Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Høgis

Jeg har erfaring med Falken 453" i 22" og kan ikke se antydning til slitasje på noen av dekkene etter 3000 km. Min vurdering er at de gir litt mere støy enn std. 21" Conti. Hadde egentlig valgt Michelin Pilot SPORT PS2 men de hadde for lang leveringstid i den str. jeg skulle ha. Kommer til og gå for de neste gang.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

tho

Du må ha helt sinnsyk tung høyrefot. Type blårøyk ut av alle lyskryss. Ellers så er de dekkene veldig myke.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

D.O

Etter å ha kjørt inn 19" orginal dekkene så får jeg ikke noen svartspor lengre. Sitter noe jævelsk :o  kun hvis veien er våt eller har støv/grus på asfalten. Kan kjøre maks aks fra 0kmt med antispinn avslått uten så mye som ett lite pip.
Har kjørt ca 2000km nå, men foreløpig holder de uten noe unormal slitasje. Men regner med de må bytte plass med fremmhjula i løpet av sommeren. Kjører lett på 180wh/km, men ligger på ca 240 på total snitt på 8500km
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Resistes

Huske på at dekk i sånn høyhastighetsindex ikke tåler så mange mil, gummien er formulert for grep ikke for levetid.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

janmb

Uansett er det lurt å koste på seg en hjulstillingskontroll og ikke la seg friste til å kjøre altfor høyt dekktrykk.

Mange som kjører nesten 10 psi over standard her inne og da kan man hvertfall ikke være overrasket over høy slitasje.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Philippo10

Kan man ikke kreve å få hjulstillingskontroll når man mottar bilen?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

janmb

Sitat fra: Philippo10 på lørdag 10. mai 2014, klokken 13:58
Kan man ikke kreve å få hjulstillingskontroll når man mottar bilen?

Tror de generelt ikke gjør det, men går ut fra at de er riktig innstilt fra fabrikk.

Du kan selvsagt prøve og avtale hjulstillingskontroll før du får den. Eller på service i etterkant. De fleste har vel mer enn null reklamasjoner og småtterier uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

pwb

Hva er treadwear tallet på dekkene? Treadwear tallet forteller om hvor fort dekket slites, lavere tall jo dårligere holdbarhet. Hadde selv Conti dekk med Treadwear på (hvis jeg husker riktig) 260 og når jeg byttet til Nokian som har 300 så er det ikke på nærheten utslitt etter en sesong som Conti var. Nå er ikke dette på Tesla men på en stor tung bil.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Resistes på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:50
Huske på at dekk i sånn høyhastighetsindex ikke tåler så mange mil, gummien er formulert for grep ikke for levetid.
Vanligvis tåler høyhastighets dekk mer enn tilsvarende lavhastighet siden dekkene skal håndtere mye større krefter i sving, bremsing osv. I gamle dager var trikset å sette på ZR dekk selv på relativt slapp bil pga kjørelengde.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Resistes

Har jobba med dekk i over 6 år som fagmann,  stemmer ikke helt med virkeligheten smaug01
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Muffinman

Sitat fra: janmb på lørdag 10. mai 2014, klokken 14:16
Sitat fra: Philippo10 på lørdag 10. mai 2014, klokken 13:58
Kan man ikke kreve å få hjulstillingskontroll når man mottar bilen?

Tror de generelt ikke gjør det, men går ut fra at de er riktig innstilt fra fabrikk.

Du kan selvsagt prøve og avtale hjulstillingskontroll før du får den. Eller på service i etterkant. De fleste har vel mer enn null reklamasjoner og småtterier uansett.
Når jeg hentet min bil fortalte de at de tok hjulstillingskontroll på alle biler før utlevering. Men det begynner å bli en stund siden, mulig det er endret nå.

Uansett tviler jeg sterkt på at det er feil hjulstilling som er årsaken til trådstarters slitasje. I så fall skulle neppe dekkene være så jevnt slitt. Det er nok en kombinasjon av forholdsvis tung høyrefot og et dekk som slites ekstremt raskt. Som nevnt får jeg striper i bakspeilet av nesten ingenting - vi snakker ikke om hjulspinn men at dekket rett og slett legger igjen gummi når det belastes litt. Det er kult til å begynne med, men ikke fullt så kjekt når man bøyer seg ned og skal sjekke slitasje for første gang og egentlig ikke forventer å se at det har minket.

Resistes

Det som fikk mest km var type 155x13 eco dekk fra conti, hr og høyere i lavprofil fikk ikke samme lengder
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

pwb

Sitat fra: smaug01 på lørdag 10. mai 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Resistes på lørdag 10. mai 2014, klokken 11:50
Huske på at dekk i sånn høyhastighetsindex ikke tåler så mange mil, gummien er formulert for grep ikke for levetid.
Vanligvis tåler høyhastighets dekk mer enn tilsvarende lavhastighet siden dekkene skal håndtere mye større krefter i sving, bremsing osv. I gamle dager var trikset å sette på ZR dekk selv på relativt slapp bil pga kjørelengde.

Nope, høyhastighetsdekk har lavere treadweare enn andre dekk, nettopp fordi de er mykere og skal sitte bedre, derfor slites de raskere.

Cirion

Bilen min har gått over 20 000km og ca 12 av dem er nok med sommerdekka. 21" PS2 265 bredde. Jeg syns selv jeg kjører aktivt, og de første 6000km var unnagjort før den var 30 dager gammel. På en tid hvor det kun var 2 sifret antall Model S eiere. Mange demokjøringer daglig og testet bilen hardt...

Bakdekka er ca 50% mer slitt enn forhjulene som nesten ikke viser slitasje. Bakdekka må nok byttes til neste sesong. Skulle jeg tippe, tror jeg de kan vare 25-30 000km med min kjørestil. Ikke like mye demokjøring nå som før...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

En tanke som slår meg, kan det være feilproduksjon på disse Conti-dekkene? Mine var skikkelig lurvete når de var nye, og etter 20-30 mil hadde de en flekkvis ruglete overflate. Bilder ligger et annet sted på forumet, husker ikke hvor i farta...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA