Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Golf GTE

Startet av tomrh, søndag 23. februar 2014, klokken 02:29

« forrige - neste »

autofil

Jeg vurderte frem og tilbake. Spurte mye om kvaliteten på stoffet, og den er god. Jeg har skinn nå, og ser hvordan det strekker seg over tid. Møller har også bekreftet at setene er identiske bortsett fra trekket.

elpedros

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23
Jeg vurderte frem og tilbake. Spurte mye om kvaliteten på stoffet, og den er god. Jeg har skinn nå, og ser hvordan det strekker seg over tid. Møller har også bekreftet at setene er identiske bortsett fra trekket.

Er det VW/Golf du har fra før, hvor skinnet strekker seg? Det er etter det jeg forstår syntetisk materiale i sidevanger, med skinn i sitteflater på det som heter vienna skinn. Er også litt redd for at det skal strekke seg og bli ""folder" men det er kanskje ikke et tema med det syntetiske materialet.

autofil

Nei. Jeg har nå en touran med helskinn. Men jeg titter også litt på bilder av Teslaer hvor skinnet strekker seg. Mulig det er langt bedre i en golf:) Videre er stoffet litt lunere en kald vinterdag. Begge deler blir lekkert, og skinner er lettere å renholde. Det ble for en en totalvurdering hvor jeg valgte stoff denne gangen og heller oppgraderte med adaptivt understell.

elpedros

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:34
Men jeg titter også litt på bilder av Teslaer hvor skinnet strekker seg. Mulig det er langt bedre i en golf:)

Det håper (og tror) jeg da virkelig..

Ellers er det, i følge min selger som var i Spania og prøvekjørte GTE på bane for noen uker siden, bare å glede seg...veldig...

Råde

Sitat fra: elpedros på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:31
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 20. januar 2015, klokken 09:23
Jeg vurderte frem og tilbake. Spurte mye om kvaliteten på stoffet, og den er god. Jeg har skinn nå, og ser hvordan det strekker seg over tid. Møller har også bekreftet at setene er identiske bortsett fra trekket.

Er det VW/Golf du har fra før, hvor skinnet strekker seg? Det er etter det jeg forstår syntetisk materiale i sidevanger, med skinn i sitteflater på det som heter vienna skinn. Er også litt redd for at det skal strekke seg og bli ""folder" men det er kanskje ikke et tema med det syntetiske materialet.
Vienna strekker seg litt og blir litt bulkete, men ikke mye. Prøv å kikke på fossilgolfer på nettet. Nappa som du får i feks passat har litt bedre kvalitet og strekker seg ikke.
e-Golf | X75D

elpedros

Sitat fra: Råde på tirsdag 20. januar 2015, klokken 11:02
Vienna strekker seg litt og blir litt bulkete, men ikke mye. Prøv å kikke på fossilgolfer på nettet. Nappa som du får i feks passat har litt bedre kvalitet og strekker seg ikke.

Da tror jeg det får bli stoff allikevel, hater skinnseter med "rynker"...
Håper interiøret er levelig på sikt...

autofil

Jeg trord et faktisk blir veldig lekkert. Mer "nøytralt" enn GTI varianten med røde streker i stoffet. Nå venter jeg bare på at Hvam skal få inn demobilen sin..

Gordon Retriever

Rutete setetrekk har lange tradisjoner i sportslige biler fra Tyskland. Glimrende valg for GTE. Løp og kjøp.


Oy!

Stoff på meg da jeg synes skinn kostet mye. Synes også at det sorte skinnet ikke var noe mer en "greit". Må innrømme at skinnsetene til e-tron ser meeget pene ut..

Ellers har det kommet en ganske fersk video fra Automann-Tv som har blitt litt omtalt, hvor de tester en GTE fra 0-100 med resultat 6.3 sek som er raskere enn det som er oppgitt (7.6). Hva synes folket her om det?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150119/vw-golf-gte-ar-betydligt-snabbare-gor-000-kmh-pa-63-sek

wibb

Sitat fra: Oy! på torsdag 22. januar 2015, klokken 10:22
Stoff på meg da jeg synes skinn kostet mye. Synes også at det sorte skinnet ikke var noe mer en "greit". Må innrømme at skinnsetene til e-tron ser meeget pene ut..

Ellers har det kommet en ganske fersk video fra Automann-Tv som har blitt litt omtalt, hvor de tester en GTE fra 0-100 med resultat 6.3 sek som er raskere enn det som er oppgitt (7.6). Hva synes folket her om det?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150119/vw-golf-gte-ar-betydligt-snabbare-gor-000-kmh-pa-63-sek
Jeg går heller ikke for skinn. Mest pga prisen. Og litt pga en fornemmelse av at det kan føles klamt på sommeren og kaldt på vinteren. Men så har jeg aldri hatt skinnseter tidligere heller så det er ikke sikkert det er så mye i det.

Når det gjelder videoen synes jeg vel at det er topp hvis det er sant, men at jeg foreløpig stiller meg litt skeptisk. Som noen har nevnt på http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1788324/tittel/vw-golf-gte/side/7 så er det bl.a. litt rart med en så mye lavere tid enn VW selv skryter av...

Oy!

Da har klikk.no kommet med en test av Audi e-tron. Ser greit ut men jeg synes det er rart man ikke får mer rekkevidde, selv på vinterstid. Jeg har studert forbrukstall på e-Golf forumet og virker jo å være en hel del der som holder forbruket på 17-18kwt/100km selv nå på vinteren. Jeg har nesten 50km til jobb og håper jeg kan skvise mest mulig ut av elmotoren...

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article1502837.ece

tomrh

Sitat fra: Oy! på tirsdag 27. januar 2015, klokken 10:43
Da har klikk.no kommet med en test av Audi e-tron. Ser greit ut men jeg synes det er rart man ikke får mer rekkevidde, selv på vinterstid. Jeg har studert forbrukstall på e-Golf forumet og virker jo å være en hel del der som holder forbruket på 17-18kwt/100km selv nå på vinteren. Jeg har nesten 50km til jobb og håper jeg kan skvise mest mulig ut av elmotoren...
Selv om batteriet er oppgitt til 8,8 kWh så er det nok mindre enn dét som kan tas ut for å optimalisere batteriets levetid. Anta ca. 10% ubrukt batteribuffer (gjetning basert på bl.a. Leaf og trillinger), så blir det 7,9 kWh tilgjengelig. Med e-Golf sitt forbrukstall på 0,18 kWh/km blir det 7,9 / 0,18 = 44 km på el. Rent teoretisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

wibb

Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:56
Selv om batteriet er oppgitt til 8,8 kWh så er det nok mindre enn dét som kan tas ut for å optimalisere batteriets levetid. Anta ca. 10% ubrukt batteribuffer (gjetning basert på bl.a. Leaf og trillinger), så blir det 7,9 kWh tilgjengelig. Med e-Golf sitt forbrukstall på 0,18 kWh/km blir det 7,9 / 0,18 = 44 km på el. Rent teoretisk.
Nå er det vel strengt tatt oppgitt "Rekkevidde elmotor, km 50" i brosjyren deres. Det er jo velkjent at man må trekke fra km under ikkeideelle forhold, men da er det jo 50 km som burde være det teoretiske? Dersom man også for teoretiske/ideelle forhold må trekke fra 10 % som aldri vil være mulig å utnytte vil i hvert fall jeg mene at det er å overselge produktet noe.

Personlig hadde jeg håpet å få ut 40 km i hvert fall mesteparten av året med litt forsiktig gassfot.

PS: Oppgitt forbruk for blandet kjøring for hhv. e-golf og GTE er såvidt jeg kan se 0,127 og 0,114 kWh/km. Da er det vel noe høyt å regne med 0,18 om man skal regne ut teoretisk rekkevidde?

Oy!

Skal sende en epost til selger imorgen og spørre om det 8.7kwt batteriet.. Artig at elektrisk forbruk på GTE er lavere enn på eGolf, det hadde ikke jeg fått med meg. Det betyr at GTE kan bruke mindre enn tilsvarende eGolf på samme distanse. Nå var ca. 17-18kwt/100km oppgitt reelt forbruk på eGolf vinterstid, selv om teoretisk rekkevidde er 12.7kwt/100km. Så vidt jeg ser ligger forbruket på eGolf rundt 13-16kwt/100km på sommer/høst. Selvsagt bra at GTE er enda mer effektiv, men tviler på om mange kommer ned på 11.4kwt/100km over tid..

elpedros

Nå krever det vel litt tilvenning å kjøre disse bilene optimalt rent økonomisk.
Tenker da spesielt på manuell styring av regenerering og optimal kjørestil i forhold til det.

Dette tas det ikke nødvendigvis veldig mye hensyn til under prøvekjøring fra unge "bil/gadgets/mat/vin/bolig journalister".

Tipper det skal være en smal sak å få et reellt forbruk langt under det Klikk har prestert på både kort- og langkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA