Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rullemotstand 21" vs 19"

Startet av turfsurf, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:58

« forrige - neste »

AndersinOslo

Se på i3, det hjulet er optimalisert.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Muffinman

Og enda har Model S med sine 1000 kg ekstra bare 20% høyere forbruk. http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3177-myteknuser-lunde-tester-model-s

Neppe en veldig signifikant optimalisering i så fall. Ikke nok til at jeg gidder å kjøre rundt som en snåling på pizzaruller ihvertfall.

Car-El

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 21:27
Ikke nok til at jeg gidder å kjøre rundt som en snåling på pizzaruller ihvertfall.

Ka med Tacoboller da?  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

pberg

Det er en vanlig misforståelse at smale dekk gir mindre kontaktflate, det gjør de ikke. Så lenge lufttrykket er likt, er arealet med en gitt belastning likt. Det er formen på kontaktflaten som blir anderledes.  Den blir lang og smal i steden for kort og bred. Dette fører igjen vanligvis til at dekket blir mer tilgivende på grensen og gir godt grep til akselerasjon, men får mindre maksimalgrep i sving.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Muffinman


Mippen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 21:27
Og enda har Model S med sine 1000 kg ekstra bare 20% høyere forbruk. http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3177-myteknuser-lunde-tester-model-s

Neppe en veldig signifikant optimalisering i så fall. Ikke nok til at jeg gidder å kjøre rundt som en snåling på pizzaruller ihvertfall.

Det er mer enn vekt som spiller inn for å lage en bil som er økonomisk å kjøre. Luftmotstand, hjul, chassi, fjæring mm. Jeg har også hørt (men ikke fått bekreftet) at en elbil med litt kraftig motor jobber mer uanstrengt lavere i registeret enn en elbil med ikke så kraftig motor. Først når du tråkker til skikkelig bruker du mer strøm. Har du en motor med mer dreiemoment som en tesla vil du naturligvis bruker mer strøm, men du bruker ikke så mye strøm før du må tråkke pedalen i bånn, og det trenger man vanligvis ikke fordi den er så sterk på lavt turtall. Siden i3 har ikke har så kraftig motor så må du bruke gassen mer for å holde samme fart - ergo mer strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: pberg på tirsdag 22. april 2014, klokken 21:36
Det er en vanlig misforståelse at smale dekk gir mindre kontaktflate, det gjør de ikke. Så lenge lufttrykket er likt, er arealet med en gitt belastning likt. Det er formen på kontaktflaten som blir anderledes.  Den blir lang og smal i steden for kort og bred. Dette fører igjen vanligvis til at dekket blir mer tilgivende på grensen og gir godt grep til akselerasjon, men får mindre maksimalgrep i sving.


Kan ikke jeg skjønne helt, forklar? Hvis du har to dekk som akkurat har lik diameter. Det ene dekket er dobbelt så smalt som det andre dekket. Hvordan er da kontaktflaten større når dekket er smalere og diamateren er lik?
Kontaktflaten på dekket er den delen som er i kontakt med bakken til en hver tid, eller mener du noe annet?
Fremtiden er elektrisk.

pberg

Husk at det er lufta som bærer bilen. 2bar er 2kg/cm2, så 250kg på det dekket gir en kontaktflate på 125cm2, uavhengig av dekkdimensjon. Dekk er jo som kjent fleksible..  :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Frodebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 10:08
Skrekkøkning hos meg fra 19" R2 til 21" Conti ved lave temperaturer, men når vi ser 12+ er forbruket behagelig lavt, like i overkant av 200. Ned mot og til dels under 180 på langtur ved ca. lovlig kjøring.

Konklusjonen min er at jeg venter med å bytte til sommerdekk litt lenger enn jeg gjorde i år neste gang. Jeg var litt muggen til 21" - hjulene etter de første turene i 3+, men etter et par hundre mil på dem er konklusjonen at de blir kjøpt til TMS nr. 2 også om en tid. Ser konge ut, gir ørlite mer støy (mye når det er kaldt), bilen blir knivskarp på styringen og fjæringskomforten blir kanskje bedre. Det siste høres pussig ut, men jeg opplevde fjæringen som spretten og stump med R2, ihvertfall over små ujevnheter. Regn også med litt sporing på dårlig vei.

Istemmes 100%. Legger til at gutta på Lade Dekk anbefalte meg å kjøre på med 48 psi både mht. sporing, støy og lavere rullemotstand. Det hjalp betydelig!
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 22. april 2014, klokken 11:31
"The tread and its underlying plies typically account for about 2/3 of a new tire's rolling resistance, while the sidewall and bead area represent the remaining 1/3."

Dette resonerer veldig hos meg. 19" har jo mere flex i sideveggen, selv med samme konstruksjon ellers.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

SitatHar du en motor med mer dreiemoment som en tesla vil du naturligvis bruker mer strøm, men du bruker ikke så mye strøm før du må tråkke pedalen i bånn, og det trenger man vanligvis ikke fordi den er så sterk på lavt turtall. Siden i3 har ikke har så kraftig motor så må du bruke gassen mer for å holde samme fart - ergo mer strøm.

Det er i hvert fall en misforståelse. For å holde farten, må du tilføre energi. Effektiviteten på dette er avhengig av effektiviteten i motor og drivlinje. Dreiemoment er helt irrelevant i denne sammenhengen, siden dreiemoment er effekt / turtall. Så dersom tesla har en mer effektiv motor enn i3, så bruker du mindre batteristrøm for å opprettholde samme effektuttak. Hvis dreiemomentet var viktig, så burde en tråsyklist som kan trå et par hundre NM på pedalene akselerere som en rakett... Men det gjør han ikke, siden makseffekten på en vanlig trimsyklist er ca 500W en liten stund.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Nuvolari

#26
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 22. april 2014, klokken 12:12
Jeg har Michelin PS2 21". Ser at høyere temperatur og at dekkene nå har gjort unna 3-400km har mye å si på forbruket. Det begynte på 300wh/km og er nå nede på 197wh/km. Altså det samme som jeg hadde på R2 19" i vinter.
Forbruket fortsetter å falle i takt med at temp øker og antall km dekkene har rullet. Er nå nede i 160wh/km. Nesten ikke støy lenger heller.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cato76

Blir spennende å se hvordan forbruket blir etter jeg skifter fra Nokian R2, 20" 255/35 til Michelin Pilot S Sport 21" 245/35 i dag. ???

Jeg kommer til å vurdere om jeg virkelig behøver Nokian neste gang jeg kjøper nye vinterdekk. De dagene jeg har behov for skikkelige vinterdekk kan telles på en hånd, og de dagene kan jeg heller kjøre meget forsiktig eller parkere bilen. Nokian dekkene er alt for myke og jeg synest det er skummelt å ta forbikjøringer når en føler at bilen "kaster" på seg og ikke er like konstant som Michelin dekkene. Ja, jeg kjører med høyt lufttrykk (48psi)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Batteritralla

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 21:27
Og enda har Model S med sine 1000 kg ekstra bare 20% høyere forbruk. http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3177-myteknuser-lunde-tester-model-s

Neppe en veldig signifikant optimalisering i så fall. Ikke nok til at jeg gidder å kjøre rundt som en snåling på pizzaruller ihvertfall.

Nå blir jeg helt sikkert upopulær igjen, fordi testen min ikke var "vitenskapelig" osv osv.

Greit nok at I3 ser ut som ei mislykka genmanipulert transformer boble, men i mitt ikke vitenskapelige - ikke i nærheten av identiske forhold, men derimot i vanlig bruk så brukte I3 129w/km når jeg kjørte en lengre distanse (130 KM) om vinteren i ca 3 grader.

Når jeg (igjen i virkeligheten/vanlig bruk) kjører min Model S med 21 Conti" dekk i 18-20 grader, så sliter jeg med å komme under 200 w/km.

Når det var kaldere så lå forbruket på min Model S med 21" på ca 220-230.

Skjønner ikke hvorfor jeg skriver dette her egentlig, jeg har sikkert gjort alt feil (i hvert fall med min Model S) siden den i følge meg bruker mye mer strøm enn I3!

:D

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Her er for øvrig et bilde tatt i det øyeblikket jeg bestemte meg for at jeg IKKE skulle ha I3, men Model S.

Takk til shb som tilfeldigvis stod parkert med sin Model S signature her, slik at jeg kunne stille opp I3`en ved siden av, og forevige hvor utrolig stygg en I3 er  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA