Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduserte forbrukerretter ved kjøp av elbil?

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 08. april 2014, klokken 09:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 12. april 2014, klokken 21:36
Hvis ikke, kan noen fortelle meg om et bilmerke som har flere feil enn Tesla første halve leveår, eller for ikke å snakke om første uka..... Da mener jeg ikke enkelttilfeller der noen sier at : Jeg hadde en Passat og den hadde mer feil enn min Tesla ".  Jeg snakker altså om jevnt over mer feil. Jeg tviler på at noen har seriøse forslag.

Tja, vi leaset flere Touraner der jeg jobbet før, når modellen var ny. Det ble en del verkstedbesøk første året på de fleste av de bilene. Tipper min var inne 5-6 ganger første året. Byttet Webasto (etter flere mislykkede rep.forsøk), 12V batteri, CD-veksler, parksensorer osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

@Kjell Leaf:

Dette blir rimelig tøvete påstander som tydelig er basert utelukkende på ting lest på forum. Da blir lett ting opplevd i veldig sort hvit...

Regner med du også har en Leaf? Det har jeg også, i tillegg til en Tesla. Min Leaf som nå er godt over to år gammel har til sammen stått mer enn 1/2 år på verksted. Den står der igjen nå, og har gjort det i snart to måneder.

Hvor mange timer tror du min Tesla har vært på verksted?

Det skal nevnes at BNH alltid har stilt opp med låne-Leaf, så det har gått greit. Men tålmodigheten er tynnslitt, det er klart.

Espen Hugaas Andersen

Så lenge man kun har indisier å gå på, så er det ikke noe grunnlag å si at Model S er mer utsatt for feil enn andre biler. Ja, man vet at det har vært en del feil på Model S, men man vet ingenting om statistikken rundt dette.

Det er ganske naturlig at de som opplever feil på en bil til 600k, vil bry seg mer enn noen som opplever feil på en import-Leaf. Forventingene har en tendens til å matche prisen. Og når man bryr seg, så vil man være mer høylytt, man vil oppsøke andre for å høre om de har hatt lignende problemer, osv.

Med andre ord må det litt mer inngående statistisk analyse til for å sammenligne de forskjellige modellene.

Men for min del, uansett om Model S skulle være litt mer utsatt for feil enn andre biler, så gjør det meg ingenting, så lenge Tesla har fokus på å finne ut av feilene og utbedre de. Problemene med lading er nå stort sett løst, og Tesla har fått verdifulle erfaringer for fremtiden. Denne feilen er nok død og begravet i forhold til fremtidige modeller. De samme gjelder en hel rekke andre feil.

Så lenge Tesla blir bedre og bedre, så vil ingenting kunne stoppe de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

@kjell leaf

Kjøpe ny bil og spesielt ny model, da ikke bare en ny årsmodel med kosmetiske endringer fra bilene solgt året før og året før der igjen, har som oftes gitt mer verksteds opphold, en å vente til bilen er et par år gammel.

At alle Tesla har alle de feilene som nevnes i forumet er svært lite sansynlig.
Har din leaf alle feilene nevnt under feil på leaf?

Var innom Tesla verkstedet i Drammen og burde jo vært 100 vis av biler som ventet i kø.
(Ble jo levert ut et par biler i mars måned. :-)

Det var et fåtal biler inne på verkstedet, om dette var sjekk før utlevering eller reperasjonet er usikkert.

De fleste rapporterer også at de feilene som oppstår tar Tesla tak i og fikser relativt kjapt.
Hadde alle hatt feil, vilke det vært laange køer og tatt svært lang tid å få fikset feilene.

Så konklusjonen må være at det er feil på noen biler, men de fleste har trenger ikke ta turen innom verkstedet før første service.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

tho

#19
Føler jeg må si en ting. I et forum slik som dette blir det fokus på feil. Det er "ingen" med feilfrie biler som gidder skive at de har feilfri bil her. Folk kommer til dette forum for å "klage". Tror feil og mangler tråden i Tesla forumet hadde blitt en del lenger hvis ALLE hadde alvorlige feil.

Linker til min post i feil og mangler tråden.  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.msg212525.html#msg212525

Mulig jeg har vært veldig heldig. Men jeg tror heller det er sannsynlig at flertallet har omtrent samme opplevelse eller bedre.

Nå til topic. Jeg personlig mener en må være litt mer tålmodig når det gjelder ny teknologi og ny organisasjon. Det betyr ikke at du skal godta at taket lekker, men at du forstår at det kan ta litt lenger tid å utbedre. Dette bør alle som vil ha Tesla ta med i vurderingen.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Kjell Leaf

Sitat fra: sigurdi på søndag 13. april 2014, klokken 10:38
@kjell leaf

Kjøpe ny bil og spesielt ny model, da ikke bare en ny årsmodel med kosmetiske endringer fra bilene solgt året før og året før der igjen, har som oftes gitt mer verksteds opphold, en å vente til bilen er et par år gammel.

At alle Tesla har alle de feilene som nevnes i forumet er svært lite sansynlig.
Har din leaf alle feilene nevnt under feil på leaf?

Var innom Tesla verkstedet i Drammen og burde jo vært 100 vis av biler som ventet i kø.
(Ble jo levert ut et par biler i mars måned. :-)

Det var et fåtal biler inne på verkstedet, om dette var sjekk før utlevering eller reperasjonet er usikkert.

De fleste rapporterer også at de feilene som oppstår tar Tesla tak i og fikser relativt kjapt.
Hadde alle hatt feil, vilke det vært laange køer og tatt svært lang tid å få fikset feilene.

Så konklusjonen må være at det er feil på noen biler, men de fleste har trenger ikke ta turen innom verkstedet før første service.

sigurdi
Kø er det ja, men de står ikke utenfor butikken. Leste nylig om en på forumet som hadde et dørhåndtak som ikke fungerte (ikke uvanlig det), han fikk time om to måneder. Hvorfor satte Tesla ned garantien fra fem til fire år tror du ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sigurdi

#21
Nå er du ikke bare litt sendt ute, går ann å gå innom sidene til tesla og sjekke og ikke bare sluke allt negativt du leser ukritisk uten å sjekke fakta. :-)
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

De satte ikke ned garantien men en oversettelses feil gjorde at de norske sidene viste det samme som i USA, der 4år er normalen.

Dette var for ca 3 måneder siden og ble fikset ganske kjapt etterpå.

Her er det 5 år eller 100 000km på bilen.
Batteri har 8 år eller 200000km på 60kWt, 8år og ubegrenset km på 85kWt
Horten
Model X90D (18.03.17)

Kjell Leaf

I Norge er forbrukeren beskyttet i 5 år, så da må det uansett bli sånn.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 16. mai 2014, klokken 10:54
I Norge er forbrukeren beskyttet i 5 år, så da må det uansett bli sånn.

Siden garanti for reklamasjonsrett er to forskjellige ting, må du ikke "bli sånn".

- Det er helt greit å tilby en elendig garanti, kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven gjelder fortsatt
- Vår bil er en firmabil og forbrukerkjøpsloven (som gir meg fem års reklamasjonsrett) gjelder ikke

Tesla har uansett alltid hatt 4 års garanti i USA (like "dårlig" som BMW mao.), så du kan trygt anta at noen gjorde en feil -som nå er rettet.

Spørsmålet blir vel heller hvorfor ikke BMW har bedre garanti enn Tesla, hvis de er så bra?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA