Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rullemotstand 21" vs 19"

Startet av turfsurf, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:58

« forrige - neste »

turfsurf

Hei,

har sett ymse rapportering om forskjellen på rullemotstand mellom 19" og 21" hjul. Noen har rapportert så mye som 50%, noe som jeg finner veldig usannsynlig. Gitt samme type dekk og omgivelser, så burde ikke forskjellen være veldig stor? De er jo like brede, 21" har noe større vekt og blir noe stivere. Noen som kjenner til teorien rundt dette?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lokführer

21" har ofte mykere gummi, da øker motstanden. Fins sikkert mange andre grunner også.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Cowboystrekk

50% er nok umulig, heldigvis! Ser man på TMC så finnes det en tråd hvor man rapporterer livstidsforbruk med ulike konfigurasjoner og der er vell differansen 19-21" rundt 5-10%. Du kan kompensere litt med f.eks høyere dekktrykk. 21" velger man uansett for utseende\stive kjøreegenskaper og ikke økonomi\rekkevidde :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nuvolari

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:09
21" har ofte mykere gummi, da øker motstanden. Fins sikkert mange andre grunner også.

Sier du at Michelin pilot sport ps2 har mykere gummi i 21" enn i 19"?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Skrekkøkning hos meg fra 19" R2 til 21" Conti ved lave temperaturer, men når vi ser 12+ er forbruket behagelig lavt, like i overkant av 200. Ned mot og til dels under 180 på langtur ved ca. lovlig kjøring.

Konklusjonen min er at jeg venter med å bytte til sommerdekk litt lenger enn jeg gjorde i år neste gang. Jeg var litt muggen til 21" - hjulene etter de første turene i 3+, men etter et par hundre mil på dem er konklusjonen at de blir kjøpt til TMS nr. 2 også om en tid. Ser konge ut, gir ørlite mer støy (mye når det er kaldt), bilen blir knivskarp på styringen og fjæringskomforten blir kanskje bedre. Det siste høres pussig ut, men jeg opplevde fjæringen som spretten og stump med R2, ihvertfall over små ujevnheter. Regn også med litt sporing på dårlig vei.

Bjørn

Jeg har etter litt grubling kommet til en teori hvorfor lavere profil gir mer forbruk.. (mine 20" Asym.2 tapte jeg 5 mil på 100%soc)
Når dekksidene blir stivere så overføres mer av vibrasjoner og støt til karosseriet og demperne.. dette kjenner man jo mer og mer til etterhvert som man går ned i profil..
Jeg tror at mer av denne bevegelses energien blir til varme i demperne, som må arbeide mer.. siden dekkene ikke klarer å "svelge" ujevnheter i veibanen på samme måte... Når det er kaldt blir det enda verre siden alt da er enda stivere.
Noen argumenter.. ? :)

Lokführer

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:25
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:09
21" har ofte mykere gummi, da øker motstanden. Fins sikkert mange andre grunner også.

Sier du at Michelin pilot sport ps2 har mykere gummi i 21" enn i 19"?
Nei, jeg sier at de orginaldekkene i 19" og 21" har ulik gummiblanding.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Cowboystrekk

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 22. april 2014, klokken 10:38
Jeg har etter litt grubling kommet til en teori hvorfor lavere profil gir mer forbruk.. (mine 20" Asym.2 tapte jeg 5 mil på 100%soc)
Når dekksidene blir stivere så overføres mer av vibrasjoner og støt til karosseriet og demperne.. dette kjenner man jo mer og mer til etterhvert som man går ned i profil..
Jeg tror at mer av denne bevegelses energien blir til varme i demperne, som må arbeide mer.. siden dekkene ikke klarer å "svelge" ujevnheter i veibanen på samme måte... Når det er kaldt blir det enda verre siden alt da er enda stivere.
Noen argumenter.. ? :)
Jeg leste denne serien når jeg oppdaterte dekkguiden min og det ser ut som om fleks i sideveggene kan ha mye å si: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=175 "The tread and its underlying plies typically account for about 2/3 of a new tire's rolling resistance, while the sidewall and bead area represent the remaining 1/3."
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nuvolari

Jeg har Michelin PS2 21". Ser at høyere temperatur og at dekkene nå har gjort unna 3-400km har mye å si på forbruket. Det begynte på 300wh/km og er nå nede på 197wh/km. Altså det samme som jeg hadde på R2 19" i vinter.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Nesten så jeg angrer på at jeg ikke kjørte R2 noen uker til og fikk se forbruket i dagens temperaturer. Ser man rapporterer rundt 160 med full bil og vanlig kjøring i noen tilfeller.

sisc1337

Er det ikke også slik at på 21" dekk så vil det alltid være mer cm2 i kontakt med bakken i forhold til 19"? Mer bakkekontakt = mer friksjon, som gir høyere forbruk!
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Muffinman

Kan ikke skjønne det. Bredden på dekket og diameter er den samme.

Mippen

Vekt på hjulsettet har mye å si. Et gammelt triks for å "trimme" biler var å sette på lettere felger. Da kunne man fort vinne litt ekstra tid i akselrasjon og i forhold til bensinforbruk. Slik er det med sykkelsport også, for de som driver med slikt. Setter man på lettere hjul så får man mer fart og må bruke mindre energi.

Kontaktflaten på dekket har også en del å si, men hvis det er like brede hjul er det mer vekten som spiller inn.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Dette er en kjempeinteressant tråd for elbiler generelt siden rullemotstand uansett bør minimaliseres. Her sier noen at mindre felgradius, høyere profil og mykere sidevegger skaper lavere rullemotstand. Hvis man går *for* langt på disse parametrene virker det vel motsatt? For høy profil skaper et geléaktig dekk som deformeres for mye og ruller dårligere, sml en fotball som er blærete?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mippen

Det skal være balanse. Bmw i3 kjører store hjul med tynne dekk og felger for å minimere kontaktflaten til underlage for mindre rullemotstand og lavere energiforbruk. Andre biler klarer kanskje å løse det på andre måter
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA