Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rullemotstand 21" vs 19"

Startet av turfsurf, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:58

« forrige - neste »

Muffinman

Bare det står BMW på så er det vel poppis uansett. Glad jeg valgte Tesla, selv etter en del rusk gjennom 21.000 km i løpet av et knapt halvår  :D

pberg

Ser ikke ut til at de som skal være eksperter på design er helt enig med deg:

http://insideevs.com/bmw-i3-2014-world-green-car-winner/

World Car Design of the Year

- BMW i3

- Mazda3

- Mercedes-Benz C-Class

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Det er ting som tyder på at disse dommerene har høy snåle-briller-faktor:

Moving on to the World Car Design of the Year award, BMW's Dr. Ian Robertson commented:

    "On behalf of the BMW design team, we are delighted that the BMW i3 has received the World Car Design of the Year award.  Our designers created a car that, through its design and use of sustainable materials, is an expression of the future."

The design judges posted this statement on the i3′s selection:

    "Unlike other BMW cars, the i3 has a boxy shape, which suggests roominess and efficiency. But it still retains BMW's typical dynamism thanks to the larger diameter wheels and the very short overhangs both on front and rear. Besides that, the i3 expresses the sub-brand's own character with using unique design features, including the black bonnet and the side window graphics that goes through the rear pillar. The interior is more surprising and attractive. It marks radical leap of car interior design, and it spreads as calm yet rich feeling as a modern living room."
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Batteritralla

Nå er det vel like før "off topic polizei" kommer og stenger ned hele h tråden her . . . :)

Noen biler er så stygg at de er tøff. BMW har gjort mye rett med I3, den er ganske stygg på mange områder, men som en helhet er den ikke stygg nok til å være tøff!

Kanskje den over tid kan ha samme effekten som "stygg pene damer på film"?  ;)

På den annen side, tenk om du ikke ender opp der allikevel  :o

Da er den BARE ugly  ;D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

turfsurf

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 23. april 2014, klokken 13:06

Nå blir jeg helt sikkert upopulær igjen, fordi testen min ikke var "vitenskapelig" osv osv.

Greit nok at I3 ser ut som ei mislykka genmanipulert transformer boble, men i mitt ikke vitenskapelige - ikke i nærheten av identiske forhold, men derimot i vanlig bruk så brukte I3 129w/km når jeg kjørte en lengre distanse (130 KM) om vinteren i ca 3 grader.

Når jeg (igjen i virkeligheten/vanlig bruk) kjører min Model S med 21 Conti" dekk i 18-20 grader, så sliter jeg med å komme under 200 w/km.

Når det var kaldere så lå forbruket på min Model S med 21" på ca 220-230.

Skjønner ikke hvorfor jeg skriver dette her egentlig, jeg har sikkert gjort alt feil (i hvert fall med min Model S) siden den i følge meg bruker mye mer strøm enn I3!

:D

Synes i3 er en kul bybil jeg.

Om testen din er vitenskapelig eller ikke skal jeg ikke si så mye på, men den virker ikke representativ for Model S. Det er ganske mange som ikke sliter med å komme under 200Wh/km. Satte meg i bilen (uten forvarming) kjørte en tur på butikken, surret litt rundt i Tønsberg og kjørte hjem igjen og brukte drøye 150Wh/km. Det er vel vanlig bruk.

Du har ikke ellers ikke definert noe å sammeligne, så jeg vet ikke helt hva du prøver å si. At en Model S i en gitt setting bruker mye mere enn en i3 i en annen gitt setting? Javel. Og så? Skal du sammeligne hvem som er mest effektiv, så får du legge opp til det. Skal du sammeligne noe som helst får du nesten sette like parametre. Hva med å laste begge bilene med 4 personer og 100kg bagasje og kjøre Oslo-Gol? Fortrinnsvis med sammelignbare dekk og samme temp i kupeen og to biler etter hverandre... Men som du sier selv, skjønner ikke at du gidder. Ikke meg selv heller forsåvidt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eadie

Når I3 bruker mindre pr mil enn Model S er det så enkelt som mindre vekt.

En feit mann bruker mere energi på å bevege seg enn en spinkel mann.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Og ei strømlinjeformet dame er bedre enn ei firkantet ei. Ikke sikker på hvordan det er relatert men sola skinner og MS får meg til å tenke på lekre former....

Øyvind.h

Sitat fra: eadie på onsdag 23. april 2014, klokken 16:48
Når I3 bruker mindre pr mil enn Model S er det så enkelt som mindre vekt.

En feit mann bruker mere energi på å bevege seg enn en spinkel mann.
Model S veier 850kg mer, har enorm bagasjeplass, plass til 7 pers og dobbelt så sterk som i3. Under like forhold på pen langkjøring bruker model s 20% mer enn i3. Synes ikke det er ille i det hele tatt. Men klart - forskjellen er mye større der i3 briljerer: bykjøring, mye stopp start og korte distanser som krever varme av kupe/batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pberg

Men kjøper du to i3 kan du ta med deg 8 personer med god plass til alle.  For samme pris som en Tesla.  Så sånn sett er en Tesla dobbelt så mye bil som i3.

:-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Øyvind.h

Sitat fra: pberg på onsdag 23. april 2014, klokken 18:38
Men kjøper du to i3 kan du ta med deg 8 personer med god plass til alle.  For samme pris som en Tesla.  Så sånn sett er en Tesla dobbelt så mye bil som i3.

:-)
Med to i3 kan den ene slepe den andre på langtur, og når slepebilen er tom for strøm bytter de plass. Da har man uendelig rekkevidde!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Batteritralla

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. april 2014, klokken 18:43
Sitat fra: pberg på onsdag 23. april 2014, klokken 18:38
Men kjøper du to i3 kan du ta med deg 8 personer med god plass til alle.  For samme pris som en Tesla.  Så sånn sett er en Tesla dobbelt så mye bil som i3.

:-)
Med to i3 kan den ene slepe den andre på langtur, og når slepebilen er tom for strøm bytter de plass. Da har man uendelig rekkevidde!

Genial ide!

Om du har den bakerste i revers, så kan du justere med gass pedalen hvor mye den skal regenerere.

Da kan du lade opp den som blir slept, og få uendelig rekkevidde  :)

Har vi funnet opp evighetsmaskinen???  :o
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. april 2014, klokken 16:10
Sitat fra: Batteritralla på onsdag 23. april 2014, klokken 13:06

Nå blir jeg helt sikkert upopulær igjen, fordi testen min ikke var "vitenskapelig" osv osv.

Greit nok at I3 ser ut som ei mislykka genmanipulert transformer boble, men i mitt ikke vitenskapelige - ikke i nærheten av identiske forhold, men derimot i vanlig bruk så brukte I3 129w/km når jeg kjørte en lengre distanse (130 KM) om vinteren i ca 3 grader.

Når jeg (igjen i virkeligheten/vanlig bruk) kjører min Model S med 21 Conti" dekk i 18-20 grader, så sliter jeg med å komme under 200 w/km.

Når det var kaldere så lå forbruket på min Model S med 21" på ca 220-230.

Skjønner ikke hvorfor jeg skriver dette her egentlig, jeg har sikkert gjort alt feil (i hvert fall med min Model S) siden den i følge meg bruker mye mer strøm enn I3!

:D

Synes i3 er en kul bybil jeg.

Om testen din er vitenskapelig eller ikke skal jeg ikke si så mye på, men den virker ikke representativ for Model S. Det er ganske mange som ikke sliter med å komme under 200Wh/km. Satte meg i bilen (uten forvarming) kjørte en tur på butikken, surret litt rundt i Tønsberg og kjørte hjem igjen og brukte drøye 150Wh/km. Det er vel vanlig bruk.

Du har ikke ellers ikke definert noe å sammeligne, så jeg vet ikke helt hva du prøver å si. At en Model S i en gitt setting bruker mye mere enn en i3 i en annen gitt setting? Javel. Og så? Skal du sammeligne hvem som er mest effektiv, så får du legge opp til det. Skal du sammeligne noe som helst får du nesten sette like parametre. Hva med å laste begge bilene med 4 personer og 100kg bagasje og kjøre Oslo-Gol? Fortrinnsvis med sammelignbare dekk og samme temp i kupeen og to biler etter hverandre... Men som du sier selv, skjønner ikke at du gidder. Ikke meg selv heller forsåvidt...

Vi må vel nesten kverne videre på saken .  . .

Begge bilene ble kjørt mest mulig økonomisk, samme strekningen, det var tørt føre for begge. Det var i det hele tatt ganske like forhold, bortsatt fra at det var 15-17 grader varmere med Model S. Jeg kjørte bortimot så økonomisk det lot seg gjøre med begge bilene, dog litt mot det ekstreme med I3 for å i det hele tatt komme meg hjem  ;D

Noe av poenget mitt ( som jeg ikke har klart å formidle, men som også andre bemerker) er at det synes som om 21" felger med Conti dekk suger mye strøm.

En ting som utvilsomt trekker i positiv retning for I3 er Distronic'en (om det er det cruice kontrollen heter).

Fungerer sinnsykt bra, og holder veldig jevn fart i forhold til bilen foran.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

turfsurf

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 23. april 2014, klokken 19:18
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. april 2014, klokken 16:10
Sitat fra: Batteritralla på onsdag 23. april 2014, klokken 13:06

Nå blir jeg helt sikkert upopulær igjen, fordi testen min ikke var "vitenskapelig" osv osv.

Greit nok at I3 ser ut som ei mislykka genmanipulert transformer boble, men i mitt ikke vitenskapelige - ikke i nærheten av identiske forhold, men derimot i vanlig bruk så brukte I3 129w/km når jeg kjørte en lengre distanse (130 KM) om vinteren i ca 3 grader.

Når jeg (igjen i virkeligheten/vanlig bruk) kjører min Model S med 21 Conti" dekk i 18-20 grader, så sliter jeg med å komme under 200 w/km.

Når det var kaldere så lå forbruket på min Model S med 21" på ca 220-230.

Skjønner ikke hvorfor jeg skriver dette her egentlig, jeg har sikkert gjort alt feil (i hvert fall med min Model S) siden den i følge meg bruker mye mer strøm enn I3!

:D

Synes i3 er en kul bybil jeg.

Om testen din er vitenskapelig eller ikke skal jeg ikke si så mye på, men den virker ikke representativ for Model S. Det er ganske mange som ikke sliter med å komme under 200Wh/km. Satte meg i bilen (uten forvarming) kjørte en tur på butikken, surret litt rundt i Tønsberg og kjørte hjem igjen og brukte drøye 150Wh/km. Det er vel vanlig bruk.

Du har ikke ellers ikke definert noe å sammeligne, så jeg vet ikke helt hva du prøver å si. At en Model S i en gitt setting bruker mye mere enn en i3 i en annen gitt setting? Javel. Og så? Skal du sammeligne hvem som er mest effektiv, så får du legge opp til det. Skal du sammeligne noe som helst får du nesten sette like parametre. Hva med å laste begge bilene med 4 personer og 100kg bagasje og kjøre Oslo-Gol? Fortrinnsvis med sammelignbare dekk og samme temp i kupeen og to biler etter hverandre... Men som du sier selv, skjønner ikke at du gidder. Ikke meg selv heller forsåvidt...

Vi må vel nesten kverne videre på saken .  . .

Begge bilene ble kjørt mest mulig økonomisk, samme strekningen, det var tørt føre for begge. Det var i det hele tatt ganske like forhold, bortsatt fra at det var 15-17 grader varmere med Model S. Jeg kjørte bortimot så økonomisk det lot seg gjøre med begge bilene, dog litt mot det ekstreme med I3 for å i det hele tatt komme meg hjem  ;D

Noe av poenget mitt ( som jeg ikke har klart å formidle, men som også andre bemerker) er at det synes som om 21" felger med Conti dekk suger mye strøm.

En ting som utvilsomt trekker i positiv retning for I3 er Distronic'en (om det er det cruice kontrollen heter).

Fungerer sinnsykt bra, og holder veldig jevn fart i forhold til bilen foran.

Så lenge vi snakker om rullemotstand så er vi jo on-topic  :D Har ikke hørt mye bra om rullemotstand på de Conti dekkene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

shb

Michelin Pilot S Sport 21" står på min. Har de siste dagene kjørt uten klima på da det har vert rundt 15-20 grader og tørre veier. Uten å drive spare kjøring havnet jeg på 180 wh/km på de siste 320 km jeg har kjørt. Kjører med 48-50 psi og justert hastighet for low til 85 km/t og rang mode. Total 207 wh/km etter16 000 og Pirelli vintet.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

tstens

Hei
Tror nok temperatur har endel å si for for forbruket(hardere dekk).Jeg pendler mellom Brumunddal-Gardermoen hver dag.
på morgenen(kl 0500)og 6-8 grader,varm pakke og 10km/t  over i 80-100 km/t soner ,så ligger jeg på 215-220w/km.
Høydeforskjell på ca 200 + til GM.Tilbake de siste dagene(+16-18 grader,m tilsvarende kjøring og da -200 m .Har nå havnet på 185w/km.Hadde også en tur midt på dagen(16-18 grader) til GM m da 195w/km.Dette er m 21" Conti m 42 psi i dekkene.Bruker ikke range mode og ca 19-20 grader .
Terje
P85,White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA