Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zero eller leaf?

Startet av Vibis, fredag 18. april 2014, klokken 22:00

« forrige - neste »

Vibis

Hjelp! Er i seriøse valgets kvaler.
Hva ville vært det beste kjøpet. En helt ny Citroen c zero 2014 eller en 2012 leaf europeisk??

kom med gode innspill.

Rokkerolf

Leafe 2013 produset etter juli med alle oppdateringer,større plass i leafen, også må du tenke på kjørelengden din, er ikke altfor mange hurtigladere ennå,

Vibis

Pendler 5 mil tilsammen til/fra jobb. Ny zero kr 159000 og leaf 2013 179000. 20.000 mer altså.
Mye småkjøring, og bykjøring.
Syns leafen er litt stor egentlig. Trenger bil nr.2
Er den så mye bedre at det er verdt pengene?

elektrolux

#3
Ville enten gått ned i pris til 120-130 000 kr for en brukt trilling, eller opp i pris for en e-Up eller Zoe.

Begge bilene er mindre enn Leaf'en men har storbilens komfort.

5 mils pendling er uansett godt innenfor alle bilenes rekkevidde, uansett føre og temperatur.

Edit: Ikke glem Ford Focus og til og med Renault Fluence oppi dette. Biler som er satt ned i pris grunnet dårlig salg, men likefullt fantastiske biler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Vibis på fredag 18. april 2014, klokken 22:25
Pendler 5 mil tilsammen til/fra jobb. Ny zero kr 159000 og leaf 2013 179000. 20.000 mer altså.
Mye småkjøring, og bykjøring.
Syns leafen er litt stor egentlig. Trenger bil nr.2
Er den så mye bedre at det er verdt pengene?

Lurer litt på hvor mange som kjøpte inn elbil som bil nr. 2, men som har brukt elbilen til +90% av all kjøring etterpå...

Ellers gjør vel alle bilene jobben du trenger. Focus er for spesiellt interesserte, men du begynner å få mye bil for pengene der hvis du ikke er plaget av begrensningene. Hvis du i all hovedsak skal lade hjemme eller fra Mode3 stolper kan Zoe være et alternativ.

Ellers synes ikke jeg at Leaf (2012 US) til rundt 150-160k er noe dårlig kjøp nå. Jeg kjøpte min i august i fjor (for en del mer enn de koster nå riktignok) og kjørte 15-16mil daglig i starten. Etter jobbytte er jeg nå nede i 6-7mil om dagen, men er du helt sikker på at du ikke trenger 5 seter og plass til bikkja (eller mye bagasje) bak dropper du Leaf.

Tror ellers jeg ville gjort som elektrolux foreslår. Pent brukt trilling eller ny eUp/Zoe hvis du ikke vil ha Leaf.

For egen del har jeg over 15.000km i Leafen siden kjøp, og i samme periode har jeg kjørt ca 150km med fossilbil...

Focus

Sitat fra: emil på lørdag 19. april 2014, klokken 09:40
Sitat fra: Vibis på fredag 18. april 2014, klokken 22:25
Pendler 5 mil tilsammen til/fra jobb. Ny zero kr 159000 og leaf 2013 179000. 20.000 mer altså.
Mye småkjøring, og bykjøring.
Syns leafen er litt stor egentlig. Trenger bil nr.2
Er den så mye bedre at det er verdt pengene?

Lurer litt på hvor mange som kjøpte inn elbil som bil nr. 2, men som har brukt elbilen til +90% av all kjøring etterpå...

Ellers gjør vel alle bilene jobben du trenger. Focus er for spesiellt interesserte, men du begynner å få mye bil for pengene der hvis du ikke er plaget av begrensningene. Hvis du i all hovedsak skal lade hjemme eller fra Mode3 stolper kan Zoe være et alternativ.

Ellers synes ikke jeg at Leaf (2012 US) til rundt 150-160k er noe dårlig kjøp nå. Jeg kjøpte min i august i fjor (for en del mer enn de koster nå riktignok) og kjørte 15-16mil daglig i starten. Etter jobbytte er jeg nå nede i 6-7mil om dagen, men er du helt sikker på at du ikke trenger 5 seter og plass til bikkja (eller mye bagasje) bak dropper du Leaf.

Tror ellers jeg ville gjort som elektrolux foreslår. Pent brukt trilling eller ny eUp/Zoe hvis du ikke vil ha Leaf.

For egen del har jeg over 15.000km i Leafen siden kjøp, og i samme periode har jeg kjørt ca 150km med fossilbil...

Hvorfor er Ford Focus for spesielt interesserte? Jeg synes at dersom du ser vekk fra Tesla som koster dobbelt så mye.  Så gav Focusen mest bil for pengene på det tidspungtet som jeg handlet bil. Jeg må nok skynde meg å si at jeg ikke har bruk for god bagasjeplass. Skulle jeg handle bil til høsten hadde jeg nok vurdert Golf. Hvis noen av de nye bilene som er kommet på markedet skulle være for spesielt interesserte så må det vel være BMVi3.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

emil

Sitat fra: Focus på lørdag 19. april 2014, klokken 10:51
Hvorfor er Ford Focus for spesielt interesserte?

Det er vel bare å se på salgstallene så kommer det veldig tydelig frem.

Focus er en etter forholdene stor bil, men har lite bagasjeplass, og den har i tillegg ingen mulighet for hurtiglading. For omtrent samme pris fikk man en godt utstyrt Leaf med mulighet for hurtiglading og plass til både barnevogn og andre ting bak. Kjøreegenskapene er muligens bedre i Focusen, men så lenge Leaf er god nok bryr ikke de fleste kjøpere seg om det.

BMW i3 stiller i en egen klasse når det gjelder det meste.

Mippen

#7
Sitat fra: Vibis på fredag 18. april 2014, klokken 22:25
Pendler 5 mil tilsammen til/fra jobb. Ny zero kr 159000 og leaf 2013 179000. 20.000 mer altså.
Mye småkjøring, og bykjøring.
Syns leafen er litt stor egentlig. Trenger bil nr.2
Er den så mye bedre at det er verdt pengene?

Svaret for min del er nei. Du får mer plass, litt mer komfort og litt lengre rekkevidde, men begge bilene er to gode alternativ. Jeg kjøpte meg leaf fordi jeg ville ha en litt større bil, også syns jeg leaf ser litt bedre ut også trengte jeg litt lengre rekkevidde. Ser imidlertid at jeg fint kunne klart meg med en trilling, men blir nok tesla neste gang på grunn av rekkevidden og lyst på bare en bil. Erfaringsmessig blir elbilen gjerne bil nr1 og da er det greit å ha en skikkelig bil. Jeg bruker bare den andre bilen på lengre turer nå. Ellers står den 95 prosent av tiden.

Du klarer deg fint med leaf før 2013 også. Er ikke så lite plass i de og vurderer du trilling er uansett plassen større i leaf. Kjøper du en ny trilling nå som er blitt grisebillig får du også med lang garanti på kjøpet. Blir det en brukt leaf har du kortere garanti, men det skal ikke være noe problemer med noen av bilene. Bare pass på å kjøpe en bil som ikke er fra USA. Kart og radio virker ikke skikkelig i Norge, også er det varmere der noe som kan gi skade på batteriet.

Ellers kan jeg anbefale vw e-up. Den er liten og fin. Ulempen med å velge annet enn leaf og trilling akkurat nå er mangel på hurtigladere til de. Kommer masse i løpet av våren og sommeren, men for min del ble det også litt avgjørende i valg av bil ette som jeg ikke ville vente på muligheten til å hurtiglade.

Zoe ville jeg ikke ha valgt på grunn av at den er fransk og der med er driftsikkerheten ikke så god generelt, men også på grunn av dette. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13363.0.html


Zero er fransk men det er Mitsubishi som står bak og derfor er den driftsikker og bra. Kalles trilling på grunn av den selges både som mitsubishi, citroen og peugeot.


Slik jeg ser det finnes det bare 2 biler i den prisklassen akkurat nå som er fullgode alternativ. Det er trilling og leaf. Eventuelt  e-UP dersom du vil ha litt dyrere og nyere bil. De andre bilene selges selges svært få av og det er fordi lademuligeheten gjerne ikke er de samme som på trilling og leaf. De har ikke like godt renommé og har gjerne ikke fått så god kritikk i tester. Minuset med e-UP er at det er ikke like mange hurtigladere til den som til trilling og leaf, men kommer

Sjekk gjerne ut de andre trillingene også. Hvis jeg ikke husker feil så har vel mitsubishi imev best garanti og litt mer utstyr og omtrent samme prisen som de andre. Lykke til :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA