Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser

Startet av Lokführer, søndag 16. mars 2014, klokken 18:58

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg begynner å lure på om det er, og alltid har vært, dårlige bremser på bilen min Tesla.
Bremsepedalen er på ingen måte fast på samme måte som på andre biler med store bremser.
Bremseeffekten er jeg ikke imponert over heller.
Kan det være noe som ikke stemmer med min bil?
Hvordan føles bremsepedalen deres ut?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Dette gjelder også i tørt vær, ikke noe fukt/snø problem.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Har vel hatt bedre feel i bremsene på omtrent alle bilene jeg har hatt, samtlige av mer ordinær type. Må bruke en del kraft for å få effekt. I tillegg forsvinner mye av bremseeffekten under visse vinterlige/våte forhold de første sekundene etter at pedalen trykkes ned.

Rio

Elbiler har jo ikke noe "inlet manifold" hvor man kan "hente vakum" ;) så de må ha vakumpumpe, vakumbeholder og en vakumbryter med hysterese (et lavt nivå for å skru på pumpen, og et høyere nivå for å skru av). Dersom denne bryteren ikke er ordentlig justert, eller beholderen ikke er stor nok, kan bremseeffekten være dårlig i begynnelsen.

Dette er noe man lett kan måle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Jeg får måle når sommerdekkene sitter på. Det bør være i nærheten av 35m fra 100 til 0.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Bare for å oppklare: jeg mente "måle" vakumundertrykket, for å sjekke at det er OK.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjelli

Rio: kan du forklare?. Vakuum og bremseffekt ser jeg ikke sammenhengen mellom.

Lokführer

Sitat fra: Rio på søndag 16. mars 2014, klokken 21:21
Bare for å oppklare: jeg mente "måle" vakumundertrykket, for å sjekke at det er OK.
Joa, det skjønte jeg, men tester sier at bilen skal bremse seg ned fra 100 på 35m. Hvis ikke den klarer det, så er det noe som ikke stemmer med bremsene. Litt pinlig å klage på bremser som yter det de skal..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Kjelli på søndag 16. mars 2014, klokken 21:33
Rio: kan du forklare?. Vakuum og bremseffekt ser jeg ikke sammenhengen mellom.

Jeg antar Tesla har en vanlig vakumbasert bremseforsterker? Det vil si at den trenger vakum for å lage "bremsekraft". (Som sagt, det er mulig det er forskjellig for Tesla, men det er slik på min elektriske Golf CityStromer, og på flere dieselbiler.)

Siden man ikke har en "vakumkilde" i en elektrisk bil (slik man har i en bensinbil), så må man generere vakumet på annet vis, f. eks. med en vakumpumpe. Man trenger også en liten tank for å "lagre" vakumet ;) og en føler som skrur pumpen av og på.

Hvis føleren er satt for høyt, så blir bremseeffekten dårlig en stund, inntil vakumet er "lavt" nok til at pumpen starter og bremseeffekten forbedrer seg.

Og ja, det er fordømt vanskelig å beskrive vakum, for alt av "høyt" og "lavt" kan misforstås! :D



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mhal

Mener å ha lest at Model S har elektrisk servo på styring. Er vel kanskje det på brems og?

erot

Den slo Panamera på bremselengde i testen under, så de bør bite bra fra seg om de virker som de skal.
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

frekri

Da jeg bestemte meg for kløtsje med Teslaen, så kan jeg skrive under på at mine bremser ihvertfall fungerte som de skulle.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Bjørn

Teslan har elektrisk vakumpumpe ja.. tror ikke den har noen ekstra tank bortsett fra det volumet som ligger i vakumservoen..

Øyvind.h

Model S bremser raskere enn BMW M5 også, og jeg har selv trykket feil en gang og kan skrive under på at de biter skikkelig om du legger på litt trykk :)

Jeg har merket meg at andre biler jeg har kjørt biter hardere og raskere ved lett trykk enn Model S, men når jeg trenger bremsene(eller har testet dem) og trykker hardt - da blir det bom stopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Helt klart at MS er mye mindre fintfølende på bremsene enn de fleste andre biler. Man må virkelig trykke til litt for å få noe effekt. Er nok bare en vanesak.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA