Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påsketur - Sverige - Danmark - Norge

Startet av satheesh.net, søndag 13. april 2014, klokken 17:01

« forrige - neste »

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

satheesh.net

Okey... Ankom akkurat Hotel Skansen. Dæven' steike'; 1km typical igjen da jeg parkerte i garasjeanlegget. Det var seriøst på håret! :-X

Jeg orker rett og slett ikke skrive noe særlig akkurat nå, men skal ta det opp igjen etter en (lettet og) god natts søvn. ;)

jkirkebo

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 17. april 2014, klokken 23:18
Okey... Ankom akkurat Hotel Skansen. Dæven' steike'; 1km typical igjen da jeg parkerte i garasjeanlegget. Det var seriøst på håret! :-X

Næh, du har en del mer å gå på. Har kommet hjem flere ganger jeg, der måleren gikk ned på 0 for noen kilometer siden. Du er ikke helt på felgen før du har power-limit på 20kW eller så ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Du får garantert sove godt der. De ordnet 400V til deg eller 32 blå??
Hotellet er bare genialt og la deg overraske over utsikten når det blir lyst.

satheesh.net

#34
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. april 2014, klokken 00:02
Næh, du har en del mer å gå på. Har kommet hjem flere ganger jeg, der måleren gikk ned på 0 for noen kilometer siden. Du er ikke helt på felgen før du har power-limit på 20kW eller så ;)

Da har du mer is i magen enn meg. Dette var definitivt ikke noe jeg synes var spesielt spennende. :P

Sitat fra: Øggen på fredag 18. april 2014, klokken 05:36
Du får garantert sove godt der. De ordnet 400V til deg eller 32 blå??
Hotellet er bare genialt og la deg overraske over utsikten når det blir lyst.

Ja, sov faktisk godt! ;) De ordnet med 400V 32A. Har overgang til det røde UMC adapteret mitt, så ingen problem her.

Veldig god service her forresten. Jeg ringte før jeg dro igår fra Oslo og dobbeltsjekket at lading var aktuelt. Da fikk jeg snakke med Lars (vaktmesteren) og han synes det var spennende med disse Tesla bilene. Så han hadde ordnet både 400V, schuko og et par skjøtekabler. Han hadde gått for dagen, da vi ankom kl.22.15. Så selve parkeringsplassen var "inngjerdet" (se bilder) - ganske tøft! ;)

Kommer tilbake med litt mer matnyttig data senere når frokosten er inntatt og jeg får litt tid... :D

satheesh.net

Tapatalk har slått seg vrang :o se bildene i forrige innlegg...

Car-El

HA-HA! Inngjerdet! Kor kult!  Det hotellet vil æ å benytte mæ av om æ e i nærheten. ( no e æ >2000km nordfør.)

Kjør vakkert!  :)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Chlangum

Fortjener en prøvetur for den, han vaktmesteren c",)

Kjør jævligt  ;D
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øggen

Vaktmesteren var gått for dagen da vi kom også, men portier'en ordnet med kabler og slik. Manglet bare rød løper foran sperrebåndene  ( som faktisk lå i et hjørne i enden av garasjen)
Kan bare nok en gang anbefale dette hotellet, da dette bare er en av de topp tingene på dette hotellet.

satheesh.net

Litt flere bilder fra turen fra København til Nyborg (rett over de flotte bruene mot Odense). Når man sitter i bilen og den glir nærmest lydløst bortover (for det er noe med blandingen i asfalten som gjør støyen definitivt lavere i Danmark!), litt avslappende musikk og solnedgang som gjør både kropp og sjel glad. Helt magisk! ;)

Ankom Best Western Nyborg Strand (fantastisk plassert langs vannet!) der de kunne fortelle at ladestolpene ikke var aktive og at hotellet ikke hadde fått noen informasjon etter oppkjøpet til E.ON. Doh! :-\ Heldigvis hadde jeg sjekket ladekartet til E.ON der disse var nevnt. Jeg fikk med meg resepsjonisten til å bli med bort da jeg var litt påståelig. Jeg ringte nummeret til E.ON og etter litt detaljer som kvinnen i andre enden lurte på, kunne hun fjernåpne ladestasjonen og gjøre den aktiv. Puh! ;D Resepsjonisten fikk seg en overraskelse og skulle umiddelbart få undersøkt dette nærmere, slik at de kunne tilby gratis lading til gjestene. ;)

For å nevne det, så brukte jeg samme prosedyren et par timer tidligere i København og der fungerte det utmerket. :)

fredag

Jeg har bare vært på en liten påsketur til Mariestad i Sverige, med barn (5 og 9 år).

Ladestasjonen på Inspiria i Sarpsborg er genial. Inspiria er et slags teknisk museum, nytt og fint. Ungene surret lett bort 90 minutter på utstillingene. Maten i kafeen der var faktisk også god. Ellers er det jo både hotell med bar, badeland, Kiwi, Rema osv rett i nærheten.

Men selv om ladeplassen på Inspiria er norges største semihurtigladeplass med 8 22kW type2-uttak, så var den helt full i påskeutfarten. Jeg fikk den siste ledige plassen. Et eksempel på at det trengs mange, mange flere ordentlige ladeplasser, fort!

Ladestasjonen på Överby Köpcenter i Trollhättan kan anbefales. Det er riktignok bare et eneste type2-uttak, så det kan jo bli fare for kø av Teslaer der etterhvert. Men det er nok gjøre der mens bilen lader med klesbutikker, interiør, Elgiganten, Siba, Ica Maxi, Coop, Clas Ohlsson, den gyldne måke (McD) med lekeplass og Max.

Mens jeg likevel var der satte jeg opp en lapp for å heie på London->Oslo elbil-rally som skulle forbi der noen dager etterpå. Nederlenderen som klarte turen på 79,5 timer et par dager etter satte visst pris på oppmuntringen helt på innspurten av turen.

I Mariestad var det litt mer labert med ladeplasser. Men hvis alt annet feiler, så se etter bobiler i klynger, marinaer eller matbutikker med presscontainere. Hamnmagasinet i Mariestad ordnet strøm til en klynge med bobiler, og fikset en rød 16A 3-fas til meg i noen timer mot 50kr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

MyTess

Ja, helt enig! Inspira er genial! Brukte den på vei til gøteborg på tirsdag og på vei tilbake på torsdag.

På tirsdag ladet det en annen hyggelig tesla-eier i tillegg til meg. På torsdag var jeg alene.

På tirsdag fikk jeg ca 100km/t lading, mens på torsdag fikk jeg bare 72 km/t. Skjønte ikke hvorfor det ble forskjell? Men uansett fantastisk fart på ladinga:)

satheesh.net

#42
Ok - litt usikker på hvor jeg skal begynne. En (psyko) innholdsrik dag dette har vært...

For å gjøre historien mindre kjedelig, tar jeg med det viktigste fra i dag:

Altså, dagens destinasjon fra (Best Western) Nyborg, som forøvrig hadde 4 ladepunkter fra E.ON (og som anbefales på det varmeste), til (Hotel Phønix i) Hjørring (like utenfor Hirtshals). Vi hadde planlagt en ladestopp på veien i Skanderborg før Hjørring. Nyborg -> Skanderborg er ca. 150 km. Og fra Skanderborg til Hjørring ca. 190 km. Vi hadde allerede SOC 350 km (typical) før vi startet fra Nyborg. Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!

That said; tilbake til historien. Ankom Skanderborg etter en flott tur i god hastighet og flotte kjøreforhold. 15C, sol og litt vind. Like før avkjøringen til selve parkeringsplassen der laderne befinner seg får vi rødt lys. Stopper og hører en svak *poff-lyd*. Tenkte ikke mer over det og kjører videre på grønt lys. Nå starter moroa. Jeg føler med én gang at noe ikke er som det skal fra fremre hjul. Hører en slags jevn lyd som kommer nå og da når hjulet snurrer rundt. Første reaksjon var: "Crap! Har jeg punga nå?!?" Parkerte ved ladestasjonen (som det fantes 2 stykker av med totalt 4 uttak) og gikk ut for å se på forhjulet. Hører en jevn *pffffffffffffffffft* lyd. "Fu€k! Har punktert!!" Det var en bolt (!) som hadde gått tvers igjennom (se bilder nedenfor) Now what?!?

Jeg ringer Tesla. Klokken er 13.30. De skulle sjekke opp bistand og ringe meg tilbake. I mellomtiden benyttet jeg "muligheten" til å starte ladingen, som forøvrig E.ON har utmerket kontroll på. God service å tilby gratis lading til turister (selv om det kun er 11 kWh). Tesla ringer tilbake og kunne meddele at de skulle få den danske veihjelpen til å ringe meg opp ganske straks. Gikk 20 minutter, så ringte ei dame og kunne fortelle at de kunne sende ut noen, men da kostet det meg ca. 2500,- bare for oppmøte og eventuelt nytt dekk. Danmark har nemlig en 24 timers dekk-service firma som fikser dette (visstnok). "Spiller ingen rolle for meg - jeg vil bare komme meg av gårde", svarte jeg. Hun ringte dem og tilbake til meg like etterpå. Klokken har nå blitt 15.00. Hun sa at de ikke hadde dekkdimensjonene på lager og kunne derfor ikke gjøre noe, men de (veihjelpen) kunne frakte bilen til København på plan, men Tesla København åpner først på tirsdag. *facepalm* Jeg spurte om de ikke kunne sende noen som i hvert fall kunne prøve å reparere skaden. Men dessverre så kunne de ikke det. Ringte opp Tesla igjen og spurte om ikke de kunne "trekke i noen tråder" og ringe meg tilbake. De skulle prøve en gang til. I mellomtiden var det en bensinstasjon i umiddelbar nærhet. Jeg gikk dit og fikk lånt en tang og en portabel luftpumpe. Fikk trukket ut bolten (enorm - se bilder) og et pent hull var dermed et faktum...

Nå enda mer fortvilet ble jeg så irritert at jeg gikk til - wait for it - Lisbeth's pølsekiosk. Kjøpte meg to bratwurst'er for å roe meg ned. Fungerte. Jeg ringte nå veihjelpen i Norge via forsikringsselskapet Tryg (der bilen er forsikret) og spurte om ikke de kunne bistå. "Joda, du har gratis veihjelp, så dette må vi få ordnet". Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at de skulle sende en veihjelp (samme som tidligere), men denne gangen med reparasjonskit og en bil med plan for å være sikker. Klokken var nå blitt 16.00. 17.00 kom veihjelpen med en stor bil m/plan. Han prøvde med "plugg" og det hjalp litt. Fortsatt litt luft som kom ut og han foreslo å bruke skum. Jeg løp til bensinstasjonen, kjøpte dekkskum (eller hva det nå heter) og lot han ta jobben. Dette så ut til å virke litt og vi kjørte en liten tur for å få det godt fordelt rundt i dekket. Fylte på med litt mer luft og alt var klappet og klart. Resatte dekktrykkmåleren, takket for godt utført arbeid og service og duret videre. Rett etter avkjøringen til motorveien: *Tire pressure failure*. Jeg: "Fu€k!"
Akkurat når jeg hadde kommet meg ut på motorveien ringer Tesla meg igjen og lurer på status. Jeg forteller at jeg nå omsider har fått hjelp, men er skeptisk til de neste 190 km som skal gjennomføres. *sukk* "Vi stiller opp og ordner alt for deg hvis du trenger oss" sa Tesla. "Vi henter bilen, frakter den til København, så til Norge, får fikset dekket og du kan hente den. Dere kan selvsagt også få lånebil. Alt uten noen kost for dere." *like før tårene begynte å renne* Fantastisk service!
Jeg tenkte kanskje denne "skummen" kanskje spilte sensoren et lite puss og stoppet på neste bensinstasjon for å fylle litt mer luft. Etter en ny runde med sensor reset, kom ikke meldingen opp igjen - ever! Hadde da ca. 170 km igjen til Hjørring og ferden dit gikk smertefritt. Kom til hotellet, sjekket inn og dro like fort ut igjen. Klokken er nå 20.15. Måtte lade på en E.ON stolpe i byen, samt lade oss selv med litt Italiensk pizza (der selv pizzaovnen var hentet fra Italia). Møtte forøvrig en annen Tesla-eier som toppet litt før båten Hirtshals-Larvik i kveld.

Nå sitter jeg her og skriver dette... Kanskje LITT lenger enn jeg hadde ventet. Men er utrolig lettet og kommer til å sove godt i natt - igjen!

Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
2. Lad ofte ved høye hastigheter.
3. Ring først veihjelp i Norge (hvis forsikringen din dekker dette).
4. Ring Tesla og fortell om hendelsen (eventuelt be om bistand).
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!
6. Husk spesielt de to første punktene og så de tre neste.

God natt! ::)

jkirkebo

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!

Eller man kan gå for en annen løsning:

1. Ikke kjør så fort, legg cc på 90 eller så. Lastebilfart.
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken.

Jeg går nok garantert for reservehjul i frunken når vi skal til Nordkapp til sommeren. Samt portabel 12V  kompressor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zimba07

Innholdsrik dag. Fint at det ordnet seg. Denne tråden blir nok vist nye utover sommeren når resten av tesla menigheten skal på sin første langtur i Danmark :) hotelltips med lademuligheter er tipp topp.

Selv vurderer jeg samme runde i sommer, men med en avstikker 30 mil inn i midt-Sverige til vimmerby og Astrid Lindgren verden.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA