Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Startrele systemfault.

Startet av Ebil, tirsdag 15. april 2014, klokken 15:10

« forrige - neste »

Ebil

Leser diagnosemanual side 3.Spørsmål om "startrele slår inn". Dette ligner på feilen på bien. Leter på think-dokumasjon, forum, wiki, men finner ikke "startrele"Kan noen hjelpe hvilke rele dette er?
Bergen
Think 2001

Caspar

Det høres ut som hovedreleet som sitter nede i HV boksen i batterikassen. Hvis du kommer med litt flere detaljer om hva som er problemet så er det sikkert lettere å hjelpe deg. Hvis du har lest ut defekt hovedrele med diagnosetesteren så kan det være flere feil som gir den tilbakemld. Hvis f.eks. Batteriluka står åpen eller kollisjonsbryteren er utløst så vil bilen melde om defekt hovedrele. Dette skyldes at diagnosesystemet ikke er spesielt inteligent
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ebil

Har ikke org. diagnosetester, kun nikometer. Har brukt EV-mgr til å lese feilmelinger i bms. nå ser det ingen feil.
Har lest diagnosemanualen for å se om den har hint jeg kunne bruke. Vrir nøkke til 1. start pos kommer ! og system feil nesten med det samme. vrir til start pos2 og lysene i instrument-pan blir borte. Ingen grøn bil, kun gul ,har gjort dette flere ganger også med brems inne. Samme res. Nå står bil i grasjen, men den må snart ut. Hvoredan det kan gjøres vet jeg ikke, girlåsen må jo opp. Tar snart pause fra bilen til over helgen. Antar at de fleste som leser forumetn også har ferie nå.
Bergen
Think 2001

Ebil

Bilen er modifisert. På venstre side forand mellom ac-lader og hjul er en plug med en svart og en blågrøn ledning. Se bilde.  Er det noen som kan hjelpe med hvilke signal som går i de 2 ledningene eller hvordan jeg finner det ut?
rgds
Bergen
Think 2001

Ebil

Er nå klar til å forsøke å finne feilen. Har funnet flere poster  omkring de 2 runde pluggene undere førersete. For å kunne måle skikelig vil jeg kjøpe 2 set med plugger. Er det noen som kan hjelpe med hva desse 16-pin pluggene heter (trenger både han og hun) Må en kjøpe "kontaktene" seperat? Hva heter verktøyet som en må ha til desse? (til å feste ledning til kontakt)
For å ungå misforståelse. Her er hva Casper akriver:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3253.msg28503.html#msg28503

QUOTE
Jeg har gjort følgende målinger i dag i den runde kontakten ned i HV boksen utifra dette skjemaet:
Pinne 1   Denne har konstant jord
Pinne 10 Denne har konstant pluss
Pinne 4   Denne har pluss over tening
Pinne  3  Denne har minus når tenning er på (skal starte precharge)
Pinne 11 Denne har konstant jord
Pinne 2   Denne har konstant jord
"
Bergen
Think 2001

aurba

Det er en AMP-contakt, type CPC (circular plastic connector). Amp er kjøpt opp av TE-connectivity (www.te.com) så evt. dokumentasjon finnes her.

Her er link til dokument med samme type: http://datasheet.octopart.com/206061-1-Tyco-Electronics-datasheet-11077620.pdf

Jeg ser at både https://www.elfaelektronikk.no og http://www.jameco.com har CPC-kontakter så du kan jo starte med å kontakte en av disse.

Det er en del varianter som ser like ut så det er viktig å se nøye på spesifikasjonen, og om det er hun eller hannkontakter og antall posisjoner. Om du ikke får tak i fritthengende kontakter så kan også panelmonterte bruker om de eller er like.
Verktøy til å demontere kabelsko fra kontaktene kan være smart å bestille samtidig med kontaktene. Søk etter "extraction tool" eller terminal "extraction tool".
Krimpeverktøy selges også hos ovennevnte, men rimeligere alternativer finnes bl.a. på søk etter: "wire crimper uninsulated"
Think City 2010, Lithium

Caspar

Jeg kjøpte nye på Elfa når jeg bygget Minien. Forsøkte først å få tak i verktøy til å ta ut pinnene for skreddersy ledningsnettet til Minien, men det verktøyet kostet nesten 2000,- så da ble det nye kontakter til ca.50,- istedenfor
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

aurba

#7
Verktøy til å ta ut terminalene tror jeg er denne artikkelen hos elfa til 221kr:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_en/elfa/init.do?item=80-061-51&toc=0&q=extraction+tool
Eller denne hos jameco.com:
http://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10001_10001_841838_-1


Det skal være samme verktøy som til Mate-N-Lock mini kontaktene.

Biltema har også et sett med terminalverktøy, tror den inneholder denne. Samt til en del andre "vanlige" bilkontakter.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Terminalverktoy-12-stk-191519/

Slikt verktøy har blitt mere tilgjengelig i det senere.

Edit:
"Plutselig dukket det opp litt info"
Er ikke halt sikker på om det er de samme nummerene på biler som er produsert tidlig og sent. Men du kan jo sjekke om følgende nummer er de kontaktene du skal ha.
Jeg ser at ikke alle delen finnes på te.com sin hjemmeside, men om du bare skal lage en kabelforlenger for feilsøking så trengs jo ikke tetningene.

Komponenter på batterikabelmatte (kontakt BT01 og BT02)
Isolator 16pol / Connector 16pin
206403-2   Front tätning / Facialsealing
213921-1   Tätning / sealing     
213922-1   Trykkplatt / Pressure plate
213904-1   Ändkåpa / End bell
182916-1   Isolator 16pol / Connector 16pin

Komponenter på hovedkabelmatte (BT01 og BT02)
182642-1   Isolator 16pol / Connector 16pin
213904-1   Ändkåpa / End bell
213921-1   Tätning / sealing
213922-1   Trykkplatt / Pressure plate

OBS!
Disse kontaktene har veldig tynne vegger mellom terminalene, om man drar for mye i ledningene kan låsehakene gå gjennom og kortslutte mot nærmeste terminal.
Så ikke forsøk å trekke ut kablene med terminaler med mindre du er sikker på at demonteringsverktøyet er helt inne. Vri gjerne på vertøyet for å komme helt inn for å frigjøre låsehakene!




Think City 2010, Lithium

Ebil

Har problem med gamle 16-pin plug. Klarer ikke å få den nye inpå.  Kan sjå at noen av pinnenepå den gamle  er lit utav posisjon. Trenger gode råd. Kan en legge plastik imelom. ledning 0,75mm2 har rett dimisjon. Antar at en IKKE bør bruke "noe" for å rette de opp. Noen som har gode tips?
Bergen
Think 2001

aurba

Er det et nytt kontakt du ikke får til å passe?
Har du evt. prøvd om den passet før du satte inn terminalene?
Det går sikkert å bøye forsiktig, om det er det som forvolder problemet!
Sørg da for at den er strømløs så det ikke kortslutter!
Think City 2010, Lithium

Ebil

Den nye skjøte-ladning-adapter er klar. Begge nye går fint sammen og koble til "den som kommer utenfra" går fint. Forsøker mer i moren.
Bergen
Think 2001

Ebil

Har nå målt på 16 pin plugg:
pin 1 altid 12v
pin 2 12v ved Kjør/Start
pin 8 Går fra 12v til 0v når batteri-plate bryter trykkes inn
Målte også spenning på pin 5 "kondensator", antar at dette er det samme som "main precharge" diagram hv-boks. Her skulle eg vel ha målt strøm?
Noen som vet ca hvor mye strøm som går gjennom optokopleren? Ønsker å bruke en liten motstand og måle spenning over den. Bør eg måle spenning på noen av de andre pinnene?
Bergen
Think 2001

aurba

Har nå målt på 16 pin plugg:
pin 1 altid 12v - Ok
pin 2 12v ved Kjør/Start - Ok
pin 8 Går fra 12v til 0v når batteri-plate bryter trykkes inn - Ok. Dette er en "foriglingskrets" som krever at krasjbryter, Immobilizer og batterilokkbryter er sluttet
Målte også spenning på pin 5 "kondensator", antar at dette er det samme som "main precharge" diagram hv-boks. Her skulle eg vel ha målt strøm? Litt usikker, men prechargekretsen skal vel være aktiv intill motorkontrolleren har oppnådd høy nok spenning (ladet kondensatorene) til at hovedkontaktoren slår inn. Etter dette tror jeg ikke denne er aktiv
Noen som vet ca hvor mye strøm som går gjennom optokopleren? Ønsker å bruke en liten motstand og måle spenning over den. Bør eg måle spenning på noen av de andre pinnene? - ?

Prøvde å legge inn nyere skjema på elbilwikien, men fikk bare lagt inn for BMS.
Om du sender en pm med email, så kan jeg sende til deg!
Think City 2010, Lithium

Ebil

#13

Feilsøking.
her fant eg ny info; http://www.elbil.no/wiki/Think:Drivsystem#Feils.C3.B8king
Helt til slutt "feilsøking ":  http://www.elbil.no/wiki/Think:Drivsystem#Feils.C3.B8king
Det  står: "Ved å koble fra firkant kontakt fra HV boks og etterpå de store batteri kabler kan man finne ut om feilen ligger i DC/DC, varme apparat, motorstyring eller motor."

Hvis en tar ut en og en firkant kontakt, er det noe en bør passe på? Antar at en altid bør åpne batteri-luken før en gjør noe og tilslutt lukke luken.  Bør en også ta "opp" de 2 runde 16-pin pluggenen ?
Bergen
Think 2001

aurba

#14
Lagt til 10/5-2014
Feilsøking vedrørende isolasjonsfeil står bedre beskrevet i ThinkDiagnoseManual-1.pdf fra side 39 og utover.
Men da trenger man også et diagnoseverktøy for å slette feilen etter hver test.
http://www.uldalen.no/Elbil/ThinkDiagnoseManual.pdf

Det hadde vært fint om du henviser med en link til hvor på wikien hvor du fant infoen.

Ellers så er det en god regel å skru av tenning, sørge for at bilen ikke står på lading og at forvarming av bil ikke er aktiv når man trekker ut kontakter på drivsystemet .
Da er ingen av releene/kontaktorene som gir strøm til interfaceboksen aktive.

Think City 2010, Lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA