Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3000 km i Tesla Model S 60

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Min setup:
De eneste tilvalgene jeg tok var sølv metallic, superladersoftware og barneseter i bagasjerommet. Ordna meg vinterdekk på Dekk1 og sparte 5000 (Nokian R2) og kjøpte matter selv da endel manglet.

Erfaringer så langt:
Det som er bra:
- Bilen er sprek, sinnsykt sprek, jeg merka at P85 sparka litt mer fra 0-50, men etter det er forskjellen minimal. 60 kW holder i massevis for meg og sikker 99% av alle andre og.
- Du kan fint kjøre over 40-50 mil i lett blanding mellom landevegskjøring i rundt 70 km\t og bykjøring i rundt 30 km\t om du dropper klimaanlegget (rangemode i 10 C+ gir nesten like god rekkevidde).
- På langtur med klima på er rekkevidda med min kjøring 30-36 mil i -10 til + 5 C.
- Den er god å kjøre, hærlig drivlinje med umiddelbar respons.
- Ser bra ut.
- Plass til 5 voksne, 2 barn og barnevogn foran samt handleposer på sidene i bagasjerommet bak (har testa dette noen ganger).
- Musikkanlegget er bra.
- Flott med nettilkobling, har ikke NAVI men trives med kartløsninga som følger med.
- Å kunne ha på ryggekameraet hele tiden er kjekt (forøvrig meget bra kamera).
- Sitter som støpt på vegen og krenger ikke i svinger.
- Jeg gleder meg til å sette meg i bilen for å kjøre hver gang!
- Cruisekontrollen er meget presis, men kanskje litt nazi på å holde nøyaktig fart til enhver tid.
- Å slippe å bruke bremsepedalene pga god regen er behagelig og gir bedre rekkevidde :)

Det som kunne vært bedre:
- Setene, de er litt harde og jeg savner litt sidestøtte, enten burde man kjørt mer komfort eller mer mot sport, helst valgt mellom det.
- Ladekabelen er et mareritt, den passer i svært få stikkontakter, du må bruke ei kort skjøteledning de fleste steder. I tillegg sliter endel, deriblant meg selv med at den klikker når ladinga er fullført og 12V-batteriet lader ut på få timer. Ikke kult å stå ute med ungene i 15 min når de skulle vært i barnehagen og jeg på jobb for å vente på at 12V-laderen skal få liv i bilen.
- på blank is med vann på merker du at bilen er tung og kjøreegenskapene blir helt elendige, adskillig værre enn andre biler jeg har hatt med piggfridekk.
- Dekkene er dyre, kunne tenkt meg at det gikk an å sette på 17\18" istedet og både få dekk med lavere rullemotstand og som koster vesentlig mindre.
- Sommerdekkene som følger med er en skam. Å utstyre bilen med Goodyear RS-A2 som er skikkelig billige helårsdekk med svært høy rullemotstand er for dårlig av Tesla synes jeg. Hva om de f.eks kunne brukt de langt bedre dekkene Goodyear F1 Eagle Asymmetric 2 som har vunnet mange tester, er bedre på vann, støy og gir opptil flere mil bedre rekkevidde? Felgbeskyttelse har de og.
- Treg lading fra stikkontakt, mitt batteri fra nesten tomt til fullt tar ca 18 timer, noe som gjør at ting må planlegges noen dager i forveien når vi skal på langtur.
- Den er stor, slitsom å parkere med mange steder.

Totalvurdering:
Terningkast 5
Uten tvil den beste bilen jeg noengang har hatt, lånt eller prøvd! Men Tesla har litt å lære ift norsk strømnett og sittekomfort sammenligna med BMW, Audi og MB.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cyber

Siden dette er den beste bilen du hatt, lånt eller prøvd ville det for Model S-spekulanter være nyttig å vite hva referansen(e) er.  ;)

Cowboystrekk

Referanser, skriver bare biler jeg har kjørt mye som enten er sportslige eller skårer høyt blant mange ift komfort etc:
Opel calibra 150 hk 1996
Opel ampera 2012
Audi A3 dsg tsi 2013
Honda Civic 1.4is 1998
Hyundai i40 automat 2012
Saab 9-3 aero 2004 210 hk

Alle disse har sider ved seg som slår Tesla i en og annen sammenheng men totalt er jeg mer fornøyd med Teslaen :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cyber

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:17
Referanser, skriver bare biler jeg har kjørt mye som enten er sportslige eller skårer høyt blant mange ift komfort etc:
Opel calibra 150 hk 1996
Opel ampera 2012
Audi A3 dsg tsi 2013
Honda Civic 1.4is 1998
Hyundai i40 automat 2012
Saab 9-3 aero 2004 210 hk

Alle disse har sider ved seg som slår Tesla i en og annen sammenheng men totalt er jeg mer fornøyd med Teslaen :)

Det at du er mer fornøyd med Tesla´en er jo det som betyr noe.  :D

Og, blant disse kan ikke det å velge TMS være en stor utfordring.


Cowboystrekk

Nei det har du rett i ;) jeg hadde garantert trivdes meget godt i en A6 eller 5-serie og. Vet de har bedre sittekomfort, men drivlinja ift dreiemoment, girskift har jeg lite sansen for etter eierskapet til Yeslaen. Referansebilene ligger et stykke under de.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. mars 2014, klokken 08:54
Nei det har du rett i ;) jeg hadde garantert trivdes meget godt i en A6 eller 5-serie og. Vet de har bedre sittekomfort, men drivlinja ift dreiemoment, girskift har jeg lite sansen for etter eierskapet til Yeslaen. Referansebilene ligger et stykke under de.
A6 og 5-serie ligger foran på enkelte områder. Det er godt bak rattet i A6, og den har flere bells and whistles enn Model S. Men allikevel er de utklasset og de vil aldri være aktuelle å kjøpe igjen om ikke de blir helelektriske med samme lade-infrastruktur som Tesla.

Min konklusjon er den samme som din, Model S er den beste (og eneste bilen) jeg kunne tenke meg å eie per dags dato. Andre premium-konkurrenter er blitt irrelevante frem til de skjerper seg og leverer noe helt annet enn det de spytter ut nå.

Edit: Yesla var et nytt bregrep  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:42
A6 og 5-serie ligger foran på enkelte områder. Det er godt bak rattet i A6, og den har flere bells and whistles enn Model S. Men allikevel er de utklasset og de vil aldri være aktuelle å kjøpe igjen om ikke de blir helelektriske med samme lade-infrastruktur som Tesla.

Min konklusjon er den samme som din, Model S er den beste (og eneste bilen) jeg kunne tenke meg å eie per dags dato. Andre premium-konkurrenter er blitt irrelevante frem til de skjerper seg og leverer noe helt annet enn det de spytter ut nå.

Edit: Yesla var et nytt bregrep  :D

Med din retorikk må jeg driste meg til parere med hva du legger i utklassing - siden Tesla Model S er et uferdig produkt ( ref feil og mangler-tråden på TMS-forum og komfort/funksjons/konstruksjons-svakheter påpekt i nøkterne tester ) kan ikke jeg forstå hvordan en TMS kan utklasse en ny A6 eller en ny 5-serie på noe som helst.
Når man tar i betraktning at Model S prismessig konkurrerer med S6 og 6-serie blir det patetisk å ta i bruk ordet utklassing - hvis du begrenser det til utklassing på pris i Norge for en 100tusen-Euro bil er vi derimot enige  :D

Kvalitet og tidsmessig utstyr med tilhørende valgfrihet er dessverre ikke det du nedlatende kaller " bells and whistles ", men noe man forventer i de høyere bilprisklasser - begrepet premium mangler enhver relevanse når det gjelder Tesla Model S.
Vi får håpe det dukker opp i kommende ( facelift- ? ) utgave av Tesla Model S.  :D

Cowboystrekk

Det som egentlig "gjør" bilen for meg er umiddelbar gassrespons, sykt med krefter, regen, magnet mot vegen. Men har ikke problemer med å finne biler med f.eks bedre sete. Vurdere å kjøpe meg setetrekk med litt ekstra støtte og avlastning for baken :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Jeg vurderer å kjøpe meg en tesla selv. Ser du bruker lang tid på å lade en opp fra vanlig stikk. Hvordan er det til daglig? Selv kjører jeg en Leaf og klarer meg stort sett med rekkevidden på den. Jeg plugger den også i veggen hver gang jeg har vært ute slik at den aldri får mulighet til å lade seg helt ut. Det er svært sjelden jeg har vært under 20prosent. Stort sett er den på 40-50km når jeg har den på lading.

Poenget mitt er om du hiver den på lading hele tiden eller om du kjører til den er nesten tom før du lader? Jeg tenker uten å ha testet en tesla at hvis du er flink å lade så vil det ikke være noe problem å kjøre uten så mye planlegging? Hva er det lengse du har klart å kjøre på en lading?
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Det tar omtrent 20 timer å lade fra 0 til fullt med 13A. Du kan evt trikse det til 16A med blått adapter og blå skjøt til schuko, men ikke alle steder fungere det så bra. Da er ladetida nede i såvidt over 15 timer.

Jeg bruker å holde ladinga rundt 40-70%. Lader fra 40-55% hver dag på jobb opp til 65-70%. På fredagene lader jeg til 80-90% så jeg har gratis strøm i helga :)

Jeg har ikke hatt noen turer hvor jeg har kjørt batteriet tomt, men lada til 93% en gang og kjørte 27 mil. Hadde da 14 km rekkevidde da jeg kom hjem. Pluss reservetanken og det at jeg ikke hadde fullada så skulle nok bilen greid ca 31 mil på en tank da. Turen innebar mange høydemetre, mye last (ca 300 kg ekstralast i tillegg til meg) og dårlig føre. Kjørte under ideele forhold på et forbruk som tilsvarer 36 mil rekkevidde en annen gang. Det var grei temp ute så kjørte uten klima, men holdt fartsgrensa og lå vell i 75 km\t i snitt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA