en tempgun (1000kr)

petersv

http://www.myflukestore.com/product/fluke-ti95-9hz-general-use-thermal-imager

Noe TOCN burde kjøpe inn, ev. gruppespleising? Er vi 100 som spleiser blir det under tohundrelappen hver.

Cirion

Sitat fra: BMW850 på onsdag 30. juli 2014, klokken 12:41
Sitat fra: janmb på mandag 28. juli 2014, klokken 06:34
Sitat fra: BMW850 på søndag 27. juli 2014, klokken 23:41
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-tire-rotation-care-tips/

Ikke alle som har den muligheten


Jeg vet, blant annet en av grunnene til at jeg ikke valgte P+. Tydelig at bilen "spiser" bakdekk. Satser på Michelin når jeg skal bytte.
Tydelig at det er de uten + som spiser dekk... 32000km og fortsatt samme dekk. Litt under 7k av dem er på vinterdekkene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Jeg har + med michelin ps2 og kommer aldri verden i nærheten av 20k på de før de må skiftes. Er på ca 10k nå og håper de holder ut sesongen, men langt ifra sikker.

Har nok mye å si hva slags kjøremønster man har også. Jeg har nesten bare bykjøring/småkjøring med mye start/stopp/aks/regen i lave hastigheter - noe som selvsagt sliter veldig mye mer dekk per km enn langkjøring.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

kjellan

Hei

Har no kjørt 8000 km med vår  S 85P. Sjekka dekka som er standard Goodyear 19" med skyvelær

Ingen skjeivslittasje foran eller bak .  Altså ingen unormal slittasje med luftfjæring !

Slitasje foran 1,2 mm, bak 2,3 mm. Nye Goodyear dekk har gjennomsnittleg 8,7 mm mønsterdjupne.

Lufttrykket i alle 4 dekka var 2,85 bar tilsvarer ca 41,4 psi. Orginaljustering frå Tesla Lade i mars Gjennomsnittleg energiforbruk er 192 wh/km og med luftfjæring i standard posisjon. Kombinsjon av langkjøring/kortkjøring ca 70/30. Ingen råaks

Anbefalt luftrykk er 3,1 bar (45 psi) så eg har fyllt på litt og skal sjekke om energiforbruket går noko ned.

Med denne slitasjeraten vil bakdekket uten rotering kunne oppnå ein kjørelengde ca 18 000 km når det er ca 3 mm igjenn av mønsteret. :D

Tesla anbefaler rotering ved 8 000 km og dersom ein følger det vil framdekket ha 3,7 mm møsterdjupne og bakdekket 2,5 mm ved 2 rotasjoner og 24 000 km.

Dersom ein roterer ved 12 000 km vil eg teoretisk  ha 3 mm mønsterdjupne både foran og bak. 

==> Avventer rotering til 12 000 km.

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

jkirkebo

#384
Sitat fra: janmb på onsdag 30. juli 2014, klokken 14:06
Jeg har + med michelin ps2 og kommer aldri verden i nærheten av 20k på de før de må skiftes. Er på ca 10k nå og håper de holder ut sesongen, men langt ifra sikker.

Jeg er på 28k nå, 16k på sommerdekk. Bakdekkene er alt byttet (pga.feil spissing) mens fordekkene ser ikke ut til å være mer enn maks halvslitt. Så de tror jeg fort går 30.000km. Har også P85+ med PS2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zanka

21000 km, ca 15000 på PS2, fortsatt over 6mm igjen bak.
Kjører ikke som en pensjonist  :)
P85 +
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Cirion

Sitat fra: janmb på onsdag 30. juli 2014, klokken 14:06
Jeg har + med michelin ps2 og kommer aldri verden i nærheten av 20k på de før de må skiftes. Er på ca 10k nå og håper de holder ut sesongen, men langt ifra sikker.

Har nok mye å si hva slags kjøremønster man har også. Jeg har nesten bare bykjøring/småkjøring med mye start/stopp/aks/regen i lave hastigheter - noe som selvsagt sliter veldig mye mer dekk per km enn langkjøring.
Første måned, var ca. 90% av all kjøringen lekekjøring... Fikk bilen i August, alle ville teste. Den ble hardkjørt, og jeg forventet å måtte bytte dekk tidlig denne sesongen i allefall bak. Byttet forsikring i slutten av september og da var km måleren nådd 7k km. Ble mye demo kjøring utover høsten, og synlig slitasje så jeg faktisk ikke så mye av før det ble kaldt. Måtte kjøre leeenge på sommerdekkene. De bråker noe helt JÆVLIG når det er 15grader eller lavere, og det blir bare værre mot 0. Slitasjen har nok gått ned siden det. På langtur og i varmen ser det ut til at de varer lenger. Visuelt så ser det ut som det er like mye gummi før ferien som etter Alicante turen og nesten 8k km kjørt. De holder nok fint ut denne sesongen. Så får jeg se hvor lenge de holder til våren.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cheokeee

Har kjørt 5500 km med min S85, begge bakdekkene er nå helt blankslitte innerst, på det ene er korden kommet frem. I tillegg er det blankslitt helt innerst på venstre forhjul.
Kjører på originale 19" hjul, og har luftfjæring, har hatt den på low mesteparten av tiden.
Har fått time for firehjulskontroll imorgen på Teslas regning hos et annet verksted, siden jeg har lang vei til nærmeste Tesla servicesenter.
Håper den blir bra da.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

Muffinman

Jeg kan nok skyte ei hvit pil etter å dokumentere feil hjulstilling ovenfor Tesla siden MB verkstedet i Kristiansund ikke klarte å registrere målingene før justering.

Det er rett og slett ufattelig uprofesjonelt.

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:21

Det er rett og slett ufattelig uprofesjonelt.

Du får trøste deg med at det ble bra og at du sannsynlig vis ikke betalte for alle timene de brukte  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA