Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Herwitz

Noe av det som slår inn er hva som er innstillt som toppfart på bilen.Du kan sette f.eks 100 km/t som toppfart. Hvis du trenger det går bilen fortere enn det som er stilt inn, men da må du trykke inn morropedalen helt i bunn. Litt som å ta kick down på automatkasse.

En annen innstilling er om du skal ha redusert ventilasjon/varmekapasitet. Den innstillingen vil nok gjøre en del utslag på denne tiden av året. Min erfaring er at da blir jeg bare sittende og irritere meg over at varmeapparatet virker så dårlig... Jeg skrudde det av og styrer heller varme og ventilasjon selv. Men da denne var aktivert fikk jeg helt klart mye større forskjell mellom Comfort og Eco Pro.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Olemann


Har bestilt Nightbraker ettersom Extreme Vision ikke finnes i H11 såvidt jeg vet.  Har begge disse på fossilen og enorm forskjell fra standard pærer og det som finnes av Biltema og kinamikk etc.
Både hvitere, men ikke minst merkbart mer lys.  Eneste ulempe er levetid, men naturlig nok får man ikke i pose og sekk her.
Kommer tilbake når Nightbraker er på plass med en status.

(NB er fra Osram, EV er fra Phillips)

Mvh Ole

Sitat fra: snakkis på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:23
Sitat fra: Gatlas på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:04
Fjernlys, er det noen som har skiftet til andre pærer som lyser hvitere?
De orginale lyser som stearinlys.
Det er kun én ting jeg er misfornøyd med på bilen og det er fjernlysene.
De originale er så dårlige at man nesten kan mistenke at de var glemt fordi bilen var ansett som en bybil, og så lagt til i siste liten.

Vind

Sitat fra: Aberg88 på torsdag 23. oktober 2014, klokken 13:34
Har en ting jeg stusser litt over som helt sikkert er en bruker feil. Når jeg bytter mellom Comfort - Eco pro/Eco pro + så får jeg ikke mer enn 1 kilometer lengre rekkevidde ifølge GOM`en. Ser det er andre her inn får nesten 50 km lengre i eco pro enn comfort. Er dette noe som kan være en software bug eller er det noen innstillinger jeg må gjøre i menyen på forhånd?

Bilen har forøvrig alltid vært sånn helt siden jeg fikk den.
Jeg synes dette ble kraftig redusert når jeg fikk første software oppdatering i Mars.  Tildigere var det opp til 30 km forskjell.  Rekkeviddemåleren har blitt en del mere konservativ. med de siste oppdateringene.  I praksis er det ca 15-20 km forskjell i rekkevidde på Eco Pro og Comfort.  Skal jeg langt kjører jeg nesten alltid hele turen i Eco Pro.

Synes GOM er veldig feil betegnelse.  Det du finner på f.eks Leaf kan du kalle GOM, men på i3 er det ganske forutsigbart - dog noe konservativt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02jan

Min havner stort sett på kun 1 km beregnet besparelse comfort vs eco pro. Og 5 km comfort vs eco pro +.

men er ikke EV den frossene typen, kjører på 16-18 grader , manuelt uten ac. Samt bruk av soltaket ,mellom regnbygene i høst.

Soltaket skal sluke mye energi sies det, men klarer fint å kjøre inn og ut av Oslo på mellom 1.1 og 1.2 i snitt, kunne ligge rundt 1.0 og under i sommer - med taket åpent.

Estimert rekkevidde ved 100% lading ligger fortsatt på 12-14 mil.

Opp og ned til Gardermoen i venstre fil, satt på cruise corntrollen (dcc) og full ac og varme kl. 04 om morgenen (frostnetter, uten klimatisering)  er en annen historie - da er tallene mellom 1.5 og 1.6.

* hva er GOM ? Gjette apparat ? Har ikke noe slikt i min i3.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Det er nok kjørestilen inkl.bruk av varme som gjør at forskjellen blir så liten. Jeg får det samme som deg, selv om ECO PRO effektiviteten er 90%.
Du kan fint få samme rekkevidde i Comfort som i ECO PRO, men jeg setter den på ECO PRO hvis jeg skal 130km+, for å være sikker på at jeg ikke fristes til å bruke opp strømmen for fort.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Støtter at kjørestil betyr mye.  Jeg setter maks hastighet i 80 eller 100 på Eco Pro (80 er umulig på motorvei - spesielt med 110 hastighet som begynner å dukke opp :-)

I Comfort så kjører jeg som vanlig.  Så du har litt rett i at knappen like mye er en mental knapp for sjåfør samt at den jo reduserer toppfart og blir litt tregere på pedal.  Det er også litt svakere vifte - men dette betyr ikke så mye for forbruket.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

kaaos

Er det noen som veit hvordan ladingen fungerer. Batteriene har vell godt av og være sånn noen lunde på samme temperatur hele tiden. Bruker bilen litt av strømmen når man lader på og holde batteriene varme ? (Mener eg har hørt 20 grader?)
Bruker bilen strøm på og holde bilens batteri innenfor visse temperaturer hvis man ikkje er plugget på strømnettet og bilen er parkert? ( Mener eg har hørt at Leaf bruker litt strøm på vinteren til og holde bilen batteri på pluss siden)
Lønner det seg derfor og plugge i selv om man nesten er full for strøm ?
Bruker man strøm fra batteriene eller ladenettet når man forvarmer bilen?
Hvor lang tid er hensiktsmessig og forvarme bilen i forveien på en kjøretur ? (Vinderføre, minus grader)20 min?
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Vind

#412
Sitat fra: kaaos på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:39
Er det noen som veit hvordan ladingen fungerer. Batteriene har vell godt av og være sånn noen lunde på samme temperatur hele tiden. Bruker bilen litt av strømmen når man lader på og holde batteriene varme ? (Mener eg har hørt 20 grader?)
Ja - derfor bør bilen heller aldri stå uten lading i mer enn 2 uker
Sitat fra: kaaos på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:39
Bruker bilen strøm på og holde bilens batteri innenfor visse temperaturer hvis man ikkje er plugget på
Ja - om det er veldig kaldt eller varmt vil den bruke strøm for at batteriene ikke skal skades
Sitat fra: kaaos på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:39
Lønner det seg derfor og plugge i selv om man nesten er full for strøm ?
Ja - det er aldri feil.
Sitat fra: kaaos på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:39
Bruker man strøm fra batteriene eller ladenettet når man forvarmer bilen?
Begge deler - om du har masse strøm i ladekabelen (16amp og over) går det av strøm, men om det er lite strøm i ladekabelen (under 8 amp) bruker den også litt fra batteri.  Det finnes en egen tråd for dette hvor det er litt mere nøyaktig regnet ut.
Sitat fra: kaaos på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:39
Hvor lang tid er hensiktsmessig og forvarme bilen i forveien på en kjøretur ? (Vinderføre, minus grader)20 min?
Det kommer litt an på om du skal smelte is på vinduene osv.  Det er desverre ikke ett fasitsvar.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Hvilket dekktrykk har dere på vinterdekkene? Har 2,9bar hele veien rundt her...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Du bør ha forskjellig. Jeg har 2,7 foran og 3,2 bak, se også regenereringstråden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Ifølge min svenske Manual, så leste jeg frem til ut at det skulle 2.5 bar ? på alle 4 hjulene for vinterhulene (155 dekk 19 tommer).

Har på følelsen at dette er for lite (ca 40/41 psi) for bakhjulene.

Hadde forventet at info om luftrykk kom frem på info skjermen, det er jo avansert luftrykk måler.

Skulle ønske produsentene kunne bruke psi som måleenhet , istede for bar. Reagerer selv uten elektroniske hjelpemidler på om en bil har 2 psi avvik i forhold til ønsket trykk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. oktober 2014, klokken 07:02
Du bør ha forskjellig. Jeg har 2,7 foran og 3,2 bak, se også regenereringstråden.
Flott. Da prøver jeg det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kaaos

Leser mye på nette om hvilke strømmer man bør lade på og ikkje. Alt fra 6A til 32A.
Hva er fakta ? Leser motstridende påstander over alt.

Har en lader i garasjen på 6-8-10-13-16A.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Klykken

Strømstyrken avgjør ladetiden. Høyere den er, jo raskere går det. Hva tenker du på?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA