Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Usaklige opplysninger i media

Startet av Olsleaf, mandag 24. mars 2014, klokken 12:11

« forrige - neste »

Olsleaf

Begynner nå å bli lei av usaklig uttalelser i media vedrørende el-bil.

I dag gikk handels næringa i midt byen i Trondheim ut og la skylden på el bil for at det er for lite parkeringsplasser. De bør heller rette skylden mot våre politikere som ikke legger til rette for parkering av el bil i sentrum. Videre bør de også legge til rette for ladeplasser for folk som jobber i midtbyen, og parkering hele dagen, slik at de slipper å bruke lunch pausen for å flytte el bilene sine.

Liker heller ikke at Trondheim Parkering uttaler at de mister inntekter pga gratis parkering for el bil. Parkerings avgift skal være regulerings tiltak og ikke inntekt, her også får el bil skylden for at de "taper" inntekt.

Hva skal vi gjøre for å informere saklig rundt dette? Begynner å bli lei av dette nå, på tide med opplysning til folket

PS. Jeg kjører også på kullkraft, iflg diskusjonene, leiligheten vår får fornybar energi inn.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Warlock

#1
Dette er nok som å argumentere mot klimaskeptikere.
Det er en bakenforliggende politisk agenda, og ikke noe som er vitenskaplig begrunnet. Det gjør dem ingenting å livnære seg på rykter og missoppfattinger, heller snarere skape noen nye for å få frem det de ønsker :)

Og når du nevner kullkraft, det er interessant å se at virkningsgraden på disse endres avhengig av diskusjonen. Skal det fremstilles som negativt regner man kun den strømmen de lager, og ikke de fjernvarmeanlegg de driver i samme slengen og varmes av det samme kullet :)  Dermed varierer virkningsgraden fra ca 40% til ca 80% :D

Lynet

Det var et innlegg i Midtnytt tidligere i uka der Bjørn Ove Berthelsen snakket på vegne av Trondheim kommune. Der kom det frem at kommunen så ikke på det som et tap men som en seier for miljøet  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cowboystrekk

Helt ærlig så burde flere benytte kollektivtransport. Ja, elbiler er langt bedre enn fossilbiler i byen, men man kan ikke ha ubegrensa med parkeringsplasser heller, elbiler tar opp mye plass så jeg ser absolutt problemstillinga. Et problem idag er at kollektivtransport er for dyr. Jeg mener faktisk mye av bilavgiftene vi har idag burde vært øremerka til kollektivtransport og gjort den gratis, da ville alle hatt et incentiv for å velge kollektivt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hydrogen

Jeg har elbil som eneste bil og passerer snart 20.000 Km, jeg er helt enig i at det bør gjøres noe med fri parkering for elbil.
F.eks sette ned makstid til 3 timer, evt underskilt om redusert makstid for elbil om det er mulig å ikke likestille dette.

Problemet i dag er at mange som før tok buss til jobb nå kjører elbil og bruker lunchen på å flytte "klokka" eller noen flytter sikkert også bilen en meter og klokka.
Vet ikke om de som driver parkeringshus er blitt spurt, men vil tro at en del som også betalte månedsleie for parkering har nå sagt opp avtalen og kjører tesla til jobb og parkerer gratis i byen.
Vil tro at parkeringshusene har merket noen nedgang.

Jeg håper at kollektiv og parkeringsfritaket blir innstrammet, mens bom, avgiftsfritak og redusert årsavgift forlenges. Vil vel også tro at de fleste fordeler kommer tilbake gradvis, halv pris på bom osv.

Helge

Sitat fra: hydrogen på onsdag 09. april 2014, klokken 00:17
Jeg håper at kollektiv og parkeringsfritaket blir innstrammet, .....
Kan ikke si meg helt enig... så lenge antallet elbiler ikke har blitt et kjempestort "problem" og ikke minst så lenge det enda er SÅ mange som kjører til fra jobb i biler med eksosrør. Jada få gjerne flere over på egne ben, sykkel og kollektivtransport (sykler til jobb selv jeg). Men det er viktig å få vekk enda flere eksosrørbiler fra byene og jeg er redd en solid andel av de bilkjørerne fortsatt vil insistere på å kjøre bil og ikke gå, sykle eller ta kollektivtransport. Da er det tross alt bedre at de kjører bil uten eksosrør enn med  ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Sharp

Før jeg fikk meg elbil sykla jeg eller tok bussen til jobb. Nå er det utrolig fristende å ta bilen og parkere gratis i gata. Noe jeg tror mange andre også gjør, rundt der jeg jobber er snart halvparten av gateplassene okkupert av elbiler på dagtid. Om det ikke er et stort problem enda, vil det snart bli det.

Jeg håper denne fordelen snart forsvinner, siden den skaper en del negativ misnøye mot elbiler og fører til færre som sykler og reiser kollektivt.

Helge

Sitat fra: Sharp på fredag 02. mai 2014, klokken 00:14
Jeg håper denne fordelen snart forsvinner, siden den skaper en del negativ misnøye mot elbiler og fører til færre som sykler og reiser kollektivt.
Ja men... er det virkelig så mange som går fra sykkel og kollektivtransport til elbil. Kun EN av de 12 jeg kjenner som har kjøpt seg elbil har gjort det. De 11 andre (inkludert min kone) gikk fra fossilbil til elbil. Asplan Viak laget  for flere år siden en rapport basert på undersøkelser som også dekket elbil. Jeg synes for min del den gangen de tallene så litt "stygge" ut da 17 % vistnok gikk fra sykkel/forgjenger og kollektivtransport over til elbil. Men selv med 17 % kan man jo vitterlig diskutere om det faktisk er en for stor ulempe å ta når tross alt da 83 % (100-17)kommer fra EKSOSRØR-biler  ;D  Kanskje man kan kompensere for de 17 % ved å gjøre det enda mindre attraktivt å kjøre eksosrørbiler...?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Sharp

Du har nok rett i at flesteparten av de som kjører elbil til jobb i Midtbyen tidligere har kjørt fossilbil.

Men med Miljøpakken i Trondheim legger vi tilrette for at flere skal sette fra seg bilen og heller gå, sykle eller reise kollektivt til jobb. Og vi vet at den viktigste grunnen til at folk ikke gjør dette, selv om de bor en kort sykkeltur fra jobb, er nettopp gratis parkering.

Så vi har egentlig en interessekonflikt her: vi ønsker både å få folk fra fossilbil over til elbil, men også å få folk fra bil generelt over til sykkel og kollektiv.

Siden fordelene elbilene har trolig snart skal vurderes på nytt, mener jeg derfor gratis parkering sammen med kjøring i kollektivfelt er noe vi bør gi slipp på, mot at vi beholder fordelene med avgiftsfritak.

Helge

Sitat fra: Sharp på fredag 02. mai 2014, klokken 15:26
Så vi har egentlig en interessekonflikt her: vi ønsker både å få folk fra fossilbil over til elbil, men også å få folk fra bil generelt over til sykkel og kollektiv.
Ja interessekonflikt har vi til en viss grad...  og jeg er i alle fall meget redd for at å fjerne gratis parkering "for tidlig" vil bli en uønsket stor bremsekloss på det at folk skifter fra fossilbil til elbil. Jeg tror vi bør tørre å vente enda litt lengre til man uomtvistelig ser betydelige problem med gratisparkering til elbilene. Når vi er der... synes jeg dessuten at man burde differensiere mellom elbil og fossilbil. La elbilene få halv parkeringsavgift (og om nødvendig legge enda litt mer på parkeringsavgiften for fossilbilene). Det er jo allerede noen politikere som har tatt til orde for at når elbilene sine fordeler skal "kuttes" (reduseres) så bør det fortsatt være billigere for elbiler enn fossilbiler (bompenger, parkering etc)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

soarer

Sitat fra: Sharp på fredag 02. mai 2014, klokken 00:14
Før jeg fikk meg elbil sykla jeg eller tok bussen til jobb. Nå er det utrolig fristende å ta bilen og parkere gratis i gata. Noe jeg tror mange andre også gjør, rundt der jeg jobber er snart halvparten av gateplassene okkupert av elbiler på dagtid. Om det ikke er et stort problem enda, vil det snart bli det.

Jeg håper denne fordelen snart forsvinner, siden den skaper en del negativ misnøye mot elbiler og fører til færre som sykler og reiser kollektivt.

Frykter at du har helt rett. Jeg har selv jobbet i sentrum, og forstår naturligviss at det er behagelig å ta elbilen :)  Men det kommer til et punkt der vel mange plasser er oppbrukt, og kundene som butikkene lever av, ikke får parkert. Sentrum har vel nok problemer fra før, og trenger vel strengt tatt ikke ennå flere kunder som er lei av å lete etter parkeringsplasser. Da tar de jo turen ut på Lade eller City Syd.
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Pompel

Men er det et problem med jobbparkering av elbil i sentrumskjernen i Trondheim? Elbil-plassene har vel en makstid på 3 timer og andre plasser har makstid på 5 timer?
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Sharp

Sitat fra: Pompel på fredag 08. august 2014, klokken 17:20
Men er det et problem med jobbparkering av elbil i sentrumskjernen i Trondheim? Elbil-plassene har vel en makstid på 3 timer og andre plasser har makstid på 5 timer?

Makstid på 5 timer betyr i praksis at mange bruker lunchen sin på å stille p-skiva. Om det er et problem kommer nok litt ann på hvem du spør. Jeg tror noen butikker i Midtbyen ser på det som et problem hvis det ikke er ledig gateparkering i nærheten fordi alle er okkuperte av elbiler.

Helge

Sitat fra: Sharp på lørdag 09. august 2014, klokken 18:16
Makstid på 5 timer betyr i praksis at mange bruker lunchen sin på å stille p-skiva.
Om de faktisk begynner å gjøre det når de har kjøpt seg elbil slutter de nok med det. Parkeringsvaktene i Trondheim tar bilder av bilplassering, hjul, ventiler på hjulene etc og bøtelegger om bilen ikke er flyttet (bare viseren på uret er flyttet). Det kan jeg bekrefte da flere jeg kjenner har fått bot på denne måten. En nær slektning ga imidlertid ikke opp før etter 2 slike bøter ;D  Er man desperat nok etter å stå parkert over 5 timer er vel det sikreste å jukse med å kjøre ut av plassen og så inn på en annen like ved eller evt. inn på samme plass.

Sitat fra: Sharp på lørdag 09. august 2014, klokken 18:16
Jeg tror noen butikker i Midtbyen ser på det som et problem hvis det ikke er ledig gateparkering i nærheten fordi alle er okkuperte av elbiler.
Det har jeg forståelse for, men når man går ned i byen i dag... er det da så mange færre kunder/potensielle kunder som står parkert der enn tidligere...? er det færre kunder blant elbileierne? ...mange færre?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

stefse

Trondheim sentrum kommer etterhvert til å bli et museum for turister, en 'gamleby' om du vil, med et vist tilbud av kaféer, restauranter og begrenset shopping.
Tror færre og færre bedrifter vil satse på å legge virksomheten sin hit.
Fylkeskommunen har også begynt å tenke på alternativer til midtbyen som knutepunkt for all busstrafikken som står og stanger der inne.
Leste i lokalavisen et intervju med en venstrepolitiker. Fyren var full av selvmotsigelser på temaet om trafikk og parkering. Åpenbart er det mye meninger, men retningen synes klar, samt at viss herre som driver med salg av mat naturlig nok vil ha en hånd på rattet.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA