Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Muffinman, torsdag 08. mai 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Leif1

Er det noen som har sett hva den vekselretteren består av?
Den er jo rund og på linje med motorakselen, så får meg til å undre på om det er noe roterende moro inni den.
Konvertitt fra S til X

mj

Jeg har og lagt merke til en ny lyd ved pådrag de siste dagene. Synes det ligner litt på lyden man fikk før i tiden når dynamo/turtallstøy slo inn på høyttalerne. Er det samme lyd dere mener ? Har ikke noe klunk eller slark. Har og en liten ''sirkelsaglyd''  rundt 15-17 kmt under lett økning av hastighet. Den var der ikke i begynnelsen.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

OddB

Nei, det er nok ingen bevegelige deler i den Leif1 . Det er enkelt sagt en 3-kanals "tonegenerator" som lager 0-400 Hz med en effekt på over 100 kW pr kanal. . Hadde gjort seg som bass-synth på en stor stadion-konsert :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trustno1

Sitat fra: OddB på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:44
Nei, det er nok ingen bevegelige deler i den Leif1 . Det er enkelt sagt en 3-kanals "tonegenerator" som lager 0-400 Hz med en effekt på over 100 kW pr kanal. . Hadde gjort seg som bass-synth på en stor stadion-konsert :D
Lykke til med å finne membran og spole som hadde tålt det :)

OddB

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 01. oktober 2014, klokken 01:16
Sitat fra: OddB på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:44
Nei, det er nok ingen bevegelige deler i den Leif1 . Det er enkelt sagt en 3-kanals "tonegenerator" som lager 0-400 Hz med en effekt på over 100 kW pr kanal. . Hadde gjort seg som bass-synth på en stor stadion-konsert :D
Lykke til med å finne membran og spole som hadde tålt det :)
Tja... litt større enn denne ihvertall :D


Eller 6 slike anlegg ?
http://www.lydogbilde.no/nyheter/high-end-disco-pa-50-kilowatt
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

El-boy

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:09
...Men håper det ikke er så omfattende at det legger store begrensinger på ltp for Tesla framover. Vi får være flinke å kjøpe biler av dem for å motvirke det.
Denne ble kryptisk LTP ???
LTP = Looking to Purchase ?
Men for oss som allerede har en fjerner det jo ikke akkurat slakken, tillit i markedet får Tesla ved å ta kundenes problemer seriøst..


P85_Norway

#502
Da hadde jeg bilen inne for fix. (Nå 30 000Km.)
Status fra Tesla:

Concern: Klunkelyd bakfra mellom regenerering og akselerasjon.
Corrections: Motor General Diagnosis
The sound is nothing to be worried about.
The drive unit should eventually be replaced but it is wise to wait until an updating part is available.
Pay Type: Warranty
Tesla M3 Performance

HåkonE

Altså fortsatt ingen fiks. Var det ikke bare en skive det var snakk om?

TeslaK

Var inne til opptak i dag men fikk høre at litt klunkelyd er normalt selv på nye biler..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

#505
Rart. Jeg har ikke hatt klunkelyd på min før nesten 20.000km etter at slakke og deretter de fleste tenkelige ulyder oppstod (37.000 totalt). Selv min nye driveunit som er rullet ca. 5000km har ikke klunkelyd, men økende slakk. Men jeg har hørt det på loanere med veldig lav kilometerstand.

Kallagtunet

Sitat fra: TeslaK på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:20
Var inne til opptak i dag men fikk høre at litt klunkelyd er normalt selv på nye biler..

Det er jo også en måte å handtere en feilkonstruert komponent.

Leif1

Sitat fra: OddB på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:44
Nei, det er nok ingen bevegelige deler i den Leif1 . Det er enkelt sagt en 3-kanals "tonegenerator" som lager 0-400 Hz med en effekt på over 100 kW pr kanal. . Hadde gjort seg som bass-synth på en stor stadion-konsert :D

Kjenner godt til de fra marine installasjoner.
De er gjerne noen nummer større.
Ble nysgjerrig av fasongen og plasseringen.
Konvertitt fra S til X

OddB

Her er en gammel  film som viser litt av filosofien  bak oppbyggingen  av bilen,  inklusive grunnen  til hvorfor  inverteren  ser ut som den gjør 
http://youtu.be/g-E31ExpWEo
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Djur1

Sitat fra: mj på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:49
Jeg har og lagt merke til en ny lyd ved pådrag de siste dagene. Synes det ligner litt på lyden man fikk før i tiden når dynamo/turtallstøy slo inn på høyttalerne. Er det samme lyd dere mener ? Har ikke noe klunk eller slark. Har og en liten ''sirkelsaglyd''  rundt 15-17 kmt under lett økning av hastighet. Den var der ikke i begynnelsen.

har den samme lyden som kommer ved pådrag og nå også ved motorbrems. Virker som den kommer mest frem etter at ting har blitt kjørt litt varmt (1 time på motorvei).

Fikk denne forklaringen på service:
THe only sound present at 100KW usage is a slight whining sound from the contactors in the HV Battery Pack. This is due to the ammount of power flowing through the contactors making them vibrate. T

De har ikke noe fiks til dette nå. Følte egentlig at de prøvde å bagatellisere vekk hele saken. Slik det står nå må en vente på fiks , mens de som er verst rammet får skifte DU?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA