Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

stygge vaskeriper i lakken

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:20

« forrige - neste »

mecanica vergara

Selv den i sølv på Alna ser ripete ut. Vanligvis en veldig tilgivende farge. Får håpe det er demobilene som får litt hard behandling under vask.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

MindViruz

Dcn.no.
Der tror jeg du får alle råd du trenger :)

Hvis du lett får riper i lakken kan det være lurt å rengjøre bilen så mye du kan uten berøring med avfetting, skum og prewash med høytrykkspyler før en skånsom vask med microfiberhanske og to vaskebøtter med gritguard.

Så tror jeg det kan lønne seg å vaske ofte men skånsomt i stedet for skjeldent men "hardt". Mulig jeg tar feil der, siden jeg ser lengre oppe at en vil vaske bilen skjeldent for at den skal vare lengre.....

En skikkelig voks bør du også benytte. Myyyyye lettere å holde ren.

Niclas

Helt vilt, skulle vært heftige konsekvenser for slikt... Å ikke merke at man skader en bil såpass skal godt gjøres om det ikke er en buss du kjører.

Regner med det var en MEGET ydmyk far :-/
Men bra det ordnet seg! Tipper Tesla kan se bort i fra reparbeidet som må gjøres og heller se at lakken er generelt dårlig(?)
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Jimpec


Sitat fra: janmb på mandag 10. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 18:14
Lakken er veldig tynn, og veldig myk ifølge tråder jeg har lest her inne.

Det stemmer faktisk ikke. Lakken er tvert imot veldig tykk, meget mulig den tykkeste lakken du kan kjøpe på serieprodusert bil per i dag, men det betyr ikke at den ikke kan lett skades.

Snakket med en som driver detailing til daglig som har målt flere Teslaer samt en haug andre bilmerker og Teslaen har den klart tykkeste lakken han har målt hittil (over 300 µm, hvordan man nå enn skriver det - mot f.eks 70-80 som man finner på en del Toyotaer etc. Rundt 150-200 er visstnok vanlig og regnet som bra)

Tror han må kalibrere apparatet sitt..
Over 300 og den er garantert omlakkert. Jeg har ikke målt én Tesla over 300 på punktmåling. Og jeg har målt veldig mange.. Er temmelig sikker på at verken DavidRS eller Bernhard har målt noen Tesla til over 150 snitt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Epleskreller

Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 17:20
Hei jeg venter på min sort tms og idag når jeg var innom tesla på alnabru la jeg veldig godt merke til vaskestriper i den sorte demobilen deres.Spurte en av selgerne om det var blitt til ved et uhell? Han starte at det er desverre slik det blir på sorte tms :(.Er det noen som har en god løsning på dette problemet?  Ellers risikerer man å ikke tørre å vaske bilen i det heletatt, he he he

Om dette er den første bilen som kom til Alnabru, så kommenterte Laumb allerede før jul 2012(!) at den hadde vaskeriper da vi skulle prøvekjøre..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cirion

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:36
Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 17:20
Hei jeg venter på min sort tms og idag når jeg var innom tesla på alnabru la jeg veldig godt merke til vaskestriper i den sorte demobilen deres.Spurte en av selgerne om det var blitt til ved et uhell? Han starte at det er desverre slik det blir på sorte tms :(.Er det noen som har en god løsning på dette problemet?  Ellers risikerer man å ikke tørre å vaske bilen i det heletatt, he he he

Om dette er den første bilen som kom til Alnabru, så kommenterte Laumb allerede før jul 2012(!) at den hadde vaskeriper da vi skulle prøvekjøre..
Og den ble klargjort i nermeste vaskeautomat....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 21:41
@janmb:
Dette er den tråden jeg husker best, sånn i farta.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9863.msg130186/topicseen.html#msg130186

Dersom de enorme forskjellene vedkommende måler faktisk stemmer er det jo en katastrofe fra fabrikkens side. At det varierer fra ett sted til et annet på bilen derimot er jo helt vanlig. Skal dobbeltsjekke, men mener min kontakt hadde målt et flertalls TMSer, alle over 300.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:24
Tror han må kalibrere apparatet sitt..
Over 300 og den er garantert omlakkert. Jeg har ikke målt én Tesla over 300 på punktmåling. Og jeg har målt veldig mange.. Er temmelig sikker på at verken DavidRS eller Bernhard har målt noen Tesla til over 150 snitt.

Det ble kalibrert ekstra etter de første målingene på TMS - nettopp fordi resultatet var så overraskende. Samme apparat måler ned i 70-80 på en del andre biler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hassan

Shit hvis dette er et problem flere sorte og røde Tesla eiere har bør de på Tesla dekke lakkbeskyttelseskostnadene for det bør ikke være forskjell på en sølvgrå eller en rød Tesla under vask :(. Prisen er jo den samme.
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Øyvind.h

Enkle non metallic lakktyper er jo normalt mer utsatt enn metallic lakk? Blir litt feil å klandre Tesla for eget farge/lakkvalg?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

#25
Sitat fra: Hassan på tirsdag 11. mars 2014, klokken 09:25
Shit hvis dette er et problem flere sorte og røde Tesla eiere har bør de på Tesla dekke lakkbeskyttelseskostnadene for det bør ikke være forskjell på en sølvgrå eller en rød Tesla under vask :(. Prisen er jo den samme.

rød koster mere, sort koster mindre enn grå/sølv/brun/grønn/blå.. :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Hassan

Okey da skal jeg slutte å være høy på pæra og ta til takke med skrelte epler:)ha ha ha takk for info :)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Teslanewbie

#27
Snakket med en erfaren billakkerere , han var ikke glad i  perlehvit, sa at det denne farge var svært vanskelig å matche både i farge, nyanse og partikkelretning... Denne lakkerere er svært dyktig og har vunnet flere priser så jeg stoler på han. Er glad jeg valgte vanlig hvit som jeg skal ha lakkbeskyttelese på ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sofie S

Det blir inga tvättrepor om man spolar av bilen med högtryckstvätt, före man svampar av bilen

Quintilian

Sitat fra: Sofie S på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:03
Det blir inga tvättrepor om man spolar av bilen med högtryckstvätt, före man svampar av bilen

Dessverre er ikke dette alltid tilfellet... Når jeg kjøpte min forrige splitter nye bil var jeg veldig bevisst på å unngå nettop dette... Derfor brukte jeg mye tid på detailingfora etc. for å finne ut den beste måten å vaske bilen på...

Måten jeg vanligvis gjør det på er:
a) Fukte bilen med svak vannstråle for å løse opp dritt
b) Høytrykksspyle den grundig (fra god avstand)
c) Skumlegge hele bilen og la det virke i 5 minutter
d) Spyle av bilen med høyttrykksspyler
e) Vaske ett og ett panel med "2-bøttemetoden" med vaskehanske og grit-guard
f) Spyle av hele bilen med høyttrykk
g) Gå over bilen med lavtrykk (hageslange) for å få mest mulig vann til å renne av uten å "dråpe seg"
h) Tørke forsiktig av panel for panel med rent mikrofiberhåndkle

Selv med denne behandlingen opplevde jeg en hel del stygge vaskeriper etter småstein/grus/sandkorn som fulgte med vaskehansken rundt.....  :/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA