Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Muffinman, torsdag 08. mai 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

cairnz

Elbilist

cairnz

Sitat fra: Cirion på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det er normalt med litt slark, og det merkes bedre på bart føre og full regen.

Tesla sjekket dette punktet for meg sist jeg var på service:

Bekymring: Customer states:
- Vehicle produces loud clunk noise from rear while accelerating
and decelerating in low speed

Utført arbeid: Perform Validation Test Drive
The noise is normal operating sound from drive unit


Hvis det er normal operating sound så burde den vært der når bilen var ny. Hvis ikke, så burde man kunne stramme opp så den blir som når den var ny. For min del er det såpass sjenerende at passasjerer tror det er noe galt.

Jeg har da samme lyd, og tekniker som kjørte bilen sa det var 100% ufarlig. Det er likevel 100% uakseptabelt at det skal utvikle seg slik lyd - hvor mye mer utvikler det seg? Når man kjører så føles det jo som om bilen "vugger" på akselen og at hvis man skulle finne på å heise opp bilen så ville hele skiten ramle ut. Blir svært skuffet hvis det viser seg at det er slik det skal være.
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det høres ut som det her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4049452/IMG_3187.MOV

(170MB film, for lat til å komprimere.. det er kun lette pådrag)
Det der hørtes ikke bra ut! Jeg ville ikke akseptert dunkelyd hver gang jeg gikk av gassen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Har ikke fått meg tesla ennå, men på generelt grunnlag så sliter kraftig akselerasjon på drivverket. Det er sannsynligvis mindre slitasje på en elbil enn på en fossilbil, men jeg mener fortsatt mye dreiemoment og effekt vil ha en påvirkning uansett. Har selv klart å ta bakakslingen på en ny kraftig dieselbil med normalt bruk. På tesla sitter riktig nok motor på selve drivverket uten en aksling som går foran fra og bak, men det er fortsatt bevegelige deler som skal tåle ganske heftig og umiddelbart dreiemoment. På en fossilbil må bilen gjerne få litt turtall før maks dreiemoment slår inn. Her er det fra 0 til maks bang. Når så mye moment skal sitte noe i bevegelse vil det bli enorme krefter i den vridningen og det kan over tid vri løst ting.  Noe vil bli slakkere og ryke etter hvert, men syns det virker som det har skjedd ganske fort i de tilfellene her.
Fremtiden er elektrisk.

Car-El

Masse kraft! + Masse vekt! = Nokka må gi sæ! 

Og som æ leser så er det flere som sliter ut bakdekk fort. Enkelte har en bakstilling utenfor toleranse grensene. MEN husk at hurtig endring av hastighetene sliter på mere enn bare dekk. Tannhjul, elmotor og batteri går gjennom gå. Ja til og med kablene slites av plutselig endring av strømmengder.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

D.O

Hvis det er slakke som har oppstått i drivverket vil olja på bakdiff være full av spon. Så det burde være enkelt å finne ut.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

RaBalder

Dem må dimensjonere tingene så de holder.

Har ikke kjøpt bilen for å begrense effekt-uttaket til max 200kW (eller 100kW) ???

Amoss

Model S 85D

RaBalder

Sitat fra: cairnz på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det høres ut som det her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4049452/IMG_3187.MOV

(170MB film, for lat til å komprimere.. det er kun lette pådrag)

Jeg synes ikke det der låt noe særlig bra.


Og uavhengig av om det er ufarlig eller ikke, så er det vel ikke noe man skal sitte å høre på.

Hvis det ikke skal gjøres noe med dette, så kan man:

  • Plassere de løse skruvene tilbake i rattet.
  • Og få aktivert knirkingen i takluka.
  • Skrapingen på vinduene når dem heves og senkes.

...alt det er jo også ufarlig  :o

Bmwi3

Sitat fra: cairnz på fredag 09. mai 2014, klokken 12:02
Det høres ut som det her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4049452/IMG_3187.MOV

(170MB film, for lat til å komprimere.. det er kun lette pådrag)

Hvis Tesla mener det er normalt med sånne klunkelyder fra drivverket så sier det litt om kvaliteten.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Patosan

Jag är helt enig med at lite backlash i drivlina är nödvändigt och bra.
Men sådan backlash ska inte utveckla sig vesäntligt över tid, det är en indikation på någon form av problem.

Jag har varit med och utvecklat och testat drivlines för både aerospace och automotive och kan klart säga att en backlash som ändrar sig över några tiotal tusen km är ett potentiellt stort problem.

Men med det sagt ska vi inte dra förhastade slutsatser.
Jag har kontaktat Tesla om detta (+ en del annat smått och gott) så får vi se vad som kommer ut av det.
VIN 15026

LinkedIn

cairnz

Nå ble dropbox litt sure, så de deaktiverte public links :-)
Elbilist

Muffinman

Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 15:39
Masse kraft! + Masse vekt! = Nokka må gi sæ! 

Og som æ leser så er det flere som sliter ut bakdekk fort. Enkelte har en bakstilling utenfor toleranse grensene. MEN husk at hurtig endring av hastighetene sliter på mere enn bare dekk. Tannhjul, elmotor og batteri går gjennom gå. Ja til og med kablene slites av plutselig endring av strømmengder.
Nå snakker vi om en konstruksjon med små krefter i forhold til hva som ellers finnes blant annet i diverse industri. Det er ikke ensbetydende med at det har kort levetid. I så fall er det feildimensjonert, eller så har en underleverandør levert feil kvalitet.

Ser da ut som Porsche har klart å lage en mye mer avansert sak som får minst like mye juling som drivlinjen i Tesla som blir latterlig enkel i forhold. Det burde vært enkelt å dimensjonere en så simpel konstruksjon tilstrekkelig, men så innrømmer vi vel Tesla en ekstra stor tabbekvote. Håper bare ikke at det er såpass mye feil på bilene som dukker opp at det blir ødeleggende. Man kan jo ta reklamasjonene over tid slik at nysalget finansierer kostnadene.

https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o

Car-El

@Muffinman
Ja, du har rett. Det finnes bilmerker som er laget for mye mere "bank" enn en "standard familie frakter". Og Tesla burde være laget for å få mere enn en omgang med skikkelig "skambank". Men det som brukes, slites. Og det som brukes mye og hardt, slites fortere.

Samtidig så syndes jeg at det var tidlig å få ulyder av drivverk.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Høgis

Hadde bilen på Skøyen for noe småfiks for ca. en mnd. siden, da kommenterte jeg også "klakkelyden". Lyden har blitt vesentlig værre etter dette. Avventer litt, det er flere andre lyder som må utbedres, så jeg venter et par mnd. før jeg ber om en service.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA