Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Muffinman, søndag 04. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Gressvikingen

P85D"+"

Muffinman

Oppfølgingen fra servicesenteret har så langt vært enestående, men bilen skal snart inn for fjerde gang for reklamasjonsarbeid og lista er lang. Mange av punktene finnes det pr i dag ikke løsning på enda heller, så jeg får en fornemmelse av at man "aldri" blir ferdig med å få bilen i orden. Og det dukker jo opp nye feil jevnlig, jfr denne.  Det er ikke veldig problematisk for meg da jeg skal den veien ofte likevel og de stiller jo lånebil til disposisjon, men de må jo bli litt lei av mitt blide åsyn etterhvert?

Forhåpentligvis er TMS nr.2 noe mindre beheftet med feil når den kommer i oppkjørselen om et par års tid.

Thor2014

Soft close er nok en enkel implementering dersom det er plass.
Etter min mening burde det ha vært det med tanke på resten av bilen.

Kjelli

#19
Opplegget med frunken og lukking av dette er helt latterlig i forhold til resten av bilen. Automatisk lukking og åpning slik som bakluka burde vært en selvfølge og skjønner ikke hva de tenkte med den åpnemekanismen, da det høres ut som noe knekker på bilen når en åpner.
Vi har 7 seters utgaven og bruker frunken mye, og venter bare på at det går gale med det panseret.



Ellers er bilen helt topp :).

Leif1

Møkkapatent!!
Har funnet den berømte stripa på min bil også. Etter litt over en måneds bruk.
Frunken er lukket forsiktig med begge hender.
Konvertitt fra S til X

kristmara

Vi har ofte full bil og bruker frunken en del. I begynnelsen forsøkte jeg å lukke med to hender slik de viste, men jeg synes det er mye lettere og virker mer skånsomt å bare ha én hånd akkurat oppå låsen. Da spennes panseret mindre og jeg bruker mindre krefter. For meg føles det litt feil å spenne panseret rundt låsen før den til slutt gir etter. Jeg har ikke sett etter om det er noen kant...
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

Bowers

Det er ikke nødvendigvis for sent å komme med dette en stund etter levering. § 18 i kjøpsloven sier følgende:
"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang."

Altså, dersom selger ikke kan bevise en direkte årsak (f.eks feil bruk) så skal den utbedres for selgers regning.
Å komme med en påstand om at panseret er lukket på feil måte vil trolig ikke være tilstrekkelig dersom det ikke står uttrykkelige anvisninger på fremgangsmåte i instruksjonsboken. En beskjed fra DS ved overlevering er ikke tilstrekkelig da en bil må forventes å bli benyttet av flere eiere/brukere.

Jeg hadde reklamert og krevd utbedring.

(Det samme gjelder forsåvidt skiltplaten selvom dette ikke er en stor sak. En "premiumbil" skal ikke leveres med sprukket skiltplate.)

Teslanewbie

Sitat fra: kristmara på mandag 05. mai 2014, klokken 15:01
Vi har ofte full bil og bruker frunken en del. I begynnelsen forsøkte jeg å lukke med to hender slik de viste, men jeg synes det er mye lettere og virker mer skånsomt å bare ha én hånd akkurat oppå låsen. Da spennes panseret mindre og jeg bruker mindre krefter. For meg føles det litt feil å spenne panseret rundt låsen før den til slutt gir etter. Jeg har ikke sett etter om det er noen kant...

Innstemmer , bruker også enhåndsvariant over låsen , som du sier , ulogisk med å ha kraft på begge sider av låsen .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

janmb

Grunnen til at to hender med god avstand er anbefalt er nettopp at metallet er så helsikes mykt. Da tåles mye mer i form av strekk langs profilen enn press på ett enkelt punkt - selv om det er rett over låsen slik man logisk ville tenke.

Uansett, hadde bilen på service i dag og tok opp dette samtidig. Min kontaktperson var enig i at det var en bulk der og var også langt på vei enig i at det ikke så eksternt påført ut (lakken er 100% hel og uskadd, noe den ikke kunne vært om et objekt hadde laget bulken)

Vi slet først med å se den i det hele tatt (overskyet, flatt lys), men så det greit når sola dukket opp.

Ballen er for min del hos Tesla i forhold til ansvar og dekning. Han skulle ta det opp med sine ledere samt forespørre Drammen karosseri om prosessen videre. Han regnet med at bulken kan fikses lokalt, dvs dras ut med vakuum eller lignende.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Gressvikingen

Skriv ang. min bulk er herved avsendt - med moralsk støtte fra forumet. >:(
P85D"+"

josteinh

SitatJeg har en svak bulk rett til siden for midten helt i forkant. Forøvrig ett sted jeg ikke benytter når jeg lukker igjen (bruker to hender og så veldig smalskuldret er jeg ikke).
Så den først når bilen var helt ren og med det rette skjeve synet. Min konklusjon er at den har vært der siden jeg fikk den, men som en annen sa: Vanskelig å komme med etter 1mnd eller mer.

Jeg har nøyaktig samme skade og på samme sted som "Gressvikingen" Vet ikke selv når den kom da jeg mener å ha vært veldig forsiktig, men antar det må ha vært i forbindelse med lukking. Den er jo ikke særlig synlig, men klarer ikke å ha det slik så Drammen karosseri skal fikse det for kr 9500. Blir retting og full lakkering av panser. Ikke mulig å dra ut med vakuum eller liknende pga at det er aluminium. Har ikke tenkt på muligheten for at dette var noe jeg kunne presentere for Tesla, men kanskje det er det?

janmb

Så lenge det er åpenbart at det ikke skyldes ekstern skade (objekt som har truffet bilen) så burde det jo være en mulig sak. Jeg skal kjøre så hardt jeg kan hvertfall. Vet med 100% sikkerhet at dette ikke er min feil eller noe som har truffet bilen så det er helt klart en konseptfeil Tesla må ta på sin kappe.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb

Venter i spenning på Titanium underfrunk shield.

Hyperstress

Samme knekk her. Har åpnet panseret maks 20 ganger, og lukket det forsiktig. Åpenbart en svakhet  :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA