Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: haakonl på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:33
Du har rett i at det er godt med avklaring. Men jeg kjenner at tålmodigheten begynner å tæres kraftig. De manglende ladeadapterene kostet meg noen titusener i vinter, og nå måtte jeg kjøpe nye dekk etter få uker. Hjulstillingskontrollen for egen regning er bare prikken over i-en. I tillegg en evig strøm av feil og periodiske knirke/skranglelyder som av en eller annen grunn nekter å opptre når bilen er på verksted. Oppskrapede sidevinduer. Dugg/vann i lykter. Skjerm som krasjer. 3g som forsvinner. Pakninger som lekker. Lakk som blir sandblåst og ødelagt langs sidene på bilen. Drivverk som ikke holder. Og nymonterte bremser som hang i en hel dag. Autokromatiske speil som forblir svarte i 30-40 sekunder ved rygging (som dermed gav en illusjon om at det ikke var hindringer bak) i kombinasjon med ryggesensorer som ikke sa fra før jeg rygget på en annen bil. Ka-ching, 20.000 kroner til. Og mye annet.

Kan man si at dette er den gjengse erfaringen blant TMS-eiere, eller har du hatt ekstra uflaks og fått en mandagsbil? Jeg har en TMS i bestilling og vurderer sterkt å trekke den etter å ha fulgt med på forumet her i noen uker. I øyeblikket heller jeg mest mot avbestilling og heller avvente et års tid til det enten er slutt på Tesla sine kostbare og tidkrevende barnesykdommer, eller rett og slett bare beholde Leafen og kjøpe en nyere Passat eller lignende til familieutfart.

Vi har 11500km på vår og ikke noe veldig å klage på. Vi må være forsiktige med høytrykkspyleren på høyre fremdør, men ellers bra. Så jeg tror nok Muffinman er ekstra uheldig.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Amoss

Sitat fra: haakonl på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:41
Kan man si at dette er den gjengse erfaringen blant TMS-eiere, eller har du hatt ekstra uflaks og fått en mandagsbil? Jeg har en TMS i bestilling og vurderer sterkt å trekke den etter å ha fulgt med på forumet her i noen uker. I øyeblikket heller jeg mest mot avbestilling og heller avvente et års tid til det enten er slutt på Tesla sine kostbare og tidkrevende barnesykdommer, eller rett og slett bare beholde Leafen og kjøpe en nyere Passat eller lignende til familieutfart.

Nå skal vel jeg være forsiktig med å uttale meg for skråsikkert om noe her, da jeg enda ikke eier noen Tesla (venter på Model 3). Men man må først og fremst huske på at feilmeldinger alltid er overrepresentert på slike forumer, da mange som ikke har problemer aldri kommer hit, altså, før de begynner å få noen problemer. Så ikke legg for stor vekt på antallet feil som blir rapportert her.

Med det sagt er det også mitt inntrykk at Muffinman nok har hatt ekstra mye problemer med sin bil. Noe kan så klart tillegges at han tydeligvis kjører relativt mye.

En del av problemene som han rapporterte har Tesla garantert fikset opp så nye eiere nå vil ikke oppleve disse. Eks. får vel alle adapterne sine ved utlevering nå? Og ettersom jeg har forstått så har Tesla nå modifisert drivlinjen så de problemene vil jeg anta at du ikke vil få om du bestiller nå. Andre problemer jobber de forhåpentligvis med nå, så du kan håpe du slipper dem på din bil.

De problemene jeg har lest om her har ikke skremt meg (enda), men kunne kanskje fått meg til å revurdere noen av alternativene som f.eks. parkeringssensorer som jeg mener er verdiløse dersom man ikke er sikker på at de fungerer alltid.

Men med det sagt, dersom du skal bestille, så kan det være lurt å vente noen uker til. Ryktene går om at det kommer noen flere tilvalg etter at de setter igang produksjonslinjen igjen i august.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. juli 2014, klokken 20:18
De problemene jeg har lest om her har ikke skremt meg (enda), men kunne kanskje fått meg til å revurdere noen av alternativene som f.eks. parkeringssensorer som jeg mener er verdiløse dersom man ikke er sikker på at de fungerer alltid.

En parkeringssensor kan alltid gå i stykker, det skjedde med alle 4 på Touranen jeg hadde før. Men på Teslaen har ihvertfall alle alltid fungert 100% og jeg bruker de MYE da jeg stadig rygger inn på plass i parkeringshus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Har bare hatt min bil i 4-5 uker, men er fornøyd med ryggesensorene.
Eneste jeg skulle ønske var at sensorene foran var aktivert når man rygger.
I alle fall hvis man svinger når man rygger og fronten på bilen kommer nært hindringer.

Rygger daglig inn i en garasje som såvidt har plass til bilen, og sensorene har funket som snus.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. juli 2014, klokken 23:09
En parkeringssensor kan alltid gå i stykker, det skjedde med alle 4 på Touranen jeg hadde før. Men på Teslaen har ihvertfall alle alltid fungert 100% og jeg bruker de MYE da jeg stadig rygger inn på plass i parkeringshus.

Tenkte først og fremst på rapporter om at de ble lett dekket av snø/is om vinteren og da ikke fungerte. Samt som sn0le er inne på med at de ikke virker foran når man rygger...

Men ellers - har ingen planer om å gå inn i en lengre debatt om ryggesensorene ;)  Var mest som ett eksempel på at man kunne bruke tilbakemeldingene her til å revurdere enkelte tilvalg dersom man følte for det. Kunne sikkert ha trukket frem f.eks. panoramataket istedet som mange (men slett ikke alle!) har rapportert problemer med.
Model S 85D

Muffinman

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. juli 2014, klokken 23:38
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. juli 2014, klokken 23:09
En parkeringssensor kan alltid gå i stykker, det skjedde med alle 4 på Touranen jeg hadde før. Men på Teslaen har ihvertfall alle alltid fungert 100% og jeg bruker de MYE da jeg stadig rygger inn på plass i parkeringshus.

Tenkte først og fremst på rapporter om at de ble lett dekket av snø/is om vinteren og da ikke fungerte. Samt som sn0le er inne på med at de ikke virker foran når man rygger...

Parksensorene mine har fungert godt i sommer, men i vinter var det bare tull uten at det ble funnet feil. Slo ut uten grunn og uten at det eksisterte snø eller is på dem, varslet ting som ikke var der osv.

Men dette er en tråd om dekkslitasje. Parksensorer er diskutert mange steder, for eksempel her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14049.0.html Foreslår at videre diskusjon rundt dette holdes utenom denne tråden.

FrodeW

Jeg har kjørt snart 12000 kilometer med min bil, fikk den i Desember, så noen av mila er med vinterdekk, men når jeg fikk på 21" sommerdekkene så kjente jeg at noe var feil med tanke på hjulstillingen, så var innom Tesla og ba de ta en firehjulskontroll, noe ble korrigert på bakstillingen og bilen føltes normal å kjøre etterpå, sjekket bakhjulene igår for slitasje og det slites normalt og det er fortsatt mye mønster igjen før man kommer ned til slitasjevarslerne.

Så jeg tror nok de fleste utslitte bakdekkene skyldes feil hjulstilling fra fabrikk eller et møte med en fortauskant.

janmb

Er det noen som har en samlet oversikt over fabrikkspec for hjulstilling for P85+?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Regner med at det er OK at jeg legger ut denne. Gjeldende data fra Tesla som ble brukt til justering av min bil.

turbolurbo

2019 TM3P

Muffinman

Har ikke sammenlignet dataene, men mener å ha lest at det var kommet nye specs på et tidspunkt. Derfor tok jeg ikke sjansen på å bruke dataene i brukerhåndboken uten at de var bekreftet gyldige. Fikk disse på forespørsel.

janmb

Takker Muffin - da legger jeg meg i den konservative enden av de toleransene.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

gss

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. juli 2014, klokken 20:18Og ettersom jeg har forstått så har Tesla nå modifisert drivlinjen så de problemene vil jeg anta at du ikke vil få om du bestiller nå.
Off topic kanskje, men hvor har du sett dette?

OleJA

Sitat fra: finn_roen på lørdag 26. juli 2014, klokken 19:22
Da har jeg vært ute og tatt mål av slitasjen på mine dekk, har kjørt 2500km og målte 8mm dybde på bakhjulene både inne og ytterst og ca 8,2mm dybde på fremhjulene inne og ytterst
standar 19" goodyear dekk 45psi på alle hjul..
Min bil har nå rullet 18.000 siden den ble levert i september, ca 10k av dette er på GoodYear dekka. Sjekket dem nettopp, og kan knapt se at de er slitt. Vil anta at de fint holder 3-4 år til.

Amoss

Sitat fra: gss på søndag 27. juli 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Amoss på lørdag 26. juli 2014, klokken 20:18Og ettersom jeg har forstått så har Tesla nå modifisert drivlinjen så de problemene vil jeg anta at du ikke vil få om du bestiller nå.
Off topic kanskje, men hvor har du sett dette?

Har det bare i fra noen forumposter som bl.a. denne:
Sitat fra: haakonl på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:03
Jeg snakket med "min" utleveringsansvarlige hos Tesla i dag. Har ikke fått noen bil ennå - bestilte for bare tre uker siden - men jeg ville høre med dem om drivlinje-problemet ble jobbet med. Fikk til svar at problemet er løst og nye biler blir levert med en drivlinje som ikke skal ha dette problemet. Han sa også at alle eksisterende biler vil bli fikset, så da kommer det vel en uttalelse om saken og innkalling til reparasjon etter hvert vil jeg tro.

Kan så klart ikke bekrefte at dette stemmer, og uttaler meg derfor heller ikke skråsikkert.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA