Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De verste miljøsvina

Startet av Gliderman, torsdag 17. april 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

timingbeltkiller

#1
Forurensingsfottrykket fra produksjon og skroting er tilnærmet likt for alle biler av samme type og størrelse uavhengig av drivlinje. Dette fottrykket øker med størrelsen av bilen.

Så langt stiller elbilen og fossilbilen likt.
Men når det kommer til driften av bilen, har elbilen mindre fottrykk enn fossilbilen:
- mye mindre dersom den kjører på fornybar el.
- litt mindre dersom den kjører på fossil el.

BTW
På sikt vil elbilen utkonkurrere fossilbilen.
Men på sikt vil også kollektiv trafikk utkonkurrere bilen.
Dette fordi en stadig større prosentdel av innbyggerne i verden stues sammen i metropoler lik New York, Tokyo og Singapore, IKKE lik Los Angeles. Og i slike metropoler er det både meningsløst og utenfor menigmanns økonomi med daglig bilpendling til jobb.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Porsgrunn

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 18. april 2014, klokken 21:49
Forurensingsfottrykket fra produksjon og skroting er tilnærmet likt for alle biler av samme type og størrelse uavhengig av drivlinje. Dette fottrykket øker med størrelsen av bilen.

Hvordan definerer du type og størrelse? Går det på vekt eller fysiske mål?

Enig i at om alt annet er likt så vil en tyngre bil ha større avtrykk en en lettere, men det er nok en overforenkling. Materialvalg, produksjonsmetode, valg av råvarekilde, resirkuleringsgrad, resirkuleringsmetode, energikilde, energibruk, forventet livstid på design osv har da en mye større betydning enn noen hundre kilo.

Som du selv sier i drift er det store forskjeller på biler med forskjellige energikilder. Dette forsvarer vell at det er en noe høyere vekt på nullutslips biler.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 18. april 2014, klokken 21:49

BTW
På sikt vil elbilen utkonkurrere fossilbilen.
Men på sikt vil også kollektiv trafikk utkonkurrere bilen.
Dette fordi en stadig større prosentdel av innbyggerne i verden stues sammen i metropoler lik New York, Tokyo og Singapore, IKKE lik Los Angeles. Og i slike metropoler er det både meningsløst og utenfor menigmanns økonomi med daglig bilpendling til jobb.

Jeg er den første til å forsvare en større satsning på kollektive løsninger, men det er ikke et spørsmål om bil eller kollektivt for meg. Jeg forsøkte i flere år å gå over til kollektivt men ettersom ungene ble eldre ble det vanskligere og vanskligere å få hverdagen til å gå opp. Rent praktiske ting som at det gikk ikke buss dit de skulle på fritidsaktiviteter, en tur på butikken tok 2-3 timer mer enn med bil osv.

Om rundt 10 år når ungene har forlatt redet kan jeg kanskje forsøke den kollektive løsningen igjen. I mellomtiden forsøker jeg å bruke sykkel og beina når det er gjennomførbart.

Jeg har heller ingen tro på eller ønske om at kollektivtransport skal kunne dekke alle mine og ungenes transportbehov. En buss er ikke på noen måte miljøvennlig før den har mange passasjerer, den kanskje tidoblingen av ruter og avganger jeg hadde trengt ville være en miljømessig katastrofe.

Den eneste måten kollektiv kan utkonkurere bilen i Norge(Tokyo osv har helt andre utfordringer enn oss) er om vi ble enige om kanskje 5-6 steder hvor alle skulle bo. Om alle bor f.eks i Oslo, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger så kan vi løse hele Norges transportbehov på storbymåten med tog mellom storbyene. I den virkeligheten vi har er det en rolle for både bil, buss, tog og andre transportformer.

Når det er sagt så trenger vi helt klart å forbedre kollektivtilbudet og øke det alle steder hvor det er grunnlag for det.

Kristian O

Det er vel også rimelig å ta hensyn til at en liten bil ikkje alltid har plass til ein heil familie? Vi hadde ein Ford SMax, men har nå bytta den med ein Tesla. Vi hadde ikkje fått plass til 2 voksne og 2 unger i f.eks ein Leaf. Det går ganske enkelt ikkje så lenge ungane brukar bakovervendte bilstoler.
Så vårt alternativ til Tesla er dermed ein stor bil som går på bensin / diesel.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Warlock

Det er vel slik at å produsere en gjennomsnittlig fosilbil går det med ca 5-6tonn CO2 i energi (eller rettere produksjon av energien). En gjennomsnittlig elbil koster ca 10-11tonn CO2. Altså 4-5tonn mer.
Dette blant annet fordi elbildeler (batteri, motor etc) ikke kan masseproduseres i samme skala, og også fordi det ennå er litt mer avansert.

Derimot er daglig forbruk selvsakt langt høyere for forsilbil. Om man regner med norsk strømmiks er 98% fornybar. Dersom man regner med opphavgaranti faller man vel ned til ca 20% fornybar strøm i norge siden mesteparten av opphavsgarantien er solgt ut. Deriomot er kanskje opp mot 95% av alle elbilister medlem av elbilforeningen (for å få nøkkelen?). Rett meg gjerne om det er feil, jeg fant bare det tallet på en delvis kjent nettside ;)
Så uansett hvordan man regner her og tar siste tall for gjennomsnottlig CO2 utslipp for fosilbiler i Norge må en elbil kjøre i underkant av 50.000km for å gå i pluss og være mer miljøvennlig.
Det gjør de fleste elbiler før batteribytte.
(leste vel på elbilforeningens sider at man kan anta ca 150.000km i snitt pr batteripakke, det kan godt verifiseres :) )

For å endre på dette bør energikildene til produksjon av bil endres, og produksjonskvanta av elbil bør drastisk opp :)
Det er lettere, billigere og tidsbespaende å bytte ut/fullrense kullkraft enn å bytte ut tilsvarende bilpark (sistnevnte ligger på ca 18år i norge i alle fall)

timingbeltkiller

Sitat fra: Warlock på onsdag 23. april 2014, klokken 19:32
Så uansett hvordan man regner her og tar siste tall for gjennomsnottlig CO2 utslipp for fosilbiler i Norge må en elbil kjøre i underkant av 50.000km for å gå i pluss og være mer miljøvennlig.
Det gjør de fleste elbiler før batteribytte.
(leste vel på elbilforeningens sider at man kan anta ca 150.000km i snitt pr batteripakke, det kan godt verifiseres :) )
JA, Break-Even i Norge lik 50K km betyr  elbilen mindre miljøskadelig enn tilsvarende fossilbil.

Men hva er B-E for elbil som mates med:
- el fra kullkraftverk?
- EU-mixen?
- den globale mixen?

BTW
Noen få elbiler (ulykkes)kjøres til skrot med liten tid og få km på telleren.
Disse elbilene er mer miljøskadelige enn tilsvarende fossilbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Warlock

Rett fra hodet ligger vel break-even for europamiksen på i overkant av 100.000km så vidt jeg husker.
Dette tar selvsakt ikke høyde for lagringsproblemet med atomavfall etc, det gjelder jo forøvrig for produksjonen av fosilbil også, men kanskje ikke i like høy grad...

OleT

Sitat fra: Warlock på onsdag 23. april 2014, klokken 19:32
Det er vel slik at å produsere en gjennomsnittlig fosilbil går det med ca 5-6tonn CO2 i energi (eller rettere produksjon av energien). En gjennomsnittlig elbil koster ca 10-11tonn CO2. Altså 4-5tonn mer.
Dette blant annet fordi elbildeler (batteri, motor etc) ikke kan masseproduseres i samme skala, og også fordi det ennå er litt mer avansert.
<snip>

Som geolog og kjemiker har jeg visse problemer med å forstå det der. En bil består stort sett av stål, plast, aluminium og kobber - en elbil har mer kobber, og en Tesla har mer aluminium en de fleste andre. "Plast" innbefatter her både plast, syntetiske gummier, og forsåvidt også elektrolytten i Li-ion batterier - det er komplekse organiske forbindelser, og energimessig er forskjellen ganske liten.

Aluminium fremstilles ved elektrolyse, stål fra råjern som fremstilles i masovner. Jernproduksjonen KREVER ganske store mengder kull, mer enn aluminium. Så eventuell forskjell der må gå på gjenvinningsgraden.

Hvor mye Litium det er i batteriene vet jeg ikke, men jeg vet at det ikke er metallisk Litium. Hvis det er Litium metall i batteriene, er de døde.  ;)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Warlock

De bakenforliggende tall er ikke så lett å få tak i, men "produksjonskostnadene" dukker stadig opp i seriøse artikler, og spesielt batteri og elmotor trekkes frem som energikostbare å lage. En populærartikkel om temaet, innenfor de samme CO2-rammer kan man f.eks lese her:
http://www.tu.no/industri/2013/11/24/utslippene-halveres-med-norske-elbilbatterier

elbilforeningen har også presentert disse tallene tidligere: http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/3235-elbil-gir-hoyere-utslipp
Kanskje de kan utdype lit dersom de fant noe konkret forklaring?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA