Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor ikke flere biler med krafigere batteripakker?

Startet av Mippen, torsdag 10. april 2014, klokken 07:09

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: tomrh på fredag 11. april 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Mippen på fredag 11. april 2014, klokken 13:53
Uansett motiv for å ikke satse på flere rene elektriske biler så er det skuffende at det bare er en produsent som faktisk satser skikkelig på biler med god rekkevidde.
Det har vært en fase med latterliggjøring og passivitet, men Teslas suksess har begynt å skape frykt. Og spesielt i forhandlerleddet siden det vil bli en samfunnsøkonomisk revolusjon om "alle" begynner å selge direkte til kunden slik Tesla gjør det. Men det forventes at flere vil henge seg på nå når Tesla viser vei. Helt nye elbilprodusenter vil dukke opp, bl.a. interessant å lese hva denne trendforskeren sier: http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/trendforsker-elbilen-overtar-allerede-fra-2016/

Spennende lesning. Det er vanskelig å spå utfallet nøyaktig, men man kan tydelig se at det er en trend spesielt i europa med elektrifisering av bilparken. Ser stadig flere elbiler på veien sammen med hybrider. Har sett at en del forhandlere selger flere elbiler enn vanlige biler her i Norge. En del har nok med avgifter og bompenger å gjøre, men når flere ser alle de andre fordelene også tror jeg ikke tvilen er der så mye mer.

Men det er vel ikke så mange andre biler på markedet nå eller i nær tid som kan tilby rekkevidden til tesla med mindre man velger hybrid eller vanlig fossil?
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

#16
Btw - Samsung og LG var nevnt av trendanalytikeren. Begge disse skal bygge batterifabrikker i Kina der man forventer en boom av elbiler i kjølvannet av planlagte subsidier, og de håper også på å levere til bl.a. Tesla:
http://www.reuters.com/article/2014/01/23/us-samsung-sdi-idUSBREA0M03O20140123
http://www.reuters.com/article/2014/03/02/us-lg-china-idUSBREA2100720140302

Jeg tipper forøvrig at den første reelle konkurrenten til Tesla dukker opp i Asia. De er helt utrolige når det gjelder å kopiere måter å tjene penger på. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. april 2014, klokken 19:17
...Ta for eksempel tesla. Der er motoren flyttet på selve bakhjulet. På nissan leaf er motoren i motorrommet slik en vanlig bil med forbrenningsmotor er. Hadde man i stedet hatt en motor som satt lavere direkte på drivhjulet kunne man i stedet brukt plassen foran og der batteriet nå er til å ha batterier. Man kunne gjerne også ha lagt batterier langs hele golvet. Hadde da fått plass til mer batteri og kunne lett ha fått 40-50kw ut av en leaf. Da snakker vi rekkevidde...
Hei, ny på forumet her.
Tesla har ikke motoren på hjulet eller i navet om du vil. Motoren er plassert som på en Boble, bak drivakslene, mao har den én motor med en differensial og CV aksler til hvert hjul.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektrolux

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. april 2014, klokken 19:17
Jeg skjønner at tesla har klart å gjøre noe lurt siden de har plassert batteripakken så lavt og har laget en stor bil slik at plassen blir godt utnyttet. En stor del av vekten på bilen utgjøres også av batteripakken. Det jeg ikke forstår er at andre bilprodusenter også kunne ha gjort det samme. De kunne ha klart seg med mindre batteripakke, laget en bil som var mindre så lenge de hadde klart å plassere batteriene skikkelig slik som tesla også fått lengre rekkevidde enn det som er i dag på "vanlige" elbiler.

Med noen enkle knep klarte vi å få plass til et 25 kW stort LiFePo4 batteri i en helt standard Think Classic. Og det uten å lage dypere batterikasse slik de fleste gjør inkl Think selv på Nye Think City.

Dette gir komfortable 200+ rekkevidde med identisk vekt og volum som originalbilen.

Tenk da hva en fabrikk kunne gjort med Lipo batteri. 300 km rekkevidde er med dagens teknologi fullt mulig i en liten bil, det er bare snakk om å slutte å tulle med strømkrevende regenprogrammer og elektriske varmekolber, og fortsette der Think Classic la inn hanskene i 2002. Tesla har skjønt mye, men har på typisk amerikansk vis benyttet størrelse for å oppnå rekkevidde. Det samme kan la seg gjøre i en bil i Golf klassen eller enda bedre i supermini klassen som IQ, Citroen C1, e-Up etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Så er det kostnaden, blir vel noen kr får 25kw, håper kan bytte batteri på trillinger om noen år til noe sånt da ville man få en utrolig bra bil :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Kom på under 100 000 kr inkl BMS, strømskinner og batterikasse.

Eier vurderer salg av Classic'en for 150 000 kr, men det er det selvfølgelig ingen som vil gi så dette er mer for å teste grenser enn for å lage et kommersielt produkt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Bly her på forumet laget jo en extender for Leaf. Det som hindrer gjennombrudd av hjemmesnekrede rekkeviddeforlengere er garantien. Så snart garantien går ut, blir det pakker å velge i, finnes kyndige folk som kan å koble på to batteripoler. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cowboystrekk

Å lage bedre batterier er i liten grad ønsket fra bilindustrien. Helst skal elbilene være så gode at folk kjøper dem, men samtidig så dårlige at folk vil ha de som bil nr 2. Nissan vurderer vell Leaf med bedre batteri nå, men bilen har fremdeles lite bagasjerom og utseendet er ikke akkurat Miss Universe...

Når mye av inntjeninga er knytta til salg av deler, oljeskift (gode avtaler med oljeselskaper ift drivstoffutvikling i tillegg), service etc så er elbiler en dårlig idè. Alle produsenter KAN lage langt bedre elbiler, men VIL ikke pr dags dato...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 05. juni 2014, klokken 09:47
Alle produsenter KAN lage langt bedre elbiler, men VIL ikke pr dags dato...
Ja, alt vårt håp må p.t. faktisk settes til Tesla. Men der eksisterende bilprodusenter ikke vil, så vil det dukke opp nye så lenge det er penger å tjene. Jeg tror bl.a. kinesiske BYD kan komme som en komet, de har et enormt innenriks marked som øker etterhvert som kineserne innser at de forurenser seg selv til døde. Og med Kinas konkurransefortrinn på eksport kan de spy ut billige og gode mellomdistanse- og etterhvert langdistanse elbiler i hele verden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Roadster blei bygd ved at man tok et batteri på 450kg, og putta inn i en låg sportsbil med liten vekt, og man endte opp med et kjøretøy på 1200kg og liten plass. Da fikk man rekkevidde på 300km, og en prislapp som de færreste kan betale.

Da Leaf kom til landet, mente Nissan at batteriet kosta 20 000€ og bilen med batteriet solgte de for 30 000£.

Da er det bare å regne på pris, vekt, plass og nyttelast etc, mens man venter på bedre energitetthet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA