Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake

Startet av bb, tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:47

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Bjørn på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:27
Jeg bor og Namsos, og kan gi deg 230V 40A. Men som du sier, det er en omvei på 4mil.. :)
Takk. Jeg skal huske det i tilfelle jeg skal ta turen dit en gang for å få litt variasjon. Hva slags variant av blå plugg har du da siden du har 40 A? Er det en gigantisk 63 A blå som du får 40 A fra?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Bjørn

Øyh..! Jeg ser jo nå at vi skal reise samtidig..  :D Skal i dåp på Sortland den 13.
Jeg kjører Fra Namsos - Mo I Rana den 11 og ligger på https://www.rica.no/hoteller/mo-i-rana/meyergarden-hotell/
Dem skulle slenge ut en trefas 32A til meg.
Da er vi på Fauske begge to den 12 da.. Jeg skal lade en klatt der til en kompis av meg som har 400V, så har du lyst kan du jo få deg litt 400V du og.. :)

Bjørn

Sitat fra: bb på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:33
Sitat fra: Bjørn på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:27
Jeg bor og Namsos, og kan gi deg 230V 40A. Men som du sier, det er en omvei på 4mil.. :)
Takk. Jeg skal huske det i tilfelle jeg skal ta turen dit en gang for å få litt variasjon. Hva slags variant av blå plugg har du da siden du har 40 A? Er det en gigantisk 63 A blå som du får 40 A fra?

Hehe.. nei det er en vanlig 32A.. men (Griffel, se en annen vei ;) ) har funnet ut at den fint tåler de ekstra 8A under oppsyn.. :)

Voll1

Synd at du ikke legger turen innom Lofoten. Det ville blitt "rosinen i pølsa" for ditt internasjonale publikum (og sikkert noen nordmenn). Lofoten i nydelig påskevær er perfekt. Lofoten i storm er også bra. Jeg garanterer fint vær på denne tiden av året ;-)

Avstanden ikke er mye lengre: 
Nordreisa-Bodø (via Lofoten og ferge fra Moskenes) = 58 mil
Nordreisa-Bodø (korteste vei via E6) = 58 mil
Ferga går fra Moskenes kl 1700 (via Verøy og Røst). I Bodø rundt midnatt. Husk gratis EL-bil på ferge.

+++ LOFOTEN, evtVærøy, "Vestfjord-ferge", ekstrabesøk til din mor i Bodø, slipper å overnatte i bil på Rognan, slipper kjøre samme strekning to ganger, ...
- - - Litt lengre (5 mil Bodø/Fauske), tar lengre tid pga lang fergetur (men slipper ferge Skarberget/Bognes),

Jeg kan sikkert ordne lading til deg i Lødingen (36 mil fra Nordreisa) på 400V/16A. Men da må du sikkert lade noen timer for å ha nok til å komme til Moskenes/Bodø (23 mil). Tar du heller overnattingen i Lofoten (Svolvær), så finner du nok en lademulighet der, og tar ferga kl 0700 fra Moskenes og er i Bodø kl 1015 lørdag morgen.

Lofoten burde absolutt være en del av din Norges-turne.  :-)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Car-El

God Tur.

Vi hadde også en ide om å kjøre fra Tromsø til Hønningsvåg i påsken. Denne ble skrinlagt på grunn av å lete etter strøm med en 18 måneder barn i bilen på vinter i Nord-Norge UTGÅR! >:(

Men vi skal til Kristiansund og Kristiansand i sommer. Da har vi sett litt på noen veier uten om E6 og alternativer på/ved/rundt E6. Så her er noen tips.


  • Du sparer circa 100Km vdd å ta fergene over Ulsfjord og Lyngen fra Tromsø og vidre nordover. Siste ferga tar over 30minutter og er du heldig så får du strøm om bord.
  • Det er en 22Kwh lader på Sortland. Denne muligjør Lofoten og Moskenesferga til et meget godt og reelt alternativ så du trenger ikke å kjøre samme vei tilbake.
  • Ta frega mellom Kjøpsvik - Drag da denne tar 45 minutter isteden for Skarberget - Bogenes som bruker 25 minutter. Her i gjen så er det da muligheter for å få strøm ombord. Der er færre folk som tar Kjøpsvik - Drag ferga, så manskapet der har bedre tid og dermed blir hyggligere. Ergo større sjangse for strøm.
  • Og bare for å slippe å kjøre E6 og rv80 så syndes jeg at rv812 mellom Røkkland i Saltdalen og Saltstraumen er vakker.

Æ har desverre ingen høyere ladehastighet og blir ikke til å legge opp til det, da det prisoverslaget som æ fikk va på over 30 tusen. Og det bare for en stikk, kabel, sikring og en undermåler. Ingen Mode3 boks.
Men æ prate med et par som eier en TMS. Dem e ifra Harstad. Dem hadde fått Rica Ishavshotell til å være behjelpelig med sikkelig kraftstrøm. Så om du legg turen din de 70Km ut av E6 som det er Nordkjosbotn til Tromsø og skal overnatte her. Hør med Ishavshotellet. Alternativ er å spare de kilometerene og overnatte ved Vollan Gjestestue i Nordkjosbotn. Den gjestestua der er vel så bra som hotell og dem som driver er meget behjelpelig med det meste. Og du sparer kilometer da Tromsø blir en omvei.

Men skulle du stoppe innom Tromsø så kan du bare ta kontakt. Vår Car-El (Som æ kaller bilen vår) har ikke sett snurten av noen TMS, selv om det er en til i Tromsø.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Takk for tips, Car-El. Vi har tenkt å kjøre Ulsfjord og Lyngen for å spare de 100 kmerne. Hvorfor Google foreslår den fergefrie ruten skjønner jeg ikke helt. Det må være på grunn av tid.

Jeg har som prinsipp at jeg ikke skal få strøm fra ferger fordi det ikke er ren strøm. Dessuten er jeg litt lat til å spørre. Når jeg er på ferga vil jeg bare slappe av eller stikke på do. Eller lete etter "ass"...

Mulig jeg booker meg på Ishavshotellet hvis de kan tilby rask strøm. Vi kan godt møtes og ta noen bilder og prate :) Model S er vel fortsatt et sjeldent syn der oppe.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sisc1337

Sitat fra: bb på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:19
Jeg har som prinsipp at jeg ikke skal få strøm fra ferger fordi det ikke er ren strøm.

Du får vel ikke ladet så mye noen plass med den holdningen. Kommer selvfølgelig ann på hva du definerer som "ren strøm"...
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Espen Hugaas Andersen

Strøm fra det norske strømnettet (minus svalbard) er vel i gjennomsnitt ca 95% vann-, vind- og atomkraft. Hvis man er på feil sted til feil tid kan man i verste fall få noe sånt som 60-70% vann-, vind- og atomkraft, og resten europeisk kullkraft. Riktignok gjennomsnittsberegnet per region.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: sisc1337 på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:33
Sitat fra: bb på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:19
Jeg har som prinsipp at jeg ikke skal få strøm fra ferger fordi det ikke er ren strøm.

Du får vel ikke ladet så mye noen plass med den holdningen. Kommer selvfølgelig ann på hva du definerer som "ren strøm"...

Fergestrøm er ihvertfall det skitneste du får tak i i Norge. Vi skal til Nordkapp til sommeren, via Kystriksveien. Ganske mange ferger med andre ord, men jeg kommer ikke til å spørre om lading på noen av de. Dog har jeg full forståelse for at det kan være litt mer kritisk for en som kjører Leaf eller i3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Jkirkebo???   Du skrev:"Vi skal til Nordkapp til sommeren, via Kystriksveien."
Vi skal kjøre den sørover i sommer og er veldig usikker på hvor vi kan få ladet vår Car-El. Hva med å utveksle litt informasjon?

Og en annen ting. Den ferga går uansett. Så utslipp fra den påvirkes av flere faktorer. Slike som vekt på last, mot eller medvind, mot eller medstrøm... Så om bilen, som veier over 2 tonn, får litt strøm fra ferga tror ikke jeg vil gi den store økningen i utslipp. Bare med å kjøre en TMS ombord i ferga vil gjøre at den må pløye over to tonn mere vann.

Men æ forstår prinsippet deres i at vi vil ha renest mulig strøm og er enig i at vi bør tilstrebe at det brukes bare ren strøm. Men med å bo så langt vekke fra sivilisasjon så må man av og til bite i det sure eple. Dessverre!
Gleden er at Tesla vist nok skal. Bygge ut SC nordover E6. Da blir det glede og større bruker vennlighet på vår Car-El.  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Heh, betaler heller de 200 kronene til deg om jeg skulle trenge påfyll i området :)

Car-El

Støtte den!

Æ e villig til å betale for strøm, men ikke blodpris til dem som forlanger det. Heller betale til noen som er snill.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cowboystrekk

Om det skulle bli helt skjærings med Roar på Levanger så kan du stikke nedom til meg og trikse til en 16A med blåplugg og blå overgang til schuko ;) Hadde uansett vært artig å truffet deg\dere, fulgt med på videoene deres og fått mye nyttig info, jeg og Roar er omtrent de eneste på Levanger som har TMS så artig om andre stikker innom :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Zneip

Sitat fra: bb på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:08
Heldigvis har jeg fått muligheten til å lade på 230 V 32 A hos Roar i Levanger. Jeg betaler gledelig en hundrelapp til han i stedet. Og da har jeg bare litt over 300 km fra Levanger til Mosjøen.

Den 100-lappen kan du ta med deg videre nordover og kjøpe deg pølser for. Så mye gratis undeholdning som du lager til oss skal du i alle fall få gratis strøm her i gården  8)

Mvh Roar (aka Zneip)
Nord Trøndelag | X90D

Karkris

Ser ut til å bli kø norover før påske  8). Også jeg jobber med planlegging av tur til Harstad i påsken.
Starter fra Namsos fred 11.4 etter arbeidstid. Tenker å komme meg til Mo i Rana og overnatte på hotell ( Mo Gjestegård? eller Meyergården?) med lading til neste dag.
Videre til Harstad på lørdag 12.4 med noe lading i f. eks Rognan eller Fauske.
Retur fra Harstad søn. 20.april til Mo i Rana og overnatting med noe lading på Rognan eller Fauske.
Mo i Rana til Namsos på man 21 april. Men, ikke enkelt å finne ladepunkter/ladekapasitet....
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA