Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Muffinman, søndag 04. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

janmb

Veldig enkel skisse over hvilke krefter du ønsker og ei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tuxedo

#151
Jeg har også alltid lukket slik som Laumb, og har heller ikke bulk.  Det er ikke sikkert dette har noe med lukkemetoden å gjøre i det hele tatt; det kan rett og slett være at på noen biler er stoppere/lås feiljustert slik at panseret står kontinuerlig i spenn, og at bulken kommer helt av seg selv.

NegativeElectrode

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 02. september 2014, klokken 17:23
Jeg har også alltid lukket slik som Laumb, og har heller ikke bulk.  Det er ikke sikkert dette har noe med lukkemetoden å gjøre i det hele tatt; det kan rett og slett være at på noen biler er stoppere/lås feiljustert slik at panseret står kontinuerlig i spenn, og at bulken kommer helt av seg selv.

Jeg er ikke noen ekspert på aluminium, men temperaturendringer kan får metall til å utvide seg og trekke seg sammen. Hvis nedkjøling av panseret medfører at det blir kortere vil det vel spenning i metallet mellom festepunktene. På TMS skal vel panseret ligge tettt mot pakningene, og når metallet krymper vil det bli dratt ned mot festepunktene vil jeg tro. Hvis det er veldig stramt på mot låsen i forkant vil kanskje metallet i panseret gi etter for låsen som holder det nede.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tesla-man

Mange takk til janmb for at han deler av sin overlegne visdom til alle oss som ikke forstår oss på fysikk. Spesielt er illustrasjonen nyttig og viser hvilken enorm kunnskap han besitter.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:52
Mange takk til janmb for at han deler av sin overlegne visdom til alle oss som ikke forstår oss på fysikk. Spesielt er illustrasjonen nyttig og viser hvilken enorm kunnskap han besitter.
;D

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Nå er jeg ikke så sikker på at de som sier de ikke har bulk har rett. Jeg har funnet bulk på bilen til to andre TMS-eiere som mente de ikke hadde det.

Bulken er tross alt ikke spesielt stor eller godt synlig i de fleste tilfeller, bare veldig irriterende i riktig lys.

janmb

Sitat fra: Tesla-man på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:52
Mange takk til janmb for at han deler av sin overlegne visdom til alle oss som ikke forstår oss på fysikk. Spesielt er illustrasjonen nyttig og viser hvilken enorm kunnskap han besitter.

Jo takk, det var så lite  8)

Illustrasjonen er lagt på et nivå som er tilpasset publikum  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:14
Nå er jeg ikke så sikker på at de som sier de ikke har bulk har rett. Jeg har funnet bulk på bilen til to andre TMS-eiere som mente de ikke hadde det.

Bulken er tross alt ikke spesielt stor eller godt synlig i de fleste tilfeller, bare veldig irriterende i riktig lys.

Korrekt.

Det er nok med stor sannsynlighet mange som har slike misdannelser i panseret sitt uten at de aner det i det hele tatt. Det er VELDIG lysavhengig hvor lett det er å se i det hele tatt og krever gjerne at man ser fra en helt bestemt vinkel. Men dessverre er det til gjengjeld veldig synlig og sjenerende når man har riktig lysforhold og synsvinkel.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bonefish

Kan skrive under på det. Når jeg var inne hos Tesla med bulken så virket den minimal i det lyset som var der. Under annet lys så får jeg kommentarer om bulken fra folk som ser på bilen.
Tesla har tydelig forskjellig praksis for å håndtere dette. Bergen var lite villig til å ta tak i dette.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Thor2014

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:56
Sitat fra: janmb på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:46
Veldig enkel skisse over hvilke krefter du ønsker og ei.

jeg skjønner den ikke :-)

Det skjønner jeg, men bulkene kommer ikke knekt over den aksen (fra høyre/venstre). Den kommer vel over aksen frem/bak

hgs

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:14
Nå er jeg ikke så sikker på at de som sier de ikke har bulk har rett. Jeg har funnet bulk på bilen til to andre TMS-eiere som mente de ikke hadde det.

Bulken er tross alt ikke spesielt stor eller godt synlig i de fleste tilfeller, bare veldig irriterende i riktig lys.

Ja, takk skal du ha. Hadde det ikke vært for falkeblikket ditt hadde jeg sikkert fortsatt vært lykkelig uvitende om at jeg hadde bulk i det hele tatt....

I dag ringte Tesla Drammen og ville ha bilen til kontroll, da de innfellbare speilene har levd sitt eget liv den siste uka - i den forstand at de folder seg ut når bilen står og inn når man skal kjøre  ::). Da benyttet jeg sjansen til å spørre om de hadde en fiks for panseret når bilen likevel skulle inn. Fikk vite at det hadde de, og at det var Drammen karosseri som fikset dette. Utbedringen var utretting av bulk og forsterkning av deler av panseret. Dette minner litt for mye om andre brannslukkingsfikser tidligere i denne tråden, og er jeg usikker på om dette har noen hensikt. Som mange andre her inne lever jeg greit med bulken, og vil mye heller at Tesla bruker ressurser på en permanent løsning framfor å reparere symptomet og få samme feilen tilbake om noen uker. Noen som kjenner til dette, og om denne fiksen faktisk er noe som fungerer?       
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Muffinman

Det har vel vært et par tilfeller av gugge som tyter ut en stund etter servicen rapportert på forumet. Sikkert ikke tilfeldig.

Rasmus.B

Jeg har ikke hatt bilen inne hos Tesla siden jeg fikk den, og i sommer begynte det å tyte ut orange guffe ut fra sprekker og hull på undersiden av panseret. Har også bulken i panseret.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

NilsG

Vår skal fikses hos Drammen karosseri. Fikk demonstrert en annen lukketeknikk der enn den jeg har brukt. Jeg har brukt den som det ligger film av på Teslas hjemmeside, dve litt til sidene for T-en. Anbefalte å legge presset helt ute på hjørnet, oppleves som enklere å lukke også
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA