Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke land har IT nett?

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 28. mars 2014, klokken 11:03

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Renault Zoe kan kun lades på såkalte TN nett. I Norge er derimot IT nett det vanlige.

Hvilke andre land er det som har IT nett i tillegg til Norge?

Hoster du opp et land er det også fint med referanse, slik at det kan verifiseres.

(Vi har alle hørt at selv Albania har bedre veier enn i Norge, uten at noen har sjekket om dette faktisk stemmer. Det samme gjelder vel også for IT nett. Noen mener Albania har IT nett, uten at dette faktisk kan bekreftes.)

Lars

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Electrix

http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

Her star det en del om Nettsystemer og endel om hvilke land som bruker hva lenger nede på siden.

Ellers er det vel rundt 10 år siden man i Norge gikk over til TN nett, men det gjelder da I hovedsak nye transformatorer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Electrix på fredag 28. mars 2014, klokken 13:41
http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

Her star det en del om Nettsystemer og endel om hvilke land som bruker hva lenger nede på siden.

Ellers er det vel rundt 10 år siden man i Norge gikk over til TN nett, men det gjelder da I hovedsak nye transformatorer.

Norge står nevnt som IT land, men det er jo kjent for oss. Finner ingen andre land...

Forøvrig bygger man ut nye boligområder med TN nett, slik at Fornebu vil være et typisk TN sikkert område. I områder med eldre bebyggelse vil man måtte bytte ut transformatorstasjoner,  ledningsnett inn til hvert hus, og sikringsskap i hvert hus, slik at her får også nye hus IT nett. Nye boligblokker og butikksentre krever vel helt ny infrastruktur uansett og da blir det nok TN, med 400v inn.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rio

Det er verd å merke seg at IT-nett faktisk eksisterer andre steder også, som på sykehus, enkelte nødstrømsannlegg og andre steder som trenger høy driftssikkerhet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zementh

Ser at dette er en fryktelig gammel tråd, men ble litt nysgjerrig på denne "myten" om IT-nett i Norge og Albania. Etter litt googling har jeg ikke funnet noen dokumentasjon på at Albania har IT-nett. Derimot ser du ut som Kosovo har det.

https://www.worldstandards.eu/three-phase-electric-power/
https://www.dieselserviceandsupply.com/Voltages_and_Hz_by_Country.aspx

Joltus

Svært mange steder i Norge med it nett har jo i praksis tt nett. Siden disnoighteren er ødelagt mange steder.... Altså lite isolert terra.

Wibla

Også kjent som disneuter og, nullpunktsvern og gjennomslagsvern... Kjært barn har mange navn :)
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Ser en i linkene over, så kan det hende at Peru, Seychellene mfl. kan være IT. De operer med 230V både i enfase og trefase. Dog, bare gjetning.

THE

Legger ved link til et dokument fra 1995 som omhandler de forskjellige jordingssystemene, og som også forklarer fordeler og ulemper med de forskjellige systemene.

Det er kun Norge de nevner som bruker IT-nett til fordelingsnett ut til strømkunder. I USA og en del land i Europa var TN-nett brukt på 90-tallet, men det desidert mest brukte jordingssystemet i verden, og sannsynligvis i Europa også, var TT-nett.

Prøvde å finne noe dokumentasjon på om TN-nett også blir mer utbredt i andre deler av verden enn i de europeiske landene som har brukt det lenge, men har ikke funnet noen nyere oversikt. Sannsynligvis er det uansett som i Norge at det er kun nye installasjoner som i så fall blir installert med TN-nett.

http://www.studiecd.dk/cahiers_techniques/System_earthings_worldwide_and_evolutions.pdf
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

minibiti

Interesting quote from that article https://www.tu.no/artikler/renault-har-ingen-planer-om-a-gi-fra-seg-elbil-posisjonen-sin/461417

"Og når det gjelder ladeutfordringene Zoe har i Norge, med vårt sære strømnett (IT i motsetning til TN, som er i bruk i de fleste andre land, og som nå brukes i alle nye el-installasjoner også her i landet), forteller han at de har en løsning på vei, i form av en ny ladekabel som kan håndtere problemet.

Det er bare noen få steder i Europa man finner den typen strømnett som er vanlig her i landet. Feunteun trekker frem enkelte avgrensede områder i Brussel. Problemet er, eller har vært, Norge, forklarer han, men han ønsker ikke å fokusere på dette problemet. Det er Renaults oppgave å komme med en løsning som fungerer for kunden."

So it looks like Renault is coming with its own adapter... a la Zaptec portable....
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA