Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake

Startet av bb, tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:47

« forrige - neste »

bb

Hvor får man tak i disse delene? Og kan en hvilken som helst elektriker mekke dem sammen og få den til å fungere slik den skal? Jeg ser at nofuel selger portabel lader til dobbelt så høy pris:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/portabel-32a-3-fas-lader-for-tesla-#product
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Espen Hugaas Andersen

En ting som jeg har tenkt på at jeg har hatt lyst til å gjøre når jeg får min Tesla er å kjøre opp på Keiservarden og ta masse bilder. Det er ikke den beste veien i verden, men skulle gå greit med luftfjæring.

Det som er med Keiservarden er at veien er stengt med bom, og det er kun unntaksvis lov til å kjøre opp, da man kjører gjennom nedfallsområdet for drikkevann. Diesel/bensin kan forurense vannforsyningen, altså er de ganske strenge på dette. En Tesla derimot, bør være mulig å få lov til å kjøre opp, hvis man får kontakt med de riktige personene, og bildene vil absolutt være imponerende.

Bare nevner det så du kan vurdere å ta på deg et prosjekt om du kommer til å kjede deg i Bodø. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hma

#17
Sitat fra: bb på onsdag 19. mars 2014, klokken 12:39
Hvor får man tak i disse delene?

Under finner du plukkliste med delenummer og referanser til nettsted.
Enhver elektriker kan koble sammen dette ihht. vedlagt koblingsdiagram - om de gidder! De fleste jeg kontaktet orket ikke engang å svare, og de få som tok seg bryet med å skrive tilbake var ikke interessert.
Til og med Sønnico, som via sin samarbeidsavtale med Tesla skryter på sine visittkort:
"Vi kan skreddersy en ladeløsning basert på dine behov for hjemme/hytte" gav meg følgende skuffende svar:
Vi kan dessverre ikke lever dette. Vi leverer og gir garanti på kun fastmonterte ladealternativer.

Kom i kontakt med en flink fyr som noen bekjente hadde referanser på og saken var biff.

Mainpine EPC (kontroller)
- Kjøp er litt uklart for tiden, men send epost til  kevin.sharpe@zerocarbonworld.org så får du vite hvor du kan bestille.

Type2-kontakt med kabel
- Elbilshop ved Artstein Bugge arnstein.bugge@gmail.com
-Elbilhjelpen ved Robort Kristiansen robortk@hotmail.com

Elhandel.no
Hos www.elhandel.no kjøpte jeg jordfeilbryter og kontaktor:
1615656         Jordfeilbryter 4-pol 63A  30mA, NL1 kr 322.40
4101317         MODULÆRKONTAKTOR-NCH8-63-4POL  kr 502.40
Frakt kr 63.00

Elektroimportøren
Hos www.elektroimportoren.no kjøpte jeg inntakskabel, kapsling, kontakter til adapter og annet materiell:
1578227 Støpsel 32A 3Pol? 400V 6H IP44 70,90 1,00 Stykk 70,90
1074553 H07RN-F LX 5G6 159,20 4,00 Meter 636,80
KAPPEGEBYR Gebyr for kabelkapping 24,00 1,00 Stykk 24,00
1209824 NIPPEL M32. KABELDIAMETER 16 - 20mm 11,00 2,00 Stykk 22,00
1724532 FORDELINGSKAP 10 MODULER IP55 220,80 1,00 Stykk 220,80
4124580 Avstandsmodul PLS/CTX spacer 1 modul 55,57 4,00 Stykk 222,28
1264643 WK 6 SL/U JORDKLEMME-VO 32,00 1,00 Stykk 32,00

Det kan hende man kan kjøpe dette billigere andre steder, men dette var i alle fall hvor jeg handlet :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

bb

Sitat fra: hma på onsdag 19. mars 2014, klokken 13:24
Under finner du plukkliste med delenummer og referanser til nettsted...
Takk for link. Jeg har bokmerket den nå og skal vurdere å anskaffe noe slikt basert på erfaringene og behovet etter denne turen. Som regel vil jeg nok kunne klare meg med en Type 2-kabel når jeg er på tur i Europa. Men jeg vet at hvis jeg skal til Sverige så har jeg sett på upplading.nu at det mange steder finnes røde kontakter som kan brukes hvis man spør først.

Jeg må også finne en eller annen elektriker som kan gjøre jobben for meg.


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. mars 2014, klokken 12:50
En ting som jeg har tenkt på at jeg har hatt lyst til å gjøre når jeg får min Tesla er å kjøre opp på Keiservarden og ta masse bilder. Det er ikke den beste veien i verden, men skulle gå greit med luftfjæring.
God idé :) Jeg har vurdert å kontakte både Bodø kommune og Bodø Energi for å spørre om lading. Kanskje kommunen kan gi meg tillatelse til å kjøre opp dit. Det hadde vært fint stunt å vært der oppe og fotografert Teslaen i midnattsol.

Jeg har både gått og syklet opp dit noen ganger. Grusveien kan ha mange store steiner. Jeg ville nok ha kjørt i maks 25 km/t med suspension på very high.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Espen Hugaas Andersen

#19
Det blir god PR både for bilen og for Bodø, så man kan håpe at de vil være interessert. (Hvis du nevner at videoene dine har hittil blitt sett opp til 83.000 ganger, så bør du få litt respekt.)

Jeg tenker at hvis jeg skulle kjørt opp og laget en video, så ville jeg fremhevet det at jeg hadde fått tilatelse fordi bilen ikke har en tank full av gift som den drar med seg, i motsetning til fossilbiler. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjørn

En liten ting til.. Spør på fergene du skal over! dem hjelper deg som regel m strøm fra 32A trefas el 400V kontakter..
Ha adaptrene dine klare.. :D
Og dem har 22kw type 2 på Vesterålen Bil på Sortland. :)

ELbilist1

Litt off, men.
Angående den ladeboksen.
Hvilken strømstyrke (A) kan jeg få med enkeltlader, hvis jeg bygger en slik??

Samkjøp fra Mainpine??
:) Ren nytelse, hvær dag!

OddB

Med enkeltlader er rødt adapter på UMC det raskeste du kan lade. (11kW)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:09
Det blir god PR både for bilen og for Bodø, så man kan håpe at de vil være interessert. (Hvis du nevner at videoene dine har hittil blitt sett opp til 83.000 ganger, så bør du få litt respekt.)

Jeg tenker at hvis jeg skulle kjørt opp og laget en video, så ville jeg fremhevet det at jeg hadde fått tilatelse fordi bilen ikke har en tank full av gift som den drar med seg, i motsetning til fossilbiler. ;)
Gode poeng :) Jeg skal få sendt avgårde en mail til Bodø kommune. Familien Nyland burde de forresten kjenne fra før. Mamma er jo eier av Nyland Import som har eksistert i Bodø siden 1991. Hun har flere ganger kommet i avisa både som butikk og som veldig flink bowler.


Sitat fra: Bjørn på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:23
En liten ting til.. Spør på fergene du skal over! dem hjelper deg som regel m strøm fra 32A trefas el 400V kontakter..
Ha adaptrene dine klare.. :D
Og dem har 22kw type 2 på Vesterålen Bil på Sortland. :)
Takk for tips. Jeg har vurdert å spørre ferger før, men filosofien så langt har vært at Teslaen bør kun gå på ren fornybar strøm.

Jeg har vurdert å svinge innom Sortland og, men den ruta blir nok litt for lang i denne omgang. Da må jeg ta ferga fra Bodø til Moskenes. Er jeg først i de traktene burde jeg også svinge innom Harstad. Men hele den ruta tar for lang tid og gjør at jeg må ta en liten omvei for å komme til Narvik der den berømte 70 A-laderen til Kratholm står.


Sitat fra: ELbilist1 på onsdag 19. mars 2014, klokken 17:31
Litt off, men.
Angående den ladeboksen.
Hvilken strømstyrke (A) kan jeg få med enkeltlader, hvis jeg bygger en slik??

Samkjøp fra Mainpine??
Du kan få maks 16 A (begrenset til 13 A i firmware i dag) med enkeltlader. Har du enkeltlader kan du like godt bruke UMC og rødt adapter (5-600 kr) + 32 A -> 16 A overgang fra Kirkebø (350 kr). Det blir mye billigere og lettere å ha med seg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

X-Trail

Har ikke elbilhjelpen.no også en slik semiportabel 32A 400V til 7995?

God tur :)
Stolt eier av ELise♡

bb

Sitat fra: X-Trail på onsdag 19. mars 2014, klokken 18:32
Har ikke elbilhjelpen.no også en slik semiportabel 32A 400V til 7995?

God tur :)
Har du link? Jeg så at nofuel har en til nesten 10k. Skal jeg ha en kommer jeg nok til å bestille inn delene og få den mekket sammen. Da slipper jeg unna med 5k. Men jeg vil først se hvordan den er i bruk på denne turen og om jeg trenger en slik en.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

bb

Sitat fra: X-Trail på onsdag 19. mars 2014, klokken 18:43
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Takk for link :) Den var jo en del billigere enn nofuel sin. Det er jo litt fristende å bare kjøpe ferdiglaget fremfor å bestille deler og finne en elektriker.

Nå har jeg for øvrig oppdatert første post med ny informasjon og endret planene litt. Folk på forumet her er utrolig hjelpsomme! Jeg får håpe jeg kan bidra med noe neste gang en eller annen skal på langtur via Oslo.

Det virker som jeg kan få tilgang til 400 V 32 A flere steder i Nord-Norge. Men foreløpig er ingen av dem bekreftet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Nå har jeg fått svar fra Otto Moe (Volvo-/Fordforhandler i Namsos). De skal ha hele 200 kr for lading på deres 22 kW Type 2. Det var litt drøyt. Jeg skjønner at de må få dekket kostnadene for strøm og investeringen i laderen. Men en stakkar som meg som kun hadde trengt ca. 35 kWh burde ikke betalt mer enn en femtilapp. Siden jeg attpåtil må kjøre en omvei via Namsos blir det uaktuelt.

Heldigvis har jeg fått muligheten til å lade på 230 V 32 A hos Roar i Levanger. Jeg betaler gledelig en hundrelapp til han i stedet. Og da har jeg bare litt over 300 km fra Levanger til Mosjøen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Bjørn

Sitat fra: bb på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:08
Nå har jeg fått svar fra Otto Moe (Volvo-/Fordforhandler i Namsos). De skal ha hele 200 kr for lading på deres 22 kW Type 2. Det var litt drøyt. Jeg skjønner at de må få dekket kostnadene for strøm og investeringen i laderen. Men en stakkar som meg som kun hadde trengt ca. 35 kWh burde ikke betalt mer enn en femtilapp. Siden jeg attpåtil må kjøre en omvei via Namsos blir det uaktuelt.

Heldigvis har jeg fått muligheten til å lade på 230 V 32 A hos Roar i Levanger. Jeg betaler gledelig en hundrelapp til han i stedet. Og da har jeg bare litt over 300 km fra Levanger til Mosjøen.

Høh.. da ønsker dem tydeligvis å demonstrere at dem helst ikke vil ha "gjesteladere"..  :(

Jeg bor og Namsos, og kan gi deg 230V 40A. Men som du sier, det er en omvei på 4mil.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA