Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 i media

Startet av kdid, tirsdag 04. mars 2014, klokken 15:13

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 16. juni 2015, klokken 08:29
Sorry, leveransestart 2017.
Men rimer det når du ser på tidene for S og X?

Leveransestart sent 2017. Det stemmer da godt med at man kan begynne å bestille/reservere etter at prototypen er vist i mars 2016. Man kan jo håpe leveransene starter noe tidligere, men da bør man ha kommet forbi prototype-stadiet når bilen vises i mars neste år.
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. juni 2015, klokken 08:41
Model 3 må de få til. De har satt i gang et stort apparat for å få produsert opp nok batterier, og om Tesla ikke får omsatt disse batteriene så har Tesla et stort problem.

Nja, nå er de utsolgt for PowerWall fram til midten av 2016 så jeg tror de fort kan bruke hele den første batterifabrikkens kapasitet bare til batteripakker til stasjonært bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:29Nja, nå er de utsolgt for PowerWall fram til midten av 2016 så jeg tror de fort kan bruke hele den første batterifabrikkens kapasitet bare til batteripakker til stasjonært bruk.
Tviler litt. Den første fabrikken i full produksjon vil lage nok battericeller til 3,5 millioner Powerwall per år. I de første to ukene fikk de interesse for ca 50.000 Powerwall, og da må altså denne interessen mer enn doble seg og fortsette utover i tid uten å minke, og alle som har vist interesse må gjennomføre kjøpet.

Nå er nok Powerpack det viktigste produktet, og her har Gigafactory ved full produksjon nok battericeller til ca 350.000 stk per år. Her fikk Tesla inn interesse for 25.000 stk på to uker, så her er det i hvert fall mer sannsynlig at etterspørselen kan absorbere en stor del av produksjonen. Men fortsatt, det vil måtte installeres 6.700 stk powerpack hver eneste uke for at produksjonen fra gigafactory skal være omsatt. Det vil si at 12 stk 8 MWh batterier ala denne installasjonen vil måtte settes opp hver eneste dag, 365 dager i året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

satheesh.net

Will Tesla's Model 3 Compete?
http://seekingalpha.com/article/3258855-will-teslas-model-3-compete





"So, in short, the master plan is:

Build sports car.

Use that money to build an affordable car.

Use that money to build an even more affordable car.

While doing above, also provide zero emission electric power generation options.

Don't tell anyone."

Amoss

http://www.fool.com/investing/general/2015/06/28/tesla-motors-incs-model-3-ambitions-more-realistic.aspx

SitatTesla Motors Inc.'s Model 3 Ambitions May Be More Realistic Than You Think

Tesla Motors' CEO Elon Musk believes that with the help of its planned more-affordable fully electric vehicle and its upcoming Gigafactory lithium-ion vehicle-battery production plant, Tesla can sell 500,000 cars per year by 2020. But many investors have flagged his vision as a pipe dream. After all, electric vehicles, or EVs, are only a fraction of the market, so there's no evidence that demand for a lower-cost Tesla vehicle would be sufficient to drive such significant sales -- right? Even more, won't well-capitalized, highly experienced competitors stomp all over Tesla when they join the EV race? For answers to these questions, buckle up for an in-depth look at the company's record so far and its future place in the EV industry.
Model S 85D

timingbeltkiller

Tviler ikke på det er marked for 500K BEVs med EPA range 200 miles i 2020 og senere i prisgruppen for folk flest.

For TM å lykkes med M3 kreves det:
- SC som for dagens S.
- Ikke S sine barnesykdommer og vekslende kvalitet på:
-- komponenter
-- montering
-- ferdigkontroll
-- utlevering
-- reklamasjonshandsaming

For når du selger hele og halve millioner i året har du med ordinære kjøpere å gjøre
med samme krav til en BEV som til alle andre produkter de kjøper.

De største konkurrentene i første omgang blir antakelig Bolt og  ny Leaf,
begge med omlag samme rekkevidde og pris som M3.
Og da har TM flaks. For GM og Nissan er ikke akkurat kjent som mønsterprodusenter
i stjerneklassen mht kvalitet og driftsikkerhet mv.

Verre hadde det vært dersom eksempelvis Lexus hadde laget en tilsvarende BEV.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

http://www.businessinsider.com/we-could-finally-see-teslas-car-for-the-masses-at-the-2016-geneva-auto-show-2015-7

Sitat
We could finally see Tesla's car for the masses at the 2016 Geneva Auto Show

...

The BMW 3 Series fighter would be the third model from Tesla, and perhaps the first built in a European factory.

Representatives from Tesla said they would consider building the Model 3 on the European continent once the automaker started mass producing its three models.

...

Musk said the car would sell for around $35,000 and performance — from the car company that just announced "ludicrous speed" in the Model S — would be on par with the M3 or M4.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 28. juni 2015, klokken 20:51
Tviler ikke på det er marked for 500K BEVs med EPA range 200 miles i 2020 og senere i prisgruppen for folk flest.

For TM å lykkes med M3 kreves det:
- SC som for dagens S.
- Ikke S sine barnesykdommer og vekslende kvalitet på:
-- komponenter
-- montering
-- ferdigkontroll
-- utlevering
-- reklamasjonshandsaming

For når du selger hele og halve millioner i året har du med ordinære kjøpere å gjøre
med samme krav til en BEV som til alle andre produkter de kjøper.

De største konkurrentene i første omgang blir antakelig Bolt og  ny Leaf,
begge med omlag samme rekkevidde og pris som M3.
Og da har TM flaks. For GM og Nissan er ikke akkurat kjent som mønsterprodusenter
i stjerneklassen mht kvalitet og driftsikkerhet mv.

Verre hadde det vært dersom eksempelvis Lexus hadde laget en tilsvarende BEV.
Om Tesla klarer å treffe målet på 35k USD, så vil Model 3 vil ha lange ventelister, uansett om Tesla øker produksjonen til 1 mill innen 2020. Model S har akseptabel driftssikkerhet, utifra statistikken, og det er nok. Folk vil fokusere mye mer på rekkevidden, superladerne, driftskostnadene, den store skjermen, utseendet, ytelsene, osv.

Til 35k USD vil Model 3 utklasse alt av fossilbiler, og til mindre grad alle elbiler fra andre produsenter. Model S vil kanskje fortsatt være verdens beste bil, men Model 3 vil være verdens beste på valuta for pengene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Hamiso

https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

hgs

Model 3 eller Model Y får Falcon Wing doors:

http://insideevs.com/tesla-ceo-elon-musk-answers-questions-on-twitter-discusses-entry-level-model-x-model-3-model-y/

Håper for min del ikke det blir Model 3. Forsåvidt positivt at Model X er godkjent for sugekoppfester og at man bare kan bruke en av dørene når dette er på, men har problemer med å forstå hvorfor en såpass normalt stor bil som Model 3 skal ha dette da argumentet for disse dørene er lettere adkomst til 3. seterad.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Muffinman

Model 3 skal jo være en rimelig bil, og da er det meningsløst med unødig kompliserte og dyre dørmekanismer. Tror nok den får konvensjonelle dører.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. oktober 2015, klokken 19:58
Model 3 skal jo være en rimelig bil, ...

Men det skal jo også Model Y - den skal jo slik jeg har forstått det stå i samme forhold til Model 3 som Model X står til Model S...

Men ja, virker egentlig innlysende at det da blir Model Y CUV'en som får disse. Men interessant at han ikke i dag - ett halvt år før Model 3 skal vises - kan avkrefte at Model 3 får disse...

Interessant er det også at dette - så vidt jeg vet? - er første gang navnet Model Y har blitt bekreftet offisielt etter snakket om S-E-X-Y den gang Model 3 fortsatt het Model E...
Model S 85D

sondell


bno

Mogan Stanley hm nsover ikke de i samme seng somnresten av elbil motstanderne da? Hva med Standard Oil of New Jersey?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA