Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Muffinman, torsdag 08. mai 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Muffinman

Når bilen var ny var jeg imponert over hvor sømløs overgangen mellom pådrag og motorbrems var - her var det ikke noen antydning til slakke eller rykk. Nå er bilen gått 23.000 og jeg har fått en slakke som merkes veldig godt under visse omstendigheter. Om jeg gir et veldig lett pådrag, si 15-20 KW og går raskt over til en like lett regen merker jeg et rykk. Det samme andre veien. Dette merkes både i lav fart (kan framprovoseres lettest da), men også i litt høyere fart hvor jeg ligger og regulerer med pedalen og vipper mellom pådrag og regen. Jeg er relativt sikker på at dette ikke var tilstede tidligere, og merket det ikke før bilen var passert 20K. Har også hatt et par loanere, riktignok med vesentlig lavere kilometerstand, og merket ikke noe til dette på dem.

I tillegg hører jeg en svak lyd fra drivverket fra stillestående og opp til 7-8 km/t. Må skru av klima og passe på at vakumpumpen til bremsen ikke går slik at det er dørgende stille. Høres ut som en slags tannhjul- eller lagerlyd som varierer med motorturtallet, både ved kjøring framover og bakover. Det høres kanskje best på 7 km/t, mens ved 8 km/t forsvinner den brått. Har gitt beskjed til Tesla som skal se på saken.

Hvordan er bilene deres? Ta gjerne med kmstand.

Patosan

Har något av det samma vid 30000 km.
Jag tycker det hörs mer än det känns - när man kör i kö och byter mellan pådrag och regen hörs det ett ganska tydligt klunk från drivlina.
Detta var inte där när bilens var ny, det är jag helt sänker på.
Något annat jag har märkt är att vid låg hastighet (ca 40 km/h) och lågt pådrag (~5-10 kW) så får jag ett ljud son påminner svagt om en cirkelsåg.
Detta försvinner vi mer eller mindre pådrag, och är inte hörbart i högre hastighet.
VIN 15026

LinkedIn

Trustno1

Jeg har samme problemed slakk i mellom akselerasjon og regen. Det var ikke slik når bilen var ny, men har gradvis blitt værre. Nå er bilen min gått 7500km.

skal ha bilen inn for å fikse litt småting, blandet annet er dette på lista mi. Mener jeg har lest tidligere at dette mest sannsynligvis skyldes litt slakk i motorfestene, så litt oppstramming bør rette dette.

Muffinman

Sitat fra: Patosan på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:11
tydligt klunk 
Jeg har foreløpig ingen lyd, men har inntrykk av at slakke/rykk har økt siden jeg først merket det.
SitatNågot annat jag har märkt är att vid låg hastighet (ca 40 km/h) och lågt pådrag (~5-10 kW) så får jag ett ljud son påminner svagt om en cirkelsåg.
Dette er egentlig ikke noen dum beskrivelse av lyden jeg hører ved 1-8 km/t, riktignok en sirkelsag med svært lavt turtall. Skal prøve ved litt høyere hastighet, men frykter at dekkstøyen overdøver det meste da. Har 21".

elnino

23.000km: Slakk i drivverk og sirkelsaglyd fra 10-20kW pådrag.

Lyden er det som plager meg mest. Den er tilstede 99% av tiden, men var ikke der når jeg var innom tesla for litt siden...
Opplever også en slags "vugging" i hele bilen. Merkes best mellom 40 og 50km/t, som om veien var ujevn..men det er nesten helt uniformt, uansett underlag. Tenkte skifte til sommerfelgene til uka før jeg ser denne i sammenheng med sirkelsaglyden i samme hastighet, kan jo være en felg har fått seg en smell (må kjenne etter for å merke det, men akkurat nok til at det er irriterende).

elnino

Link til amerikaner som hadde samme sagelyden under, der ble drive train bytta.
Men kan jo hende de vet noe mer om årsak til lyden innen nå.
"Doug_G
02-11-2014, 06:36 AM
You're 100% correct, brianman. The Ranger came by yesterday and recorded my car's sound, and they sent it to engineering. Today they asked to schedule my car in for a drive train replacement. :frown:"
http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-21327.html

Sense

Jeg merket klunke-lyden allerede etter 3-4000 km. Har ikke gjort noe med det ennå. Den skjærer ikke i ørene, men merkes når du hører etter.
Ble litt usikker på om det er værre når drivlinjen er kald.

bb

Jeg har etter ca. 20k km merket at bilen rykker litt mellom pådrag og regen. Nå har bilen gått snart 35k. I det siste har jeg merket at bilen i 1-5 km/t går hakkete. Det gjelder både for revers og drive. I begynnelsen mener jeg at den var helt smooth.

På grunn av mye langkjøring med last og piggdekk så har jeg ikke hatt anledningen til å belaste drivverket med harde akselerasjoner. Dette må derfor komme av vanlig bruk av bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Har også overvekt av langkjøring. Uansett bør bilen tåle å bli brukt, selv med harde akselerasjoner. Vi er vel ikke så mange med høy km stand enda, det blir spennende å følge med framover.

RaBalder

"Vanlig bruk" på Model S mener jeg også må inkludere akselerasjoner med 320kW pådrag.

bb

Ja, man skulle jo tro at et fastgir skulle tåle mer. Men det er kanskje ikke der problemet/slitasjen er.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Knut Øygard

Jeg merker også et lite rykk i overgangen mellom orange og grønt på effektmåleren. Bilen har nå gått ca 23000 km og jeg har lagt merke til det ca de siste 5000 km.

Og som bb beskriver opplever jeg også at bilen går litt hakkete i veldig lav hastighet. Hadde en passasjer som kommenterte at det virka som jeg holdt på å kvele bilen:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

sondell

Hadde noe lignende men på service i forrige uke sa det at det var helt normalt. Så spörsmålet er nok heller hvor mye det er, om det er normalt eller ikke.

Muffinman

Jeg er i utgangspunktet ikke beredt på å godta at det er normalt uten er svært grundig teknisk belysning av årsaken. Tror man skal slite med å normalforklare  økende slakke i kombinasjon med tiltagende ulyd og at det hakker ved lav hastighet. Det er jo vanlige tegn på at lager eller tannhjul er i ferd med å gå til he****e, og da smeller det til slutt om det ikke blir ordnet.

Har selv opplevd kardanghavari. Det var ikke gøy.

Cirion

Det er normalt med litt slark, og det merkes bedre på bart føre og full regen.

Tesla sjekket dette punktet for meg sist jeg var på service:

Bekymring: Customer states:
- Vehicle produces loud clunk noise from rear while accelerating
and decelerating in low speed

Utført arbeid: Perform Validation Test Drive
The noise is normal operating sound from drive unit
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA