Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

stygge vaskeriper i lakken

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:20

« forrige - neste »

Hassan

Hei jeg venter på min sort tms og idag når jeg var innom tesla på alnabru la jeg veldig godt merke til vaskestriper i den sorte demobilen deres.Spurte en av selgerne om det var blitt til ved et uhell? Han starte at det er desverre slik det blir på sorte tms :(.Er det noen som har en god løsning på dette problemet?  Ellers risikerer man å ikke tørre å vaske bilen i det heletatt, he he he
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Øyvind.h

Sort model s krever mye jobb og pen behandling. Blir lett riper.
Egentlig akkurat som de fleste sorte non metallic biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sn0le

Lakkbehandling eller foliering gjør susen.
Lakken er veldig tynn, og veldig myk ifølge tråder jeg har lest her inne.
Så spørs det også på hvordan man vasker den.
Svamper som er fulle av smågrus er ikke ideelt å vaske bilen med, uansett om det er en TMS eller annen bil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Johnny

Demobilen må være ren hver morgen, koste hva det koste vil. Selv prøver jeg å begrense antall vasker, spesielt på vinterstid. Har faktisk bare vasket den to ganger, utenom et par omganger med høytrykkspyleren siden jeg fikk den rett før jul. Grunnen er at jeg har tenkt å ha bilen en stund!
TMS og eGolf.

VigdisA

Den røde på Skøyen så ikke så fin ut den heller dessverre sist jeg så den
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Jimpec

MC Rød og Sort er de mykeste fargene på Tesla. Sort krever spesielt nøye vedlikehold om den skal holde seg fin over tid, og man må ta høyde for at alt lager riper. Å henge på forskjermen eller sitte på panseret vil nesten garantert gi stygge riper.

En god coating og riktig vask er å anbefale.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Brede

Sitat fra: Jimpec på mandag 10. mars 2014, klokken 20:21
MC Rød og Sort er de mykeste fargene på Tesla. Sort krever spesielt nøye vedlikehold om den skal holde seg fin over tid, og man må ta høyde for at alt lager riper. Å henge på forskjermen eller sitte på panseret vil nesten garantert gi stygge riper.

En god coating og riktig vask er å anbefale.

Jeg har gått i den overbevisningen at jeg med å kjøpe MC rød har kjøpt en "hard" og sterk lakk.
Ser likevel at du sikkert har rett i det du sier her, det er veldig lett å få vaskeriper på bilen.
Har en del små riper på bilen som var der allerede ved overtagelse, samt noen hologrammer på panseret.
Ikke noen stor sak for min del, da jeg liker å bruke tiden min på vask og puss og nå etter hvert vil prøve polering/korrigering med min første DA-maskin.
Jeg tviler likevel på at lakken hadde sett spesielt bra ut om jeg hadde fortsatt med bøtte-og-svamp-med-zalo-vasken som jeg har bedrevet på tidligere biler..

Jimpec

Jeg har en del timer erfaring fra polering av Tesla i alle farger (unntatt grønn) så jeg mener å ha godt belegg for påstanden.

Se opp for mikroriper ved polering. Også med DA.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Brede

Sitat fra: Jimpec på mandag 10. mars 2014, klokken 20:42
Jeg har en del timer erfaring fra polering av Tesla i alle farger (unntatt grønn) så jeg mener å ha godt belegg for påstanden.

Se opp for mikroriper ved polering. Også med DA.

Har du noen eksperttips for å unngå dette? Bør en uansett gå på med f.eks clay selv om lakken er forholdsvis ny?
Hadde tenkt å prøve med Scholl 40 ved polering, men vet ikke om dette tar riper i det hele tatt? Har 17 også, mulig dette må på først..

Jimpec


Sitat fra: Brede på mandag 10. mars 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Jimpec på mandag 10. mars 2014, klokken 20:42
Jeg har en del timer erfaring fra polering av Tesla i alle farger (unntatt grønn) så jeg mener å ha godt belegg for påstanden.

Se opp for mikroriper ved polering. Også med DA.

Har du noen eksperttips for å unngå dette? Bør en uansett gå på med f.eks clay selv om lakken er forholdsvis ny?
Hadde tenkt å prøve med Scholl 40 ved polering, men vet ikke om dette tar riper i det hele tatt? Har 17 også, mulig dette må på først..

Clay kan unngås. Det kan bli mye jobb for lite nå som bilen er relativt ny. Avfetting og Korrosol eller Iron-X bør ta det meste.
Ellers må du på en veldig myk pute med S40 i siste steg. S17 kan de hende du blir plaget med ettersom S40 nok ikke tar slipesporene. S30 + S40 er et godt tips. Kommer neppe unna to steg på sort og rød Tesla om resultatet skal være perfekt.

Lykke til.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Niclas

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 10. mars 2014, klokken 20:24


Fant bilen slik som dette da jeg kom ut fra butikken i dag.
(se bilde under)

Fyttikatta, stakkars mann! Var set uten lapp på bilen også???


Blir stressa når jeg leser her... Jeg som småflirte av TOCN sine rabattavtaler med intet mindre enn 2 bilpleieforhandlere....
Skal dog ha metallic grå som kanskje ikke er sååå ille(?)
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Brede

Sitat fra: Jimpec på mandag 10. mars 2014, klokken 20:52

Sitat fra: Brede på mandag 10. mars 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Jimpec på mandag 10. mars 2014, klokken 20:42
Jeg har en del timer erfaring fra polering av Tesla i alle farger (unntatt grønn) så jeg mener å ha godt belegg for påstanden.

Se opp for mikroriper ved polering. Også med DA.

Har du noen eksperttips for å unngå dette? Bør en uansett gå på med f.eks clay selv om lakken er forholdsvis ny?
Hadde tenkt å prøve med Scholl 40 ved polering, men vet ikke om dette tar riper i det hele tatt? Har 17 også, mulig dette må på først..

Clay kan unngås. Det kan bli mye jobb for lite nå som bilen er relativt ny. Avfetting og Korrosol eller Iron-X bør ta det meste.
Ellers må du på en veldig myk pute med S40 i siste steg. S17 kan de hende du blir plaget med ettersom S40 nok ikke tar slipesporene. S30 + S40 er et godt tips. Kommer neppe unna to steg på sort og rød Tesla om resultatet skal være perfekt.

Lykke til.

Mange takk!
Da bestiller jeg like godt opp S30 først som sist. Har lite lyst til å begynne med clay så da blir det Prickbort og Iron-X. Så får jeg heller bestille meg en behandling hos deg om det skulle gå galt.  ;D

janmb

Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 18:14
Lakken er veldig tynn, og veldig myk ifølge tråder jeg har lest her inne.

Det stemmer faktisk ikke. Lakken er tvert imot veldig tykk, meget mulig den tykkeste lakken du kan kjøpe på serieprodusert bil per i dag, men det betyr ikke at den ikke kan lett skades.

Snakket med en som driver detailing til daglig som har målt flere Teslaer samt en haug andre bilmerker og Teslaen har den klart tykkeste lakken han har målt hittil (over 300 µm, hvordan man nå enn skriver det - mot f.eks 70-80 som man finner på en del Toyotaer etc. Rundt 150-200 er visstnok vanlig og regnet som bra)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hassan

Uff jeg som trodde at en bil til 600 000 kroner ville tåle mye mer enn en vanlig bil. :( jeg har tidligere bare hatt biler i sølvgrå lakk og de har vært kjempefine uten riper ved vask :( men jeg får vel gjøre meg.kjent med div vaskemidler og svamper som holder bilens lakk i sjakk :)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA