Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FW 5.9

Startet av Veggen, mandag 24. mars 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

akseln

Leste et sted at de vil prioritere å rulle ut ny fw til de som kobler seg på trådløst nettverk først. Sikkert for å spare penger ved nedlasting.

Jimpec

Dette ser strålende ut. Gleder meg villt til den kommer.
Tvitret faktisk til Elon i går om at jeg ville ha tilbake low.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Zneip

Så Rdio kommer i fw 5.9? DET var uventet....hvilke killerfunksjoner er da igjen til 6.0? Noen med kunnskap eller ville teorier?  8)
Nord Trøndelag | X90D

pej

Registrerte meg på Rdio nå. Står at det er gratis eller billig, men når jeg ser på alternativer pr mnd er det 49 - 179,- Noen som vet om dette blir gratis i Tesla? Hvis ikke er det jo en form for produktplassering. Altså vi KAN få Rdio om vi vil betale minst 49 pr mnd. Mulig gratisversjonen er grei nok, men er den som gratisversjonen til spotify med reklame til stadighet blir det nok fortsatt musikk på pinne:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sigurdi

De jobber kanskje med CarPlay til v6, derfor den er utsatt. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

jog

#22
Det som mangler er navigasjon med trafikk kalkulering, slik at den velger ruter i forhold til trafikken.  Hadde vert kjekt å ha til påsketrafikken.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

eclipse


Sitat fra: akseln på mandag 24. mars 2014, klokken 18:22
Leste et sted at de vil prioritere å rulle ut ny fw til de som kobler seg på trådløst nettverk først. Sikkert for å spare penger ved nedlasting.

Dette ryktet går alltid, men vi har vel sett at det er ganske så tilfeldig. Jeg snakket med en Tesla rep i Amsterdam og han sa at oppdateringen blir lastet opp på 3G, men at du måtte ha sånn noenlunde dekning. Den lastes opp i bakgrunnen så du merker ingenting før den er klar til installasjon.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

akseln

Tja, ryktet kommer vel fra Tesla selv. De skrev i releasenotes til 5.0:

SitatNote that we plan to prioritize roll-out of future software updates to customers using a home Wi-Fi network; they'll be among the first to receive new updates.

bb

Smart Air Suspension
Jeg likte Smart Air Suspension hvor jeg kan sette hastighet for low. Hva slags hastigheter skal dere sette? Jeg tipper at forskjellen i luftmotstand opp mot 80 km/t er marginal. Og veiene i Norge er såpass dårlige at jeg ikke tør å bruke low der. De få gangene jeg tror low vil fungere trygt er på klasse A motorvei. Derfor vil jeg nok sette grensen til 100 km/t.

Men det jeg er skeptisk til er hvis jeg skulle ta en forbikjøring i 90-sone og jeg tråkker på litt for å komme meg fort forbi (noe som innebærer en liten overskridelse av loven). Vil bilen først senke til low og deretter gå tilbake til normal? Eller kanskje man må ligge over grensen en liten stund før den settes i low. Dette må testes ut. Jeg er uansett spent på oppdateringen!

Favorites i navigasjon
Dette er ett skritt i riktig retning. Jeg håper Tesla gradvis oppgraderer navigasjonen. Foreløpig har den kun 5 % av funksjonaliteten som TomTom tilbyr (min egen påstand). Kanskje jeg en dag kan ta ut TomTom og kun bruke Tesla nav.

TomTom kan lagre favoritter, men den kan kun ta ca. 30. Når man grensen må man begynne å slette for å få plass til nye. Denne begrensningen er kanskje fjernet på de nyere GPSene. Det jeg i alle fall liker er at når jeg browser kartet så vil favorittene mine vises som stjerner. Trykker jeg på den får jeg opp navn og kan navigere til den om jeg vil.

Jeg kommer nok til å lage en dedikert video der jeg viser og forklarer hvorfor TomTom fortsatt er overlegen som GPS. Forhåpentligvis vil Tesla implementere mye av de mest nyttige og brukte funksjonene.

Improved Range Calculations
Der står 40 kWh nevnt. Dette må være en bug. Denne batteristørrelsen ble jo aldri satt i produksjon.

Additional Improvements
Jeg er spent på å se om browseren har blitt raskere. Så langt har jo browseren på min Samsung S2 vært raskere og smoothere.

At bluetooth automatisk kobler til enheter er veldig kjekt. Mange ganger har jeg slått på bluetooth på telefonen min mens bilen allerede er startet. Og da må jeg klikke oppe på skjermen for å koble bilen til telefonen manuelt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Sitat fra: bb på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:22
Men det jeg er skeptisk til er hvis jeg skulle ta en forbikjøring i 90-sone og jeg tråkker på litt for å komme meg fort forbi (noe som innebærer en liten overskridelse av loven). Vil bilen først senke til low og deretter gå tilbake til normal? Eller kanskje man må ligge over grensen en liten stund før den settes i low. Dette må testes ut. Jeg er uansett spent på oppdateringen!

Nå vet vi ikke det helt sikkert før vi har fått denne oppdateringen og testet, men generelt tror jeg du trygt kan anta det er en del hysterese i den reguleringen, altså treghet som nettopp hindrer rask bytting frem og tilbake slik du tenker på.


Selv kommer jeg til å ha low fast, og er mest spent på hvor low den moden faktisk blir.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

For min del tenker at jeg senking etter 15 sek i mer enn 85km/t og heving etter mer enn 15 sek under 70km/t ville passe kjøremønster og veier bra.

Cato76

Sitat fra: bb på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:22
Improved Range Calculations
Der står 40 kWh nevnt. Dette må være en bug. Denne batteristørrelsen ble jo aldri satt i produksjon.
Det ble solgt endel 40 kWh i US, men ble fjernet da salget var lavt.

Sitat fra: bb på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:22
Additional Improvements
Jeg er spent på å se om browseren har blitt raskere. Så langt har jo browseren på min Samsung S2 vært raskere og smoothere.
Fra Release note v5.9 - The web browser includes numerous performance and quality improvements.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

FThorsen

Sitat fra: bb på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:22
Favorites i navigasjon
Dette er ett skritt i riktig retning. Jeg håper Tesla gradvis oppgraderer navigasjonen. Foreløpig har den kun 5 % av funksjonaliteten som TomTom tilbyr (min egen påstand). Kanskje jeg en dag kan ta ut TomTom og kun bruke Tesla nav.

TomTom kan lagre favoritter, men den kan kun ta ca. 30. Når man grensen må man begynne å slette for å få plass til nye. Denne begrensningen er kanskje fjernet på de nyere GPSene. Det jeg i alle fall liker er at når jeg browser kartet så vil favorittene mine vises som stjerner. Trykker jeg på den får jeg opp navn og kan navigere til den om jeg vil.

Jeg kommer nok til å lage en dedikert video der jeg viser og forklarer hvorfor TomTom fortsatt er overlegen som GPS. Forhåpentligvis vil Tesla implementere mye av de mest nyttige og brukte funksjonene.

Nå har jeg ikke prøvd de siste versjonene av TomTom, bare litt eldre samt mange andre alternativer. Jeg liker måten GPS'en i TMS'en fungerer på. Noen favorites hadde vært greit, men den husker jo en lang liste over de siste stedene du har vært, så det er sjeldent langt å bla ned.
Det jeg syns er kult er at du kan skrive inn navnet på en butikk eller bedrift eller POI du skal til så får du opp alle som matcher i nærheten. Det er sjelden jeg går rundt å husker adresser, men navnet dit jeg skal klarer jeg å huske :)
Mtp at de klarer å vise trafikkinformasjon så håper jeg at de snart kommer med alternative ruter der det er kø. De kunne også beregnet inn høydemeter mtp energiforbruk, samt pre-cache kartdata hvis du har lagt inn en destinasjon - sliter med å få lastet ned kartdata med dårlig forbindelse.
Uansett så syns jeg TMS sin navigasjon er den beste jeg har testet.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA