Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til den franske riviera sommeren 2014 er/blir et faktum.

Startet av Harlex, tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:47

« forrige - neste »

Kristian O

Synes det virker altfor langt å kjøre på 2 dager med unger i bilen. Eg skal kjøre fra Ålesund til Kristiansand i sommer, men planlegger å bruke 3 dager på den turen. Ikkje fordi eg må, men fordi det er ferie.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Harlex

Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 10:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)

Tenkte mer på alle dagene en må bo på hotell vs å kjøre oljebrenner ned på 2 dager  :)
Ok :) men det er viktig å ikke glemme de minst 3000,- som hadde røket til drivstoff og den lille 1000 lappen på fergene på Vestlandet. Og vips der var alle 4 overnattingene dekket.... ;) da går fossilbilen i minus ettersom det blir en overnatting eller 2 der også....Allerede nå i planleggingen ser det ut som ladestrømmen blir gratis...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Henning76

Sitat fra: Diravi på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:54
Om ikke ladestrukturen er på plass som du ønsker når du kommer til sommeren kan det være greit å ha en alternativplan. Biltog fra Tyskland og sørover er populært også blant fossilbillister, man sparer nesten et reisedøgn og kan sjekke inn i sovekupé etter å ha kjørt ombord bilen. Det koster noen kroner, men det er bekvemt og du sparer en hotellovernatting.

Du kan for eksempel ta biltog fra Hamburg til Allessandria, sistnevnte er på ruten din. Fra Kielfergen er det jo bare en times tid til Hamburg, og i andre enden er det ca 25-30 mil å kjøre før du er fremme ved din ladevilla.

Mer på www.dbautozug.de.

Syntes det hørtes bra ut helt til jeg sjekket de faktiske prisene. Vi er en stor familie med 4 barn, og da er prisen i sommermånedene rundt 2.500 Euro. Hver vei (Hamburg-Narbonnes med retur samme vei).
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

stiantveitofficial

Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 10:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)

Tenkte mer på alle dagene en må bo på hotell vs å kjøre oljebrenner ned på 2 dager  :)
Ok :) men det er viktig å ikke glemme de minst 3000,- som hadde røket til drivstoff og den lille 1000 lappen på fergene på Vestlandet. Og vips der var alle 4 overnattingene dekket.... ;) da går fossilbilen i minus ettersom det blir en overnatting eller 2 der også....Allerede nå i planleggingen ser det ut som ladestrømmen blir gratis...

Blir spennende å lese om hvordan turen gikk  :)
Litt utrolig å tenke på at dagen er kommet der en kan kjøre EL-bil forholdsvis raskt helt til Sør-Europa. Kult!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

ArneS

Planlegger og tur til sommeren men foreløpig er der for store hull på kartet for lading. Regner med jeg må ha 9-10 ladestopp på superladere for å komme ned til Barcelona (for å kjøre behagelig og uten rekkeviddeangst).
Mangler 5-6 nye lokasjoner da...
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Harlex

Sitat fra: ArneS på mandag 24. februar 2014, klokken 13:44
Planlegger og tur til sommeren men foreløpig er der for store hull på kartet for lading. Regner med jeg må ha 9-10 ladestopp på superladere for å komme ned til Barcelona (for å kjøre behagelig og uten rekkeviddeangst).
Mangler 5-6 nye lokasjoner da...
Det ordner seg nok.... Hvor mange overnattinger tenker du på veien? Hjelper godt på hvis du fikser deg lading på hotellene. Jeg jobber for harde live med å forespørre i forhold til min tur....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ArneS

Jeg har ikke begynt å detaljplanlegge men det blir noe overnattinger ja, kanskje 2 eller 3 avhengig av lademuligheter. Reiser ikke før slutten av juli så jeg regner med at det er mange som allerede har fått testet og kan tipse om bra steder  :)
Er ikke låst med rute så hvis der kommer superladere andre steder, så legger jeg opp ruten etter dette.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

sven erik

husk det er andre løsninger å på veien  fra en som har kjørt elbil til nedenfor Malaga nå  3 år på rad   barcelona er bar barne mat  derfra er det  verre  nedover 

ArneS

Supert Sven Erik. Fint hvis du kan dele dine erfaringer. Regner med at du har ladet mest på "schuko" ladere og ikke Type 2?
P85+ Signature (solgt)
P85DL

fonberg

Sitat fra: sven erik på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:14
husk det er andre løsninger å på veien  fra en som har kjørt elbil til nedenfor Malaga nå  3 år på rad   barcelona er bar barne mat  derfra er det  verre  nedover

Jeg er også svært interessert i å høre erfaringer og tips om dette, siden jeg planlegger å starte fra Norge 20.6, og ønsker helst å bruke maks tre dager på å kjøre til Barcelona. Jeg trenger ikke ta hensyn til barn osv. på kjøreturen, så lademulighetene blir hovedutfordringen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Milzit

#40
Sitat fra: bosse på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:07
Alternativ rute kan du evt ta over Oslo- med Kiel fergen er du kommet langt med SC i Norge. Du trenger bare en SC til i området Hannover/Bremen så er du et godt stykke sør for Sveits før du trenger egen ladekabel pdd.

Bremen og Bremerhaven (210km fra Kiel) har flere type 2 22kW-ladere som det lokale e-verket SWB gir gratis tilgang til, såfremt du henter et av deres RFID-kort på kundeservice, turistkontoret e.l. (sjekk før du drar). Derfra er det 300km til supercharger i Arnhem/Zevenaar, eller 330km til superchargeren i Wilnsdorf.
Vi tenkte å ta en stopp på Bremen for Type 2 lading og så videre til Wilnsdorf. Det står "free of charge" på ladeappen til "ChargeMap", men jeg skal sende en mail til SWB og spørre. Forhåpentligvis kan jeg bruke SMS eller RFID kortet til Charge & Drive som jeg har.

http://ev-charging.com/at/en/elektrotankstellen/stromtankstelle/3997/swb-Vertreib-Bremen-GmbH-28199-Bremen

Harlex

Status: Har nå ordnet meg med lading på hotell så og si hele turen :-) Nå har jo det blitt offisielt at rivieraen er en prioritert (milepæl-)strekning å få til nå i sommer. Det er svært bra men det er allikevel ikke feil å starte dagen med full "tank" etter å ha ladet på hotellet om natten.
Har sendt en drøss med forespørsler. Veldig mange har ikke svart, noen få har svart nei og disse har svart ja:

"Scandic Aarhus vest" Aarhus (Danmark) Har 400 V 3 fas (rød adapter)

"Hotel Near by" utenfor Hannover (Tyskland) Har Schuko
"Ramada Europe" Hannover (Tyskland) Har blå industrikontakt
"Orange Hotel und apartments" Neu Ulm (Tyskland) Har Schuko
"Hotel Gasthof zum Røssle" Altenstadt mellom Memmingen og Ulm (Tyskland) Har rød kontakt pluss schuko

"Holiday Inn Milan Nord Zara" Milano (Italia) Har blå kontakt og schuko

Har som sagt mange forespørsler ute. Hvis det kommer flere svar skal jeg oppdatere listen. Tar imidlertid bare med de hotel som er relevant for den turen som omtales i denne tråden.
Jeg fyrer igang en annen tråd der vi kan legge inn alle hotell i Norge og utlandet  :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Thor2014

Hei!
Knall å få vite på forhånd at man få ladet, men hva om det står en annen bil der som tar opp plassen?

På sikt kan man sikkert reservere ladeplass, men hvordan funker det pr i dag i Norge og utland?
Noen som har erfaringer?

Harlex

Sitat fra: Thor2014 på mandag 10. mars 2014, klokken 00:02
Hei!
Knall å få vite på forhånd at man få ladet, men hva om det står en annen bil der som tar opp plassen?

På sikt kan man sikkert reservere ladeplass, men hvordan funker det pr i dag i Norge og utland?
Noen som har erfaringer?

For meg fungerer det slik at jeg forespør, bestiller og til slutt sender en bekreftelse på at jeg har bestilt og forventer å ha lading når jeg ankommer... Da har jeg fått svar men om plassen faktisk er ledig når jeg kommer gjenstår å se... ???
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sn0le

Så at du skrev tidligere i tråden at du skulle ha kirkebos adaptersett.
Ser at det kan bli nødvendig på slike turer.
Som om ikke det er nok at det er 2 farger på industrikontaktene (rød og blå)
så er det jo en jungel blant de.
Rød 32A, Rød 16A, Blå 16A 1-fas, Blå 32A 1-fas, Blå 32A 3-fas og Blå 16A 3-fas.

Synd at Tesla bare har adapter til 2 av de type kontaktene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA