Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket dekktrykk?

Startet av Bjoris, tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: BE på torsdag 17. april 2014, klokken 16:16
@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.

Her tar du fullstendig feil, et radialdekk har en cord av stål som holder slitebanen flatt mot vegen. Hvis du ikke har alt for lite eller alt for mye luft vil ikke dekkslitasjen endre seg nevneverdig. Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene. Men slitasjen generelt vil gå ned med forhøyet trykk da det blir mindre deformasjon av dekket og dermed lavere temperatur i dekket.

Så med 30% ekstra trykk får du lengre rekkevidde og fler kilometer ut av dekkene men litt mindre komfort.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Powerflux

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:45
Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.
Det medfører riktighet! !
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mippen

Sitat fra: Powerflux på torsdag 17. april 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:45
Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.
Det medfører riktighet! !

:)
Fremtiden er elektrisk.

BE

#18
Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 17:32
Sitat fra: BE på torsdag 17. april 2014, klokken 16:16
@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.

Her tar du fullstendig feil, et radialdekk har en cord av stål som holder slitebanen flatt mot vegen. Hvis du ikke har alt for lite eller alt for mye luft vil ikke dekkslitasjen endre seg nevneverdig. Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene. Men slitasjen generelt vil gå ned med forhøyet trykk da det blir mindre deformasjon av dekket og dermed lavere temperatur i dekket.

Så med 30% ekstra trykk får du lengre rekkevidde og fler kilometer ut av dekkene men litt mindre komfort.
"Fullstendig feil" ?? Jeg tviler på at du har lest gjennom og forstått hva jeg skriver, eller så har ikke du forstått hva som foregår...For å hjelpe deg litt på vei uthever jeg hva jeg skrev.

Selv om radialdekk er forsterket i kjørebanen med flere lag med cord, betyr ikke det at dekkene er upåvirket av trykket. Med høyt nok trykk vil dekket rakne, eksplodere eller blir trillrundt. Normalprofildekk er veldig nær runde i tverrsnittet, og vil får mindre fasongendring ved høyere trykk enn dekk med lav profil.

Brede dekk med lav profil vil ha et tverrsnitt mer lignende en flat oval, ved høyere trykk vil selvsagt kjørebanen bule mer ut selv om det er flere lag med stålcord under kjørebanen.

-"Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene"
På dekk med veldig lav profil finnes ikke noen trykkområde hvor en kan si at det ikke finnes deformasjoner på kjørebanen. Desto lavere profil det er på dekket, desto viktigere er det å ha korrekt trykk i dekkene for å hindre ujevn slitasje av kjørebanen. Så beklager, men det er nok du som tar fullstendig feil.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kjell Leaf

Jeg mener at på høy profil er det lettere å bruke lufttrykk for å justere slitasje på sidene og midten.
Har man for lite luft i et lavprofildekk sliter man midten da også fordi sentrifugalkraften kaster midten av dekket ut så den treffer midten først, dette skjer ikke på høy profil, der vil man i slike tilfeller slite sidene på dekket.
Jeg mener at det er høy profil som er mest nøye på hvilket dekktrykk det har.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

#20
Det er nok fortsatt mange som har den troen at et dekk buler ut med litt for høyt dekktrykk, det henger faktisk igjen fra den tiden vi kjørte på diagonaldekk!
Hvis man ser på kjørebanen på et dekk er den like flat om man har lite eller høyt trykk i dekket. De fleste personbildekk har flat slitebane. Og nå er det slik at lufttrykket fordeler seg helt likt inne i dekket ergo har hele kjørebanen samme trykket ned mot veien. Sideveggene i radialdekk har ingen bærende evne, unntatt er da enkelte runflatdekk.
Hvordan hadde dekkene på en F1-bil sett ut i 350km/h hvis midten på dekket hadde bulet ut i den farten?
Se på bildet nedenfor så er det enkelt å skjønne at et dekk holder seg ganske flatt mot veien, det er ganske enkelt umulig å strekke trådene som går på langs under mønstret.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på fredag 18. april 2014, klokken 19:09
Det er nok fortsatt mange som har den troen at et dekk buler ut med litt for høyt dekktrykk, det henger faktisk igjen fra den tiden vi kjørte på diagonaldekk!
Hvis man ser på kjørebanen på et dekk er den like flat om man har lite eller høyt trykk i dekket. De fleste personbildekk har flat slitebane. Og nå er det slik at lufttrykket fordeler seg helt likt inne i dekket ergo har hele kjørebanen samme trykket ned mot veien. Sideveggene i radialdekk har ingen bærende evne, unntatt er da enkelte runflatdekk.

Noe innvirkning på dekkprofilen må høyt trykk ha. Det var nemlig en på Facebook-gruppa til TOCN som viste fram bilder av sine R2 vinterdekk etter å ha kjørt med litt høyt trykk i vinter. De var bortimot helt nedslitt på midten, men hadde mye mønster igjen på hver side. Skal se om jeg kan finne tilbake til den posten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Selvsagt har trykket noe å si, selv om noen tror at radialdekkene ikke er påvirket.

Det er spesielt viktig på brede dekk med lav profil.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Jeg påstår ikke at slitasjen ikke påvirkes av dekktrykket. Ved for lite trykk slites dekket vesentlig fortere på grunn av varmgang, og da mest på skuldrene. Årsaken er at dekket deformeres på grunn av lite trykk.
Ved alt for høyt trykk vil du få økt slitasje på midten.
Men hvis du øker trykket med bare 30% vil du få minimal økning av slitasjen på midten.

Du vil heller aldri se noen utbuling av dekket på midten uansett trykket i dekket. Den eneste utbulingen du vil se er når sideveggen buler ut, revner og dekket eksploderer. Ligger masse filmer på youtube om dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 09:09
Jeg påstår ikke at slitasjen ikke påvirkes av dekktrykket. Ved for lite trykk slites dekket vesentlig fortere på grunn av varmgang, og da mest på skuldrene. Årsaken er at dekket deformeres på grunn av lite trykk.
Ved alt for høyt trykk vil du få økt slitasje på midten.
Men hvis du øker trykket med bare 30% vil du få minimal økning av slitasjen på midten.

Du vil heller aldri se noen utbuling av dekket på midten uansett trykket i dekket. Den eneste utbulingen du vil se er når sideveggen buler ut, revner og dekket eksploderer. Ligger masse filmer på youtube om dette.
Det er feil Lynet, Lavprofil slites på midten ved for lavt dekktrykk pga sentrifugalkraften. Derfor skal man ha litt høyere luftrykk om man skal kjøre lenge i høy hastighet f.eks på autobahn for å hindre varmgang som kommer av at nettopp sentrifugalkraften.
Her står det hva som skjer med dekk med lav profil :
http://www.tu.no/industri/2013/10/06/alt-du-bor-vite-om-dekk
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Nå kjører vel nesten alle på lavprofildekk, unntatt vinterdekkene på min gamle Think Classic 145/80-13  ;D

Og når det gjelder meninger og kunnskaper om dekk er det utrolig stort sprik ser jeg  ;)

Men de som påstår at slitebanen slenges ut på midten på et radialdekk må forklare hvordan vi får strekt trådene i corden som består av stål, kevlar eller rayon?

Jeg har nå kjørt 46000km på Michelin energy sommerdekk, har kjørt med 30% for mye luft hele tiden. Det er lik slitasje over hele dekkets bredde. Prøvde med 50% høyre trykk, men da led komforten for mye....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 15:29
Nå kjører vel nesten alle på lavprofildekk, unntatt vinterdekkene på min gamle Think Classic 145/80-13  ;D

Og når det gjelder meninger og kunnskaper om dekk er det utrolig stort sprik ser jeg  ;)

Men de som påstår at slitebanen slenges ut på midten på et radialdekk må forklare hvordan vi får strekt trådene i corden som består av stål, kevlar eller rayon?

Jeg har nå kjørt 46000km på Michelin energy sommerdekk, har kjørt med 30% for mye luft hele tiden. Det er lik slitasje over hele dekkets bredde. Prøvde med 50% høyre trykk, men da led komforten for mye....
Det er riktig at du kan ha minst 30% for mye luft uten å slite dekket galt. Men har du en del for lite sliter du midten pga det som jeg har forklart deg (om du kjører litt fort).
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Har du for lite luft og kjører fort har du nok ganske raskt et totalt ødelagt dekk. Det blir rett og slett for varmt.
Men jeg ville gjerne ha en forklaring på hvordan trådene i corden på midten av dekket kan bli lengre enn de på skuldrene av dekket fra deg som er så opptatt av å forklare ting?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 17:10
Har du for lite luft og kjører fort har du nok ganske raskt et totalt ødelagt dekk. Det blir rett og slett for varmt.
Men jeg ville gjerne ha en forklaring på hvordan trådene i corden på midten av dekket kan bli lengre enn de på skuldrene av dekket fra deg som er så opptatt av å forklare ting?
???? Jeg skjønner ikke hvordan du i all verden ikke skjønner at midten av dekket blir kastet ut av sentrifugalkraften, det er jo ikke et ukjent fenomen..
Jeg vet at det er slik i praksis, og det er uten at jeg gidder å henge meg opp i dekkets innmat. Er det slik så er det slik uansett hvilke teorier jeg måtte finne på av å studere innmaten, derfor gjør jeg ikke det.
Har du noen gang sett et lavprofildekk som er mer slitt på begge sidene enn i midten uten at dekket er blitt flyttet rundt forskjellige steder på bilen??  Nei, det har du helt sikkert aldri sett.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Gliderman

Trådene/corden i dekket blir ikke lengre når sentrifugalkreftene setter inn. Ser du på et roterende dekk i sakte film så eser det noe ut på på midten, samtidig som kantene trekkes innover. Tenk deg en rett strek som du bøyer litt ut på midten. Lengden er uforandret, men avstanden mellom endene blir kortere.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA