Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påsketur Oslo - Nordkapp og tilbake

Startet av bb, tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:47

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bb på onsdag 23. april 2014, klokken 07:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. april 2014, klokken 06:59
Frederic Hauge har vel kjørt Oslo - Nordkapp, så "first" er vel litt i gråsonen. http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article855536.ece

Men gleder meg til videoen. :)
Frederic Hauge kjørte til Nordkapp og tok deretter hurtigruta fra Honningsvåg til Tromsø. Der ble demobilen han lånte brukt til prøvekjøring. Han selv tok flyet hjem.

Derfor blir vår tur:
1. De første som kjører vår egen bil til Nordkapp.
2. De første som kjører på vinterføre.
3. De første som kjører fra Oslo til Nordkapp og helt tilbake til Oslo på egen maskin.

Det er dessverre ikke mulig å kjøre til Nordkapp midt på vinteren fordi Skarsvåg - Nordkapp er vinterstengt. Men fra ca. april av åpnes den for kolonnekjøring. Hadde det vært mulig å kjøre dit i desember skulle jeg jaggu tatt turen :)

Jeg understreker derfor på videoen flere ganger at vi er de første som kjører dit og tilbake.
Det var jo så klart noen "first" på gang, men spørsmålet er om de er så store "first" at det er verdt å skrive med stor skrift. Noen vil f.eks være de første som kjører Oslo - Nordkapp - Oslo uten tech-pakken og noen vil være de første som kjører Bergen - Nordkapp - Bergen, og det utallige mulige ting man kan være først ute med, men det blir rett og slett ikke stort nok. Folk husker at Roald Amundsen var først til sørpolen, men de husker ikke at Navn Navnesen var først til sørpolen uten bruk av hunder, f.eks.

I videoen ville jeg ha fokusert mindre på at man er først ute, og mer på at det var en interessant og utfordrende tur, i den beste bilen i verden. :) Men så klart - i en trailer er det lov å slå seg litt på brystet. (Når jeg leste overskriftene - så fikk jeg den "In a world..." stemmen i hodet. Litt morsomt. http://en.wikipedia.org/wiki/Don_LaFontaine )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RunarBT

Synes det er heilt ok å vektlegge "First" her. :-) Første ordentlige oslo-nordkapp turen.

Veldig proff smakebit.. nydelig norgesreklame, og ikkje minst Tesla reklame.

TSLA opp 5% I går, Traileren din Bjørn gjorde susen! Satser på at full video gir oss 10% til! ;-)

Edit: ehrm.. du la ut traileren etter at nasdaq børsen stengte ser eg.. da ser me først effekten I dag. Løp og kjøp! hehe

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RaBalder

Så Teaser i dag tidlig før jeg for på jobb. Gleder meg til videoen kommer.



Her var gode elementer til mye morro. Tenk på om ting hadde skjedd samtidig:

  • Vente på stengt vei
  • Såpass dårlig vær utenfor at man ikke kan gå ut
  • Også noe "uhell" med valper inne i bilen...
  • ...slik at man egentlig ikke hadde hatt lyst til å bli sittende i bilen heller

"Hva gjør dem nå? Følg med i neste episode"

;D



Car-El

bb (Bjørn) har helt rett!

Dette var bombastisk melding, men det er ikke kommet fram fra andre hold at noen har gjort samme turen.
Dette var tur-RETUR Oslo-Nordkapp og på VINTER. TØFFT!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Super teaser, gleder meg til komplett video :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

AndersinOslo

Veldig kuul trailer, fikk virkelig lyst til å se hele filmen!

Spørsmål, siden du lader mye gratis, gikk du i overskudd på turen pga betalingene fra Easybring?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

bb

Sitat fra: AndersinOslo på torsdag 24. april 2014, klokken 07:33
Veldig kuul trailer, fikk virkelig lyst til å se hele filmen!

Spørsmål, siden du lader mye gratis, gikk du i overskudd på turen pga betalingene fra Easybring?
Jeg gikk ca. 4000 kr i overskudd. Selv om jeg hadde betalt for strømmen så ville jeg fortsatt gått i pluss.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

D.O

Er fortsatt en del jantelov-holdninger ute å går. Så flere facebook kommentarer, hvor jeg forstod det var deg bb som var på tur. Hvor enkelte konkluderer at du stjeler strøm siden du lader på en stikkontakt som ikke er en ladestasjon. Måtte bare svare, da jeg visste at du faktisk hadde fått lov etter avtale med eier, noe som tydeligvis var en overraskelse. Da gikk temaet over på hvor dårlig og forurensende elbiler (særlig Tesla er) men den diskusjonen gidder jeg ikke ta med folk som knapt har sett og langt mindre prøvd en elbil. :)
Gleder meg til filmen   ;D
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

Sitat fra: D.O på torsdag 24. april 2014, klokken 08:57
Er fortsatt en del jantelov-holdninger ute å går. Så flere facebook kommentarer, hvor jeg forstod det var deg bb som var på tur. Hvor enkelte konkluderer at du stjeler strøm siden du lader på en stikkontakt som ikke er en ladestasjon. Måtte bare svare, da jeg visste at du faktisk hadde fått lov etter avtale med eier, noe som tydeligvis var en overraskelse. Da gikk temaet over på hvor dårlig og forurensende elbiler (særlig Tesla er) men den diskusjonen gidder jeg ikke ta med folk som knapt har sett og langt mindre prøvd en elbil. :)
Gleder meg til filmen   ;D
Hvor var disse kommentarene? Jeg la merke til flere steder der vi stod og ladet at folk kikket litt rart på oss. Og i Andslimoen kom en fyr som jobbet på Lian's caravanbutikk og spurte om jeg hadde lov til å lade hos dem. Jeg svarte at jeg hadde avtalt og fått Ralph til å legge ut kabel. Alle andre jeg møtte på veien var veldig positive og interessert i å se bilen. Men denne karen var overhodet ikke det.

Teslaen til Dr. Ling hadde jo til og med blitt avbildet i avisa da han ladet på Mosjøen. Hvordan gikk det forresten med den saken? Avisa burde ha lagt ut ny sak hvor de beklager ovenfor Dr. Ling og andre elbilister.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

D.O

Sitat fra: bb på torsdag 24. april 2014, klokken 13:20
Sitat fra: D.O på torsdag 24. april 2014, klokken 08:57
Er fortsatt en del jantelov-holdninger ute å går. Så flere facebook kommentarer, hvor jeg forstod det var deg bb som var på tur. Hvor enkelte konkluderer at du stjeler strøm siden du lader på en stikkontakt som ikke er en ladestasjon. Måtte bare svare, da jeg visste at du faktisk hadde fått lov etter avtale med eier, noe som tydeligvis var en overraskelse. Da gikk temaet over på hvor dårlig og forurensende elbiler (særlig Tesla er) men den diskusjonen gidder jeg ikke ta med folk som knapt har sett og langt mindre prøvd en elbil. :)
Gleder meg til filmen   ;D
Hvor var disse kommentarene? Jeg la merke til flere steder der vi stod og ladet at folk kikket litt rart på oss. Og i Andslimoen kom en fyr som jobbet på Lian's caravanbutikk og spurte om jeg hadde lov til å lade hos dem. Jeg svarte at jeg hadde avtalt og fått Ralph til å legge ut kabel. Alle andre jeg møtte på veien var veldig positive og interessert i å se bilen. Men denne karen var overhodet ikke det.

Teslaen til Dr. Ling hadde jo til og med blitt avbildet i avisa da han ladet på Mosjøen. Hvordan gikk det forresten med den saken? Avisa burde ha lagt ut ny sak hvor de beklager ovenfor Dr. Ling og andre elbilister.
Var jeg som tipset Ling. Avisa skrev en kort notis hvor det stod at han hadde fått lov og at leserinnlegget da falt på sin egen urimelighet. innlegget var altså ett leserinnlegg og ikke via en journalist.

Det ene stedet var på nytt i Mosjøen hvor en som kjører slepe/redningsbil hadde sett deg ved Haugestikket. Gikk både på deg som Tesla eier og Asiat, eller rettere sagt kombinasjonen.  ::) Her visste jeg at du hadde lov, så kommenterte denne saken. Han kommenterte da at det var bra du fikk ladet slik at han slapp å berge deg... Da han hadde hendene fulle med slikt søppelbiler. Vel, jeg kjenner til nesten alle Tesla`ene i nordland og absolutt alle i hanns arbeidsområde, så spurte han om hvilke av disse bilene han hadde berget? Ble plutselig ikke flere kommentarer fra denne personen, merkelig nok... ::)

Den andre vet jeg ikke, men fyren jeg kjenner som kommenterte (også til fordel for deg) er fra Narvik. Gik også ut på at elbil eiere bare tar seg til rette og at det dermed ikke er rart det blir billig å kjøre.

Misunnelse er vel hele greierne...
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

Sitat fra: D.O på torsdag 24. april 2014, klokken 14:04
Var jeg som tipset Ling. Avisa skrev en kort notis hvor det stod at han hadde fått lov og at leserinnlegget da falt på sin egen urimelighet. innlegget var altså ett leserinnlegg og ikke via en journalist.
Leserinnlegg må jo først leses gjennom før det slipper gjennom til trykk. Og at avisa bare lar sånt passere tyder jo på at de ikke er helt objektive i saken.

Sitat fra: D.O på torsdag 24. april 2014, klokken 14:04
Det ene stedet var på nytt i Mosjøen hvor en som kjører slepe/redningsbil hadde sett deg ved Haugestikket. Gikk både på deg som Tesla eier og Asiat, eller rettere sagt kombinasjonen.  ::) Her visste jeg at du hadde lov, så kommenterte denne saken. Han kommenterte da at det var bra du fikk ladet slik at han slapp å berge deg... Da han hadde hendene fulle med slikt søppelbiler. Vel, jeg kjenner til nesten alle Tesla`ene i nordland og absolutt alle i hanns arbeidsområde, så spurte han om hvilke av disse bilene han hadde berget? Ble plutselig ikke flere kommentarer fra denne personen, merkelig nok... ::)
Takk for at du svarte. Jeg la faktisk en hundrelapp i postkassa til Cabo som takk for strømmen. Dette har vært vanlig praksis. Men slikt kan man jo ikke fortelle alle, eller så kommer folk til å titte i postkassa deres. Når det gjelder andre steder så har jeg tilbudt å betale for strømmen. Svaret jeg har fått tilbake er at de ikke vil ha noe som helst. Mange av dem var mer interessert i de erfaringene jeg gjør med turen siden de også skal på tur senere.

Han som er bilberger burde sette seg litt inn i nye bilmerker. Spesielt Tesla som har fått såpass mye oppmerksomhet. Det er nok heller fossilbilene som er søppelbiler. I de siste har jeg bevisst holdt god avstand bak enkelte biler fordi de stinker avgasser. At elbiler med små batterier har blitt berget av han skal jeg ikke se bort ifra. Men han som driver med biler burde se forskjell på en el-bybil og Tesla.

Hele turen på 4900 km fra Oslo til Nordkapp og tilbake var faktisk helt problemfri. Alle problemene som dukket opp viste seg å ikke være relatert til bilen, men til strømnettverket, vær, osv.

Sitat fra: D.O på torsdag 24. april 2014, klokken 14:04
Den andre vet jeg ikke, men fyren jeg kjenner som kommenterte (også til fordel for deg) er fra Narvik. Gik også ut på at elbil eiere bare tar seg til rette og at det dermed ikke er rart det blir billig å kjøre.

Misunnelse er vel hele greierne...
Igjen så er det mange som vet lite om elbiler. Det har jeg fått bekreftet på turen. Folk spør hvor langt jeg kan kjøre, hvor lenge jeg må lade, hvor mange år batteriet holder osv.

At en elbil er billig å kjøre er ikke fordi strømmen stort sett er gratis. Men det er fordi den ikke har masse dyre deler som stadig må byttes. I de tretten årene jeg har hatt fossilbil har jeg byttet EGR-ventil, eksosanlegg, registerreim, dieselpumpe, bensinpumpe, partikkelfilter, olje/filtre og plugger pluss masse, masse annet.

Det er godt at vi elbilister ikke går rundt og tror at de som fyller på drivstoff bare tar seg til rette og kjører fra regninga :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Sitat fra: bb på torsdag 24. april 2014, klokken 15:39
At en elbil er billig å kjøre er ikke fordi strømmen stort sett er gratis. Men det er fordi den ikke har masse dyre deler som stadig må byttes. I de tretten årene jeg har hatt fossilbil har jeg byttet EGR-ventil, eksosanlegg, registerreim, dieselpumpe, bensinpumpe, partikkelfilter, olje/filtre og plugger pluss masse, masse annet.

Har ikke tenkt så veldig gjennom dette før, men kanskje det er på tide å gå gjennom kvitteringene mm på Caravelle jeg har hatt i 15 år nå. Tipper kostnadene på diverse fossil-slitedeler ikke er så langt unna det jeg vil måtte ut med for å fikse batteriet i en av elbilene mine den dagen det (God forby) skulle bli nødvendig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA