Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Muffinman, søndag 04. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:38
Samme her. Har heller ingen bulker, men har også tenkt at den glipa er litt for stor.
Har aldri opplevd lekkasje inn i frunken så anser det ikke som noe problem.

Opplevde i helga for første gang at det hadde kommet noen dråper inn i frunken. Hadde fullpakka frunk og kjørte ganske friskt i lett regn på veldig gode veier. Tipper rundt 120-ish over en time+.
Da jeg kom fram og åpnet frunken hadde det jammen kommet noen dråper på innsiden, pluss litt fuktighet i filten på innsiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

orjan

Jeg var innom Tesla Stavanger i sommer for noen småfiks og påpekte denne knekken. En amerikaner der mente jeg måtte ha lukket panseret feil men jeg sa klart ifra at jeg bare hadde lukket det nøyaktig slik jeg var instruert ved utlevering. Jeg pekte også på noen splitter nye biler som stod ved siden av oss. Disse var ennå ikke utlevert til kunde men hadde allerede samme knekken.

Når jeg fikk bilen tilbake ble den stående i solsteken en stund - var ca 30 grader på denne tiden. Ser at forbipasserende ser rart på bilen og rusler bort for å ta en titt selv. En stor fin oransje klump med byggskum hadde kommet ut ved fremre høyre "hjørne" av panseret. Usikker på om Tesla Stavanger hadde sprøytet dette inn eller om det hadde vært inne i panseret siden dag 1.

Etter en stund så oppdager jeg også at panseret ble presset opp der hvor skummet kom ut, slik at jeg nå får fingrene mellom frontlykt og panser på denne siden. Vann kan nok fint trenge inn her.

Skal til Trondheim og fikse bl.a. dette om et par uker, men Tesla var ikke lysten på å ta kostanden for skaden dette skummet hadde gjordt på folien. Klin umulig å få av dette stoffet så må nok foliere om denne delen av bilen.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Muffinman

Ikke så ulikt min opplevelse når jeg nevnte knekken for dem. De ble med ut og så på skaden, men sa at de tvilte på at jeg kom noen vei med dette. Jeg påpekte også at en helt ny bil som stod parkert utenfor butikken hadde skade på samme sted. Etter servicen oppdaget jeg at de hadde beskrevet skaden et helt annet sted på panseret, og tekniker hadde besvart med "could not see" skade på anvist sted. Har vel nevnt dette før, men synes at det er hårreisende enten det var med overlegg eller skyldes at de ikke snakker sammen.

Jeg registrerte for øvrig samme dag at over 40% av de nye, ikke utleverte bilene som stod på parkeringsplassen utenfor butikken hadde en eller annen form for deformasjon på panseret.

Byggskumfadesen som beskrives over er dessverre nok et eksempel på at man lapper på en dårlig konstruksjon og skaper nye problemer. Å sette på en tapebit for å stoppe knirking i soltak eller fylle byggskum inne i en karosseridel er tiltak som enhver kunne ha kommet på i egen garasje, og jeg hadde virkelig forventet mer av et selskap som driver med high-tech og sikter mot premiumsegmentet.

HåkonE

Som oftest dårlig til ingen fremdrift på slike saker så lenge forbrukerne har en "jaja, det var jo ikke særlig bra" holdning. Og det er jo litt typisk norsk.

Her høres det ut som problemet har vært godt kjent over lang tid og er å finne på helt nye biler. Da blir det helt urimelig å skylde på brukerfeil hos kunden. Hvorfor dere eiere aksepterer slike svake unnskyldninger er for meg uforståelig. Jeg hadde ikke akseptert det, og hadde ganske raskt løftet saken videre om produsent ikke innen rimelig tid viste en vilje til å akseptere at det var en svakhet i designet og utbedre feilen (eller gi en skriftlig garanti på at den vil bli utbedret innenfor rimelig tid).

Står neppe noe i salgskontrakten om at kjøper må forvente skavanker og feil fordi Tesla ikke er så erfaren på å produsere biler. Tvert om markedsfører de seg som at de setter en ny standard innenfor premium-segmentet.

Teslanewbie

ifølge denne post har de endret på panserkonstruksjonen på nyere biler :

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/31050-Frunk-Dent-(Frustrating-)/page9?p=723691&viewfull=1#post723691

Jegt skjønner ikke at de ikke kan krype til korset når så mange plages av dette problem og da det også kan påvises på nye biler!

Få inn softclose på alle biler med gratis retrofit på eldre modeller!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Rasmus.B

Jeg har også denne lille bulken, og det plager meg litt. Jeg tror ikke at det har noe med lukkingen å gjøre, men heller det at når panseret er låst så holdes det hardt ned mot pakningene på undersiden, og all kraften som må til for å holde det nede blir overført til låsebøylen som er festet helt framme i det tynne panseret. Derfor får alle ett lite søkk akkurat der bøylen sitter.
Derfor finner vi denne bulken på helt nye biler også. Disse nye bilene har sikkert fått åpnet frunken kunn noen få ganger.
Det eneste som vil forhindre denne bulken er å lavær å lukke pansert helt, men da får man vel litt andre problemer.
Jeg har ikke klaget på dette enda, men alle som har bulken burde gjøre det.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Brede

Dette skal være med på min neste liste iallefall.

Når en ser hvor gode Tesla er på å ordne opp i diverse problemer så ville det vært skandaløst om de ikke skulle ordne opp i et problem som overhode ikke kan kalles annet enn en designfeil.

Elon Musk sier at batterigarantien gjelder uansett om du har lest brukerveiledning eller ikke og uansett hvordan du behandler batteriet sett bort fra skade gjort med intensjon.
Da blir det kleint at en ikke skal kunne lukke panseret på bilen uten spesialopplæring, silkemyke bevegelser og instruksjonsvideoer..
Og når sågar, i mitt tilfelle iallefall, skaden oppstår av seg selv i en periode der frunken aldri hadde blitt rørt.. Ja, da må det bare sies i fra..

Muffinman

Det riktige her må være en servicebulletin og ta tak i det uoppfordret når bilene er inne likevel. Det er sikkert mange som er i samme båt som meg og er blitt avvist når dette ble påpekt.

kjellan

Sitat fra: Brede på mandag 01. september 2014, klokken 14:28
.......................

Når en ser hvor gode Tesla er på å ordne opp i diverse problemer så ville det vært skandaløst om de ikke skulle ordne opp i et problem som overhode ikke kan kalles annet enn en designfeil.

Elon Musk sier at batterigarantien gjelder uansett om du har lest brukerveiledning eller ikke og uansett hvordan du behandler batteriet sett bort fra skade gjort med intensjon.
Da blir det kleint at en ikke skal kunne lukke panseret på bilen uten spesialopplæring, silkemyke bevegelser og instruksjonsvideoer..
Og når sågar, i mitt tilfelle iallefall, skaden oppstår av seg selv i en periode der frunken aldri hadde blitt rørt.. Ja, da må det bare sies i fra..

Har også fått ein liten knekk. Fronten er vel opna/stengt 15-20 ganger......

Aluminium er jo eit relativt mjukt materiale sammeligna med stål.

Kan det være belastninga & strekk ved lukka panser som gir dette ??
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

laumb

Sier det samme som jeg har sagt før; Jeg åpner frunken daglig, har gjort dette siden september - og jeg har ikke denne bulken/knekken.
Til gjengjeld har jeg aldri fulgt Tesla sine anvisninger for åpning og lukking.

Midt på panseret, ca. 4-5 fingerbredder fra kanten, der er det helt hardt. Legger håndflaten fra høyrehånden nedpå her og presser bestemt og rolig helt ned. Stopper når den går i lås.

HåkonE

Sitat fra: laumb på mandag 01. september 2014, klokken 15:37
Sier det samme som jeg har sagt før; Jeg åpner frunken daglig, har gjort dette siden september - og jeg har ikke denne bulken/knekken. Til gjengjeld har jeg aldri fulgt Tesla sine anvisninger for åpning og lukking.

Midt på panseret, ca. 4-5 fingerbredder fra kanten, der er det helt hardt. Legger håndflaten fra høyrehånden nedpå her og presser bestemt og rolig helt ned. Stopper når den går i lås.

Åpenbart at det ikke er brukerfeil når nye biler kommer med bulk fra fabrikk. Og jeg vil uansett kalle det feildesign når så mange kunder opplever det etter kort tid. Vi snakker tross alt om en bruksbil, ikke et eksklusivt gjøkur.

BlueS

Jeg påpekte overfor kundebehandler hos Tesla når jeg hadde bilen der i forrige uke at jeg hadde fått en bulk på drink etter lukking. Han fortalte at det vil komme en forsterkning som kunne ettermonteres og anbefalte meg å vente med å gjøre noe med dette til denne var montert. 
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

D.O

Jeg har alltid lukket det på rett måte, men har denne knekken. Har uansett en skade etter service som Tesla skulle ordne, men har avtalt at det kan vente til de finner løsning på problemet med knekken. Unødvendig å bytte/rette panser flere ganger. :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: laumb på mandag 01. september 2014, klokken 15:37
Sier det samme som jeg har sagt før; Jeg åpner frunken daglig, har gjort dette siden september - og jeg har ikke denne bulken/knekken.
Til gjengjeld har jeg aldri fulgt Tesla sine anvisninger for åpning og lukking.

Midt på panseret, ca. 4-5 fingerbredder fra kanten, der er det helt hardt. Legger håndflaten fra høyrehånden nedpå her og presser bestemt og rolig helt ned. Stopper når den går i lås.

At du ikke har bulk er ikke nødvendigvis fordi din lukkemetode er spesielt fornuftig.

Skulle ønske at alle "smartingene" som tror det er lurere å trykke midt over låsen hadde hatt litt mer innsikt i sin egen manglende fysikkforståelse.

Det er generelt ikke presspunktet der man legger hånd/fingre som lager bulken i det hele tatt, men snarere strekk i metallet langs lepper i metallet.

Å trykke på midten mens hjørnene er i kontakt med sine foringer/knotter lager krefter i lokket i stikk motsatt retning enn det har sin strukturelle styrke.

Det kan virke fornuftig å trykke rett over låsen - men bare dersom man ikke forstår fysikken involvert. Aluminium har dårlig kompressjonsstyrke - derfor er det svært uheldig (og flaks) at mange lukker med ei hånd på midten uten skader.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA