Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Muffinman, søndag 04. mai 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

Muffinman

Ved utlevering av bilen ble jeg instruert om å ikke smelle panseret igjen, men å presse det bestemt ned med begge håndflatene. Dette har jeg fulgt slavisk de svært få gangene jeg har åpnet frunken i løpet av seks måneder og 22.000 km. I går ble jeg gjort oppmerksom på at jeg hadde "knekt panseret mitt" av en med skarpt øye for karosseri, og det stemmer. Den ytterste delen som er foran selve låsen var tydelig bøyd ned, og kanten kunne både kjennes og sees - i virkeligheten mye bedre enn på bildet.

Må si jeg er svært skuffet over dette. Flere som finner dette på sin bil?

Nuvolari

Sikker på at dette har kommer ifm lukking av panser?  Kan jo ha oppstått ifm en ytre påkjenning. Jeg har vanskelig for å tro at jeg kan klare å ødelegge mitt eget panser ifm lukking.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Teslanewbie

#2
Har nevnt det tidligere , frunken skulle ha hatt samme automatiske åpnings og lukkingsmekanisme som trunken.. Ihvertfall skulle den ha hatt softclose slik som bakluken, da hadde man ikke trengt å presse ned panseret ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Havebigfun

Ingen skader sålangt.
Lukkekonseptet Tesla har valgt for frunken er ikke noe for evigheten. Jeg bruker frunken lite både fordi jeg føler ubehag ved å applisere så mye kraft som er nødvendig for å lukke den og fordi lakken som regel ikke er ren og jeg da lager merker i lakken- overfladiske riktignok.
Jeg bifaller ønsket om en automatisk åpne/lukkefunksjon.

Øyvind.h

Har lest om dette på TMC. Det skyldes det jeg vil kalle designfeil, og en del vil nok få dette over tid. Tesla bør ta kosten pga løsningen de har valgt. Panseret er ikke forsterket tilstrekkelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. mai 2014, klokken 10:33
Har lest om dette på TMC. Det skyldes det jeg vil kalle designfeil, og en del vil nok få dette over tid. Tesla bør ta kosten pga løsningen de har valgt. Panseret er ikke forsterket tilstrekkelig.

Soft close hadde løst problemet
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mgarm

Hva har du gjort til venstre for pilen. Er det nosecone eller skiltplaten som har fått en sprekk?

Øyvind.h

Sitat fra: mgarm på søndag 04. mai 2014, klokken 10:36
Hva har du gjort til venstre for pilen. Er det nosecone eller skiltplaten som har fått en sprekk?
Skiltplaten Tesla bruker er ikke laget for buet front.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. mai 2014, klokken 09:09
Ved utlevering av bilen ble jeg instruert om å ikke smelle panseret igjen, men å presse det bestemt ned med begge håndflatene. Dette har jeg fulgt slavisk de svært få gangene jeg har åpnet frunken i løpet av seks måneder og 22.000 km. I går ble jeg gjort oppmerksom på at jeg hadde "knekt panseret mitt" av en med skarpt øye for karosseri, og det stemmer. Den ytterste delen som er foran selve låsen var tydelig bøyd ned, og kanten kunne både kjennes og sees - i virkeligheten mye bedre enn på bildet.

Må si jeg er svært skuffet over dette. Flere som finner dette på sin bil?

Jeg har.
Synes ikke alltid, men i noe lys blir det en skygge der.
Tror at dette var her når jeg fikk bilen, men vanskelig å komme med dette 1 mnd etter jeg hentet bilen?

janmb

Samme her, har en svak skygge, omkring 10 cm bred, 3 cm inn fra kanten. I mitt fall er dog ikke enden av panseret bøyd ned - om noe er det motsatt.

Brukt frunken min svært lite og alltid lukket ekstremt forsiktig som instruert.

Har service i morgen så skal ta det opp da.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bjoris

Men kan en klare å bøye passeret ytterst når en skal lukke det lengre innpå panseret? Det er vel derfor de er så opptatt av måten det skal lukkes, dvs at legger du trykket helt ytters så går det skeis? Ikke for å være frekk altså, men...? Får bilen om 4 dager så sluker alt nå og er jo redd for nybegynner tabber så...

Thor2014

Jeg har alltid lukket det med en hånd på hver side. Akkurat som DS sa.

Muffinman

Her må man skille mellom snørr og bart. Når man får beskjed om at panseret må lukkes på en spesiell måte er det Tesla som har gjort nybegynnertabben. Når skade skjer likevel begynner den tabben å bli av brukbar størrelse.

Jeg er for øvrig overbevist om at de fleste bilene vil oppleve å få panseret lukket på vanlig måte i løpet av levetiden. Det er umulig å forhåndsinstruere alle som kan tenkes å skulle lukke det. Folk sliter jo fælt med å forstå noe så enkelt at man ikke skal smelle igjen en luke med softclose også, selv om det sies i klartekst..

tstens

Hei
Har fått en liten "kant" ca 3 cm inne på panseret ja :-\. Må bruke ganske stor kraft m begge håndflatene for å få igjen panseret.Jeg fikk tidligere i vinter snø som føyket inn i frunken.På en liten service jeg hadde ble dette rettet på.
Mistenker at de har justert panserlåsen så panseret ligger hardere inntil pakningen.Ble ihvertfall merkbart tyngre å få igjen panseret,med da en liten knekk som resultat.Har alltid prøvd å lukke panseret på mest mulig skånsom måte uten at det tydeligvis har hjulpet.Panseret har ved en annledning også sprettet opp heldigvis ikke under kjøring(er vel dobbe lås så det hadde nok gått greit men allikevel  :o Bruker nå ikke frunk intil jeg har fått sett på det.....
P85,White

Gressvikingen

Jeg har en svak bulk rett til siden for midten helt i forkant. Forøvrig ett sted jeg ikke benytter når jeg lukker igjen (bruker to hender og så veldig smalskuldret er jeg ikke).
Så den først når bilen var helt ren og med det rette skjeve synet. Min konklusjon er at den har vært der siden jeg fikk den, men som en annen sa: Vanskelig å komme med etter 1mnd eller mer.

Som for dere andre, frister det ikke å bruke frunken på grunn av den idiotiske lukke mekanismen.

I tillegg lurer jeg på hvilken funksjon sikkerhets låsen har siden begge åpner samtidig???
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA