Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Muffinman, søndag 04. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

janmb

Gassfjærene er ikke spesielt stramme i det hele tatt - tvert imot fint balansert til vekten av panseret.

Det er gummien som gjør det trangt ved lukking ja.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: Brede på mandag 21. juli 2014, klokken 20:44
Arrrrrg....  >:(

Nå har det kommet en knekk her også.. Var så fornøyd med at vi hadde et strøkent panser og har derfor fulgt veldig nøye med dette.

Og det utroligste er at frunken ikke har vært åpnet, lukket eller på noen måte berørt siden forrige vask og da sjekket jeg som vanlig nøye om det var skade her. Altså har skaden oppstått av seg selv!  ???

Merkelig sak dette her. Jeg har sett så nøye etter som jeg kan på mitt eget panser men kan ikke på noen måte se noen knekk eller bulk. Og jeg har åpnet/lukket panseret sikker 100+ ganger siden jeg fikk bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. juli 2014, klokken 23:55Merkelig sak dette her. Jeg har sett så nøye etter som jeg kan på mitt eget panser men kan ikke på noen måte se noen knekk eller bulk. Og jeg har åpnet/lukket panseret sikker 100+ ganger siden jeg fikk bilen...

Samme her.
Vi fikk vel bil omtrent samtidig, midten av september.
Kan det være produksjonsvariasjoner ute og går her?
Forskjellige batcher, maskiner, leverandører etc?

KaiRK

Min fikk "panserbulk" etter første uka. Lukket på samme måte som jeg ble vist når jeg hentet bilen. Jeg kommer definitivt til å ta opp dette med Tesla..
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

hma

Min ble produsert i april 2014 og har heller ikke antydning til bulk.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tesla-man

Ingen bulk her heller - enda.  Lukker på normal måte med begge hender. Er mest skeptisk til riper pga klassing på møkkete panser, så jeg bruker det lite.  Kunne godt tenkt meg en autoløsning.
Levert  02-14
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Oakl

Sitat fra: Brede på mandag 21. juli 2014, klokken 20:44
Arrrrrg....  >:(

Nå har det kommet en knekk her også.. Var så fornøyd med at vi hadde et strøkent panser og har derfor fulgt veldig nøye med dette.

Og det utroligste er at frunken ikke har vært åpnet, lukket eller på noen måte berørt siden forrige vask og da sjekket jeg som vanlig nøye om det var skade her. Altså har skaden oppstått av seg selv!  ???

Har også denne bulken foran på panseret, og har utelukkende lukket panseret slik som instruert av Tesla.

Har en mistanke om at det ikke er selve lukkeoperasjonen og evt. feil metode brukt som skaper bulken, men heller at selve låsen drar panseret så hardt ned mot gummipakningen for at denne skal tette. Dette kan jo være justert noe forskjellig fra bil til bil og forklare at noen får bulken og andre ikke?. Dette var en teori jeg ble presentert fra en representant hos Tesla, og synes det høres sannsynlig ut.

Gikk en runde i bakgården til Tesla Drammen mens jeg ventet på min bil på verkstedet og jeg vil vel tippe at omtrent halvparten av de flere titalls bilene der hadde denne bulken. Det er vel i hovedsak nye biler til utlevering som står i denne bakgården, selv om en del sikkert står der i forbindelse med verkstedbesøk.

Fikk tilbud om nytt panser, og det nye panseret ville bli lakkert i bilens farge sammen med øvre del av forskjermene for å hindre nyanseforskjeller. Men med 50% sjanse for at det nye panseret vil ha samme problem takket jeg nei til dette inntil videre for å se om de har en permanent løsning på dette først.

jazzwheel

Jeg ser jeg har samme bulk på min. Er det slik at den ikke blir værre når den først har kommet? Merker nemlig at det er andre ting med denne bilen som irriterer meg hakket mer for øyeblikket.

mj

Jeg skal få byttet panser i slutten av mnd. Har fått beskjed om at det er en fiks på panser ute nå, så det skal ikke skje så lett igjen. Hva som er endret vet jeg ikke.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Mon tro om det er å sprøyte inn gugge som herder og stiver av innenfra. Var vel noen her på forumet som opplever at det tyter litt ut.

Høgis

#130
Sitat fra: Oakl på tirsdag 22. juli 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Brede på mandag 21. juli 2014, klokken 20:44
Arrrrrg....  >:(

Nå har det kommet en knekk her også.. Var så fornøyd med at vi hadde et strøkent panser og har derfor fulgt veldig nøye med dette.

Og det utroligste er at frunken ikke har vært åpnet, lukket eller på noen måte berørt siden forrige vask og da sjekket jeg som vanlig nøye om det var skade her. Altså har skaden oppstått av seg selv!  ???

Har også denne bulken foran på panseret, og har utelukkende lukket panseret slik som instruert av Tesla.

Har en mistanke om at det ikke er selve lukkeoperasjonen og evt. feil metode brukt som skaper bulken, men heller at selve låsen drar panseret så hardt ned mot gummipakningen for at denne skal tette. Dette kan jo være justert noe forskjellig fra bil til bil og forklare at noen får bulken og andre ikke?. Dette var en teori jeg ble presentert fra en representant hos Tesla, og synes det høres sannsynlig ut.

Gikk en runde i bakgården til Tesla Drammen mens jeg ventet på min bil på verkstedet og jeg vil vel tippe at omtrent halvparten av de flere titalls bilene der hadde denne bulken. Det er vel i hovedsak nye biler til utlevering som står i denne bakgården, selv om en del sikkert står der i forbindelse med verkstedbesøk.

Fikk tilbud om nytt panser, og det nye panseret ville bli lakkert i bilens farge sammen med øvre del av forskjermene for å hindre nyanseforskjeller. Men med 50% sjanse for at det nye panseret vil ha samme problem takket jeg nei til dette inntil videre for å se om de har en permanent løsning på dette først.

Har også fulgt med nøye og har ikke antydning til bulk. Kan kanskje følge denne teorien. Syntes mitt panser går ganske lett igjen samtidig som jeg mener glippen mellom nosecon og panser er for stor. Ser ut som det ikke er helt igjen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Bjoris

Støtter teorien om at noen panser er litt for stramme, jeg har ikke bulk hos meg, men så ser det også ut som det ikke er helt igjen, bedre det enn bulk... har vent meg til panseret nå så greit nok...

Muffinman

Tesla driver jo og strammer opp pakningene i tilfeller hvor man har fått rapport om lekkasjer. På min bil sivet det inn skitt og støv sakte men sikkert gjennom vinteren i frunken uten at det var en akutt lekkasje, så de strammet opp.  Kommer fremdeles inn vann om man spyler med lavtrykk mellom panser og nesekona, men ikke under kjøring.  Nå er den så stram at det er vanskelig å lukke uten at metallet gir etter, og de skal slakke på den på neste "oppsamlingsheat". Jeg vet ikke når knekken på min bil oppstod, for alt jeg vet kan den ha vært tilstede allerede ved overtagelse eller ha oppstått når bilen var inne til reklamasjonsarbeid. Eller det kan ha skjedd før eller etter at pakningene ble strammet opp når jeg selv lukket i henhold til instruksjon fra DS.

Det som skuffet meg virkelig er når jeg påpekte dette sist bilen var inne hos Tesla er at de så det med egne øyne, og deretter greide å skrive at det var skade et _annet_ sted på arbeidsordren. Bilen ble utlevert med arbeidsordren påført at de ikke kunne finne noen skade på panseret på anvist sted... føler at jeg sikkert kvalifiserer til topp ti lista over Norges mest tålmodige kunder, men slikt skuffer meg. Jeg har rett og slett gitt opp å reklamere på en del ting, f.eks. skranglelyder, dekk, hjulstilling, pakninger inne og ute, dugg i frontlykter etc. Ting blir gjerne avfeid med at "det er slik på andre biler også", før man leser på forumet at andre kunder har fått ordnet samme ting litt senere. Somlet med ladeadaptere, dekk som forsvant på to-tre måneder og hjulinnstilling har nok tilsammen kostet meg over 40 laken. Så vil vel en ny kostnad materialisere seg når bilen skal selges og man må slå av for de andre feilene som ikke er ordnet. Må si at jeg virkelig er i tenkeboksen angående bil nr. 2 for tiden...

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:07
Tesla driver jo og strammer opp pakningene i tilfeller hvor man har fått rapport om lekkasjer. På min bil sivet det inn skitt og støv sakte men sikkert gjennom vinteren i frunken uten at det var en akutt lekkasje, så de strammet opp.  Kommer fremdeles inn vann om man spyler med lavtrykk mellom panser og nesekona, men ikke under kjøring.  Nå er den så stram at det er vanskelig å lukke uten at metallet gir etter, og de skal slakke på den på neste "oppsamlingsheat". Jeg vet ikke når knekken på min bil oppstod, for alt jeg vet kan den ha vært tilstede allerede ved overtagelse eller ha oppstått når bilen var inne til reklamasjonsarbeid. Eller det kan ha skjedd før eller etter at pakningene ble strammet opp når jeg selv lukket i henhold til instruksjon fra DS.

Det som skuffet meg virkelig er når jeg påpekte dette sist bilen var inne hos Tesla er at de så det med egne øyne, og deretter greide å skrive at det var skade et _annet_ sted på arbeidsordren. Bilen ble utlevert med arbeidsordren påført at de ikke kunne finne noen skade på panseret på anvist sted... føler at jeg sikkert kvalifiserer til topp ti lista over Norges mest tålmodige kunder, men slikt skuffer meg. Jeg har rett og slett gitt opp å reklamere på en del ting, f.eks. skranglelyder, dekk, hjulstilling, pakninger inne og ute, dugg i frontlykter etc. Ting blir gjerne avfeid med at "det er slik på andre biler også", før man leser på forumet at andre kunder har fått ordnet samme ting litt senere. Somlet med ladeadaptere, dekk som forsvant på to-tre måneder og hjulinnstilling har nok tilsammen kostet meg over 40 laken. Så vil vel en ny kostnad materialisere seg når bilen skal selges og man må slå av for de andre feilene som ikke er ordnet. Må si at jeg virkelig er i tenkeboksen angående bil nr. 2 for tiden...


Huff..  det var mye saker, jeg har også hatt en del småfeil men er fornøjd med bilen. Det eneste er at jeg føler at jeg kjør en beta-produkt og er litt i tenkeboksen om jeg skall selge for å kjøpe en senere model uten barnesykdommer. Synes også at servicen fra Tesla er meget bra men stusser litt på uttalelser fra Tesla ansatte som insinuerer at jeg må regne med at det er feil når jeg kjøper en så pass nyutvikklet bil og at de differensierer på for om du betalte nytt eller gammelt pris for dette har jeg også hørt som argument når jeg har påpeket mangler...
Konseptet er supert men kvaliteten kunde ha vært bedre hvis man vil konkurere med BMW,MB og Porsches high-end biler..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sjøhyene

Sitat fra: Høgis på mandag 11. august 2014, klokken 22:22
Har også fulgt med nøye og har ikke antydning til bulk. Kan kanskje følge denne teorien. Syntes mitt panser går ganske lett igjen samtidig som jeg mener glippen mellom nosecon og panser er for stor. Ser ut som det ikke er helt igjen.

Samme her. Har heller ingen bulker, men har også tenkt at den glipa er litt for stor.
Har aldri opplevd lekkasje inn i frunken så anser det ikke som noe problem.

Når såpass mange biler har bulk allerede fra levering tenker jeg at det mest sannsynlig må være den konstante kraften som frunken blir dratt ned på som er problemer og ikke selve lukkingen. Virker som det er lite sammenheng mellom antall lukkinger og bulk/ikke-bulk, som jo støtter den teorien.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA