Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til den franske riviera sommeren 2014 er/blir et faktum.

Startet av Harlex, tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:47

« forrige - neste »

Mons

25 mil er flatt jern og mye morro! =) ...men det er veldig vanskelig å kjøre rolig på Autobahn. Når biler som VW Polo suser forbi i 130-140 er det ikke lett å holde seg i høyre fil bak en lastebil. MYE bedre ferie å guffe på, og så la barna få lufte seg litt i de lange pausene. Når det er sagt, så tror jeg Tesla sine ladere kommer til å være klar før sommerferien. Skal ikke så mange superladere til før reisen/ladepausene blir vesentlig kortere!
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Harlex

Nå er det 3 uker til avreise og jeg må si jeg er litt småbekymret...
Danmark er i boks men strekket fra Middelfart til Hannover er tom for SC :-( Løsningen blir vel ladekort fra ladenetz.de og lade i Hamburg på vattenfall sine da?
Neste økt fra Hannover til Ulm er fulldekket med SC:-) Så er det SC i Aichstetten til Milano. Må ha noe i mellom der... Men hva...??? Samme gjelder Milano og inn på den franske riviera.... :-/
Blir litt stresset nå... Hadde håpet det var flere SC oppe til nå... Og det nærmer seg som vil si at jeg må kjøpe evt. ladekort ASAP....
Konkrete forslag for å roe nervene taes imot med takk....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Aage M.

#62
Har vært i kontakt med Tesla (Kjell Arne), og har fått opplyst at det er flere superladere som er under innstallasjon, og som vi muligens kan få benytte, selv om de ikke er offisielt åpnet. Gjelder både Tyskland og Frankrike. Her er riktige kontaktpersoner:

Superlade mannen, Jelle Vastert. jvastert@teslamotors.com

Frankrike:  Sjef, for lading i frankrike, eventuelt lading på Tesla lokasjoner
Olivier Loedel. oloedel@teslamotors.com

Tror Tesla Hamburg lar deg lade på deres salgskontor, dersom du tar en tlf. på forhånd

Reiser selv til Spania i aug. og vil kontakte disse før avreise.

Harlex

Takker Aage M. :D Bare jeg kunne visst om hvor de nye SC-lokasjonene blir og om de er åpen til jeg reiser i slutten av juli... :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Entusiast99

Vurderer en tur i Europa i år. Er det noen som har forslag til en rute man kan kjøre, der man stort sett kun benytter SC? Har ikke så sterke preferanser på hvor vi reiser, men bør få med noen fine kirke-byer i Tyskland, kanskje litt alper og kanskje litt i Frankrike, uten å betale for mye på veiene der. Om noen har laget et google-kart med forslag til rute og hvor man kan lade med SC, blir jeg takknemlig.

Car-El

Sitat fra: Entusiast99 på mandag 07. juli 2014, klokken 14:40
... bør få med noen fine kirke-byer i Tyskland...

Trier - var engang hovedbispesete for Nord-Europa. Stor kirke som egentlig er flere kirker og tilhørende boliger.
Flere serverdigheter. Porta Negro, Romersk amfi, huset som Karl Marx ble født i og annet rææl.

Ulm - Verdens høyeste kirke. 768 trappetrinn, syndens at jeg ennå kjenner dem i beina. Fødeby til Albert Einstein. Fra torvet ved kirken så går man ned til elven. Der finne man mere rææl etter Romerene og noen fine gamle hus. Blant annet et hus som ordene "vannrett", "loddrett" og "rettvinkel" ikke eksisterer i.

Frieburg - der Munster (som alle store kirker heter) har et kanonfint klokkespill. Byen har de vanlige turistfellene. Litt stilig historie med at den byen har hatt flere nasjonaliteter opp igjennom tiden.

Køln - Kølner Domen. Trenges ikke å si mere.


Anbefaler en reisehandbok. Der står det litt om byene man besøker. Serverdigheter og andre ting som er verd å få med seg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hhartes

Jeg ville reist via Aichstetten, Lully og Lyon på vei til Rivieraen. Ikke noe stress da! Kommer det en SC rundt Hamburg og en mellom Aichstetten og Lully, er SC-ruten i boks. Jeg droppet Italia fordi det var komplett umulig å få trygghet på at lading ville gå i orden der. Italiensken min strakk ikke til.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

fredag

Sitat fra: Car-El på mandag 07. juli 2014, klokken 16:33
Anbefaler en reisehandbok. Der står det litt om byene man besøker. Serverdigheter og andre ting som er verd å få med seg.

Jeg har akkurat fått denne reiseguidboken for autobahn anbefalt:

http://www.linksundrechts.com/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Harlex

Sitat fra: hhartes på mandag 07. juli 2014, klokken 23:04
Jeg ville reist via Aichstetten, Lully og Lyon på vei til Rivieraen. Ikke noe stress da! Kommer det en SC rundt Hamburg og en mellom Aichstetten og Lully, er SC-ruten i boks. Jeg droppet Italia fordi det var komplett umulig å få trygghet på at lading ville gå i orden der. Italiensken min strakk ikke til.
Sitat fra: hhartes på mandag 07. juli 2014, klokken 23:04
Jeg ville reist via Aichstetten, Lully og Lyon på vei til Rivieraen. Ikke noe stress da! Kommer det en SC rundt Hamburg og en mellom Aichstetten og Lully, er SC-ruten i boks. Jeg droppet Italia fordi det var komplett umulig å få trygghet på at lading ville gå i orden der. Italiensken min strakk ikke til.

Jeg for min del holder på ruten min inntil videre... Men jeg er litt nervøs i forhold til Italia ja.... De er jo helt umulig å få i tale....  :-\ kommer meg greit til Milano men er nervøs for strekket fra Milano inn til den franske riviera:-( og det er under 2 uker til vi reiser.... Men har ikke helt gitt opp type2 laderne i Genova. Meg med flere har prøvd å få avklart hva som må til for å bruke dem.... Foreløpig uten suksess. Det har blitt antydet at de betales med vanlig kredittkort men ikke bekreftet ref. annen tråd. En av våre forumvenner (cdabel) er visst der nede nå og skulle sjekke opp...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Entusiast99


Harlex

Da er dagen kommet... Jeg setter kursen sørover... Har lagt om ruten litt. Tar vest i Sveits til SC lully. Deretter tar jeg de nye SC- ene i Frankrike ned til rivieraen.... Har fått et relativt stort problem. Ladekortet fra ladenetz har ikke ankommet :-\ jeg hadde tanker om å lade med dette i Hamburg for å komme meg til hotellet i Hannover... Hadde også planer om å lade i waldkirsh utenfor freiburg men der har jeg lading på hotell også. Jeg har kontaktet ladenetz med en forespørsel om en løsning. Kanskje jeg kan oppsøke dem i Tyskland og få et kopikort...
Jaja... Jeg henger ikke med nebbet... Første etappe idag blir kort.... Kjører til campingvognen vår på Fitjar for å ikke få ladeangst når vi skal til SC Lyngdal imorgen...
Tenkte å oppdatere litt hver dag på turen ned men kan ikke love noe...
Nå står bilen og lader seg til max før avreise om en times tid... Og vi gleder oss.... Både liten og stor.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Anew

VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

sebbamok

Hei

Jeg kom nettopp tilbake fra alpene i går natt med Model S. Kjørte tur/retur:

Oslo
Sarpsborg SC
Helsingborg IKEA (hurtig AC)
Middelfart SC
Hamburg Tesla service type2 (110km/t lading)
Lutterberg SC
Bad Rappenau SC
Lully SC
L'alpe d'huez - vanlig stikkontakt

Erfaringer:
Tur/retur ca 4800 km. Ved konservativ kjøring på motorvei var jeg istand til å holde forbruket nede i 160 kw/km.
Turen gikk tregere enn returen. Dette pga dårlig planlegging og usikkerhet på om man ville nå frem til neste ladestasjon, endte opp med å lade for mye. Slik jeg ser det per i dag er SC-nettverket delt i to med skandinavisk og europeisk del. Hamburg er broen mellom de to nettverkene (SC skal settes opp der innen 4 uker iflg SC-tekniker jeg møtte i Tyskland). Jeg ladet på Tesla sitt servicesenter like nord for Hamburg. Det ligger i et industriområde og de har fått endel klager på at folk lader der til alle døgnets tider. Deres nylige "offisielle" policy er derfor at lading kun er tillatt i åpningstidene, men det er ingenting som hindrer deg i å lade utover dette. Med dobbellader får du ladet 110km/t. Bare husk at de opplever stress fra andre bedrifter etablert i samme område, så vis hensyn. 2 min gange fra laderen deres ligger en veldig god restaurant, Marlin.

Lully SC (sveits) - Bad Rappenau (Tyskland) via Basel lar seg fullføre uten lading, men da skal du kjøre ekstremt konservativt med forbruk på ca 150 kw/km. Beste er å toppe opp litt i Basel. De beste stasjonene vi fant var på parkeringshus i sentrum (Elisabeth P-hus og Sykehusets P-hus), Type2 lader som ga ca 40 km/t med lading. Alternativt kan man plugge inn i laderen som står utenfor i Hilton i sentrum av Basel som leverer 51 km/t med lading på rød industriplugg, men denne er av større type enn den som følger med Tesla sin UMC, så du må ha med adapter (kan lånes av meg om du er i Oslo).

Hint: Dersom Ladenetz bruker RFID men du kan alltids prøve å sveipe med ditt norske biometriske pass samtidig som du med klar og tydelig stemme sier "NORSK!".

Vil si at mine erfaringer med Model S på europatur i sommer var veldig gode. Ønsker dere en fin reise!

PS: Jeg svarer gjerne på spørsmål underveis og kan som sagt låne deg adapter til rød industriplugg om du ønsker det.

PPS: 3G-dekning falt ofte ut når man krysset landegrensene. Kom noen ganger ikke tilbake før man krysset en ny landegrense. Tesla er kjent med problemet og jobber med saken. Vi opplevde null 3g-dekning på vår retur gjennom tyskland. Resetting, etc hjalp ikke. Tesla fant heller ingen løsning. Skrudde seg på med en gang vi passerte grensen til Danmark.

-seb-

Harlex

Sitat fra: sebbamok på søndag 20. juli 2014, klokken 16:35
Hei

Jeg kom nettopp tilbake fra alpene i går natt med Model S. Kjørte tur/retur:

Oslo
Sarpsborg SC
Helsingborg IKEA (hurtig AC)
Middelfart SC
Hamburg Tesla service type2 (110km/t lading)
Lutterberg SC
Bad Rappenau SC
Lully SC
L'alpe d'huez - vanlig stikkontakt

Erfaringer:
Tur/retur ca 4800 km. Ved konservativ kjøring på motorvei var jeg istand til å holde forbruket nede i 160 kw/km.
Turen gikk tregere enn returen. Dette pga dårlig planlegging og usikkerhet på om man ville nå frem til neste ladestasjon, endte opp med å lade for mye. Slik jeg ser det per i dag er SC-nettverket delt i to med skandinavisk og europeisk del. Hamburg er broen mellom de to nettverkene (SC skal settes opp der innen 4 uker iflg SC-tekniker jeg møtte i Tyskland). Jeg ladet på Tesla sitt servicesenter like nord for Hamburg. Det ligger i et industriområde og de har fått endel klager på at folk lader der til alle døgnets tider. Deres nylige "offisielle" policy er derfor at lading kun er tillatt i åpningstidene, men det er ingenting som hindrer deg i å lade utover dette. Med dobbellader får du ladet 110km/t. Bare husk at de opplever stress fra andre bedrifter etablert i samme område, så vis hensyn. 2 min gange fra laderen deres ligger en veldig god restaurant, Marlin.

Lully SC (sveits) - Bad Rappenau (Tyskland) via Basel lar seg fullføre uten lading, men da skal du kjøre ekstremt konservativt med forbruk på ca 150 kw/km. Beste er å toppe opp litt i Basel. De beste stasjonene vi fant var på parkeringshus i sentrum (Elisabeth P-hus og Sykehusets P-hus), Type2 lader som ga ca 40 km/t med lading. Alternativt kan man plugge inn i laderen som står utenfor i Hilton i sentrum av Basel som leverer 51 km/t med lading på rød industriplugg, men denne er av større type enn den som følger med Tesla sin UMC, så du må ha med adapter (kan lånes av meg om du er i Oslo).

Hint: Dersom Ladenetz bruker RFID men du kan alltids prøve å sveipe med ditt norske biometriske pass samtidig som du med klar og tydelig stemme sier "NORSK!".

Vil si at mine erfaringer med Model S på europatur i sommer var veldig gode. Ønsker dere en fin reise!

PS: Jeg svarer gjerne på spørsmål underveis og kan som sagt låne deg adapter til rød industriplugg om du ønsker det.

PPS: 3G-dekning falt ofte ut når man krysset landegrensene. Kom noen ganger ikke tilbake før man krysset en ny landegrense. Tesla er kjent med problemet og jobber med saken. Vi opplevde null 3g-dekning på vår retur gjennom tyskland. Resetting, etc hjalp ikke. Tesla fant heller ingen løsning. Skrudde seg på med en gang vi passerte grensen til Danmark.

-seb-
Takker for gode innspill :-) ;D
Jeg er godt utstyrt med adaptere. Rødt og blått, jkirkebos adaptersett, 7,5 meter type 2 kabel, 10 meter schuko-skjøteledning, 20 meter blåkontakt skjøteledning, 10 meter rødkontakt skjøteledning pluss litt annet småsnacks. Er mest bekymret for Hamburg strekket... Tesla Hamburg er grei men jeg frykter kø der? De har vel kun 2 punkt? Trikset med det biometriske passet antar jeg et en spøk. Jeg skal prøve å poste status underveis :-)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sebbamok

Høres ut som du har mer enn nok med kabler og adaptere!

Hos tesla hamburg har de 4 ladepunkt. Ville ikke vært bekymret for ledig ladeplass. På det meste var det maks to biler de gangene jeg var der (egen bil inkludert). Om 3g-dekning faller ut kan du koble deg på deres wifi Teslaguest (passord abcd123456).

Det er mye forskjellige ladesystemer i europa. Enkelte av dem har ikke aktivert betalingstjeneste enda og lar seg derfor aktivere med et hvilket som helst RFID-kort. I og med at de nye biometriske passene har dette, skal det la seg gjøre å aktivere en ladestasjon med pass.

God tur!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA