Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utlading av batteriet når bil ikke er i bruk

Startet av Leon, onsdag 23. april 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

Leon

For første gang på et halvår har bilen stått i mer enn to dager nå i påsken, nærmere bestemt i 11 dager. Satte fra meg bilen uten ladekabel tilkoplet, på 70% batteri. Da jeg startet opp etter påske var batterikapasiteten sunket til 64%. Det er noe jeg godt kan leve med, men er dette noe man kan forvente, og i så fall hvorfor?

Har satt forvarming av bilen hver morgen, og lading prioritert til 80%. Vanligvis er bilen da ladet til 76% når jeg skal dra, men denne gangen hadde jeg altså ikke ladekabelen tilkoplet. Da skal vel heller ikke forvarmingen starte, med mindre jeg starter den manuelt via app/Carwings?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Lynet

Batteriet ble nok kaldere mens du sto parkert og da tror jeg BMS beregner lavere kapasitet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Leon

Tviler på at det er grunnen. Var relativt kjølig før påske, og full sommer nå etter påske.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

kjbu

Forvarming skal starte selv uten at den er tilkoblet strøm, men går bare i 15 min istedenfor 2 timer.
Det er trolig grunnen til redusert energinivå på batteriet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

emil

Sitat fra: kjbu på torsdag 24. april 2014, klokken 08:35
Forvarming skal starte selv uten at den er tilkoblet strøm, men går bare i 15 min istedenfor 2 timer.
Det er trolig grunnen til redusert energinivå på batteriet.

Trodde dette kun var for manuell oppstart av varming via carwings og ikke timerbasert  forvarming eller har det kommet en endring der med euroleaf?

Min vil ikke starte forvarming med timer hvis den ikke er tilkoblet ladekabel, uansett nivå på batteri. For meg var det småupraktisk i vinter da jeg måtte velge mellom å parkere uten strøm ved nærmeste inngang på jobben eller på en helt annen ende av bygget med noen minutter ekstra gange hver vei. Er/var ikke avhengig av å lade både natt og dag.

Leif Leaf

Sitat fra: emil på torsdag 24. april 2014, klokken 09:18
Sitat fra: kjbu på torsdag 24. april 2014, klokken 08:35
Forvarming skal starte selv uten at den er tilkoblet strøm, men går bare i 15 min istedenfor 2 timer.
Det er trolig grunnen til redusert energinivå på batteriet.

Trodde dette kun var for manuell oppstart av varming via carwings og ikke timerbasert  forvarming eller har det kommet en endring der med euroleaf?

Min vil ikke starte forvarming med timer hvis den ikke er tilkoblet ladekabel, uansett nivå på batteri. For meg var det småupraktisk i vinter da jeg måtte velge mellom å parkere uten strøm ved nærmeste inngang på jobben eller på en helt annen ende av bygget med noen minutter ekstra gange hver vei. Er/var ikke avhengig av å lade både natt og dag.

Det stemmer som kjbu sier at forvarming vil gå i 15 minutter om bilen ikke er koblet til strøm (forursatt mer enn 30% på batteri). Dette gjelder så vidt jeg vet alle Leaf modeller. Men med 15 minutter forvarming hver dag i 11 døgn så ville jeg tro du ville miste mer strøm enn de 6 %'ene. I fjor sommer (20 grader) hadde jeg bilen stående i 2 uker og mistet ikke en eneste % på batteriet.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA