Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Bafang 8Fun BPM hub motor

Startet av Rabies, tirsdag 08. april 2014, klokken 23:11

« forrige - neste »

Rabies

Hei!

Ønsker å konvertere en sykkel jeg har til el. Ser etter hubmotor på fremhjul og ønsker i utgangspunktet noe billig fra Kina. Driver å vurderer denne:

http://bruceteakle.blogspot.no/p/blog-page_8.html

Selges her:

http://www.greenbikekit.com/electric-motor/bldc-bpm-500w-36v.html og http://www.bmsbattery.com/front-driving/340-bafang-350watts500watts-bpm-motor-e-bike-kit.html + flere sjapper på aliexpress.com.

Er det noen som har erfaringer med denne?

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

PerBear

Ja den er helt grei. Litt tung men billig og driftsikker. Bare pass på at du leser tipsene her på forumet om fuktsikring av elsykkel. Det er stort sett fukt som tar knekken på norske elsykler  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Rabies

Etter å ha lest litt mer om fordeler og ulemper for hub vs midtstilt motor har jeg bestemt meg for å kjøpe en Bafang midtstilt motor isteden. Ser den får masse godord rundt omkring på ulike forum.
Flesker til med en ny sykkel også.

Ønsker å lære mest mulig på veien (og bruke minst mulig penger) og har lyst til å lage batteri selv. Leser om folk som bruker gamle 18650 celler fra laptopper, mens andre velger RC batterier fra hobbyking, er det noen her som har erfaring og kan bidra med tips til hva som vil være mest fornuftig?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

janstok

Jeg har laget en batteripakke av to stk 37V, 4.5Ah lipo pakker fra hobyking. I starten fikk jeg ut rundt 8,5Ah, men nå (ca 10 måneder senere) får jeg ut 6,3Ah, så er ikke helt fornøyd.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

jkirkebo

Sitat fra: janstok på mandag 21. april 2014, klokken 22:57
Jeg har laget en batteripakke av to stk 37V, 4.5Ah lipo pakker fra hobyking. I starten fikk jeg ut rundt 8,5Ah, men nå (ca 10 måneder senere) får jeg ut 6,3Ah, så er ikke helt fornøyd.

Ojda. Jeg har en 4,5 år gammel Ezee el-sykkel med 10Ah Limn batteri. Ladet opp ca. 600 ganger. Får fortsatt ut i overkant av 9Ah, og det på et batteri som alltid lades til 100% og deretter holdes på 100% til neste gang sykkelen brukes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rabies

Hvor store motorer har dere?

Motoren fra Bafang som jeg vurderer er på 500W, men har også tenkt på versjonen på 750W.

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

PerBear

Husk:
1) Effekt fra Bafang etc. er kontinuerlig mekanisk effekt ut på hjulet (det som er lovbegrenset til 250W på EU standardisert elsykkel). Elektrisk spisseffekt er mye høyere, typisk 3-10 ganger mer

2) at det er opp bakker du trenger mest krefter, og da er det strømmen (dreiemomentet) som er viktigst.

Jeg har begrenset min motorkontroller til å trekke 20A maks. Da har jeg rundt 1000W inn til motorcontroller (48V) og har med lav virkningsgrad på direktedrevet navmotor og lavt turtall (oppoverbakke går seint) trolig mindre enn 500W mekanisk spisseffekt.

Krankmotor gires ned i oppoverbakke slik at du får utnyttet motoren bra. Da mener ihvertfall jeg at 500W er tilstrekkelig.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

torle

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

PerBear

Da har du vekket til live feil tråd. Søk her på forumet på krankmotor og midtmotor. Denne tråden gjelder i utgangspunkt navmotor.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA