Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Muffinman, torsdag 08. mai 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 15:39
Masse kraft! + Masse vekt! = Nokka må gi sæ! 

Og som æ leser så er det flere som sliter ut bakdekk fort. Enkelte har en bakstilling utenfor toleranse grensene. MEN husk at hurtig endring av hastighetene sliter på mere enn bare dekk. Tannhjul, elmotor og batteri går gjennom gå. Ja til og med kablene slites av plutselig endring av strømmengder.
Nå snakker vi om en konstruksjon med små krefter i forhold til hva som ellers finnes blant annet i diverse industri. Det er ikke ensbetydende med at det har kort levetid. I så fall er det feildimensjonert, eller så har en underleverandør levert feil kvalitet.

Ser da ut som Porsche har klart å lage en mye mer avansert sak som får minst like mye juling som drivlinjen i Tesla som blir latterlig enkel i forhold. Det burde vært enkelt å dimensjonere en så simpel konstruksjon tilstrekkelig, men så innrømmer vi vel Tesla en ekstra stor tabbekvote. Håper bare ikke at det er såpass mye feil på bilene som dukker opp at det blir ødeleggende. Man kan jo ta reklamasjonene over tid slik at nysalget finansierer kostnadene.


https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o


Porsche er øverst på listen over biler med best kvalitet. Slår til og med Toyota.
Fremtiden er elektrisk.

turbolurbo

Sitat fra: cairnz på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det høres ut som det her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4049452/IMG_3187.MOV

(170MB film, for lat til å komprimere.. det er kun lette pådrag)

Litt vanskelig å diagnostisere ut fra en lydfil, men dette høres ut som slakke i innfestningen til subframe eller lignende. Det skal definitivt ikke være slik..
2019 TM3P

JohanH

Jeg har kjørt 1100 km, fikk min bil tidlig i September, P85 med 19" hjul. Jeg har hverken ulyder eller denne slerk/slakke som dere beskriver. Har sjekket nøyde idag både i lave hastigheter og å gå fra heftig aks til regen. Merker absolutt ingenting til dette. Det skal tillegges at for det meste er bilen kjørt pent av kona eller av meg med to barn i baksetet, men det har jo også vært en hel del morrokjøring.

Muffinman


Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Twowheels

_________

JohanH


Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. mai 2014, klokken 22:09
Sitat fra: JohanH på lørdag 10. mai 2014, klokken 21:54
Jeg har kjørt 1100 km, fikk min bil tidlig i September, P85 med 19" hjul..
Mangler det en null her?

Absolutt. Vi svensker er vant med å si at bilen har gått x antall mil, ikke km.

Muffinman

Får ikke åpnet 170MB klippet som ligger ute tidligere i tråden, men har gjort et lydopptak fra min egen bil. Det er ganske svakt og må muligens gaines opp litt for å høres godt, men det er høyt nok med god margin når jeg spiller av på mobilen. Opptaket er gjort fra stillestående og langsom fartsøkning til ca. 15 km/t.

https://www.dropbox.com/s/hvjj3s9vk67yvhn/Ulyd.m4a

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på søndag 11. mai 2014, klokken 19:33
Får ikke åpnet 170MB klippet som ligger ute tidligere i tråden, men har gjort et lydopptak fra min egen bil. Det er ganske svakt og må muligens gaines opp litt for å høres godt, men det er høyt nok med god margin når jeg spiller av på mobilen. Opptaket er gjort fra stillestående og langsom fartsøkning til ca. 15 km/t.

https://www.dropbox.com/s/hvjj3s9vk67yvhn/Ulyd.m4a

Lyden pulserer.
Det kan tyde på at noe er skjevt.

Muffinman

Tja, ingen vibrasjon og veldig svak lyd. Men den har frekvens som kan tenkes å være den samme som motorturtallet.

Uansett forverrer det seg, både lyden og slakken. For ei uke siden forsvant lyden ved 8 km/t, nå høres den videre.

bb

Jeg sjekket min bil i helga. Den har en klunk både fra akselerasjon til regen og andre veien. Klunken merkes også ved at det rykker litt i bilen. Slik skal den ikke være og jeg skal be mekanikerne om å se på det til fredagen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OW

Kan denne klunkingen være motorfeste som må strammes, eller byttes? Jeg så på skateboardet i butikken i Drammen når jeg hentet bil på fredag at det er et motorfeste som sitter Ca midt på drive unit, fremover mot ramma. Motorfestet er festet med en bolt, og dempet med gummiforing. Jeg sto å så på denne og tenkte at denne vil få mye belastning med så mye NM. Forundrer meg ikke om denne vil behøve bytting hver 10 000 - 30 000 km avhengig av bruk. Det bør i tilfelle være en enkel operasjon. Er dette alternativet utelukket?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

haf


Jeg har avventet å bestille bil for å se an nettopp slike kvalitetsutfordringer knyttet til langtidsbruk/materialtretthet. Det er forventet at det vil dukke opp utfordringer, men det som bekymrer er at leverandøren går langt i å hevde at dette er normalt. Skeptisk.
Setter pris på oppdateringer underveis hvordan det går med disse utfordringene og Teslas håndtering av det.

Bjoris

Ser vi noe  trekk her, er det biler som er kjørt veldig hardt, er det P modeller? Ikke veldig hyggelig å lese om for noe av det mest fantastiske med Model S er jo nettopp denne lydløse og sømløsheten...

kjelsås1978

#44
Merker også en svak klunk ved lav hastighet. Merker en svak slakke ved mellomgang akselerasjon/regen. Jeg er ingen råkjører med min S 85 og 350 mil....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA