Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes B-klasse electric drive

Startet av cito13, mandag 17. februar 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Ona IX

Sitat fra: moby666 på fredag 12. september 2014, klokken 20:27
Har kjørt elbil i noen år nå. Har hatt behov for hurtiglader 15-20 ganger (har fossil bil også)
Ihvertfall halvparten av disse gangene har hurtigladeren vært i ustand.

Og hvor ofte har du hatt bruk for 11kw lader i motsetning til 7.4kw?

Hansi

Sitat fra: Gnilre på fredag 12. september 2014, klokken 17:30
Sitat fra: Hansi på fredag 12. september 2014, klokken 17:08
Denne burde vel hatt bra rekkevidde med 36kwh batteripakke? Hva er det som gjør at den ikke har mye lengre antatt rekkevidde enn i3 med ca halvparten av batteristørrelsen? Vekt? Luftmotstand?
Det var vel bare testbilene som hadde 36kWh. Produksjonsmodellen fikk ca 27kWh.

Ah, synd.. 36kwh hadde jo begynt å ligne noe
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: moby666 på fredag 12. september 2014, klokken 19:21
Kommer den ikke med 11 kW AC lader?
Tror jeg ville byttet bort "hurtiglader " med mot 11 kW ac

22kW hadde jeg nok foretrukket om valget sto mellom det eller CCS+3.7kW AC. Men 11kW blir for spedt gitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

Sitat fra: Lynet på torsdag 11. september 2014, klokken 13:51
Selger hos Motortrade i Trondheim sa i går at de får info om bilen om ca 1 mnd og at bilen kommer på markedet i Norge kort tid etterpå!
Det stemmer godt med det jeg fikk vite også. Men det virker ikke som om det kommer spesielt mange biler til Norge i år. Rundt 100 stk..

CitB59EL

Det er ikke mye info å finne. Men den har ihvertfall kommet opp på hjemmesiden globalt. http://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/passenger-cars/b-class/the-new-b-class-electric-drive-2/

Utfra det jeg har funnet av videoer og div søking så er batteri pakken 36kWh brutto. I info feltet på div videoer står  at 200 km rekkevidde er ved NDAC målt ved 100 km/t flat vei-oppgitt forbruk: 16,6 kw/100 km. Se ca 1.08 ut i video. http://insideevs.com/facelifted-mercedes-benz-b-class-electric-drive-gets-revealed/

Dette tyder på batteri på ca 33 kw i range mode. Fikk også opplyst 200 km ved 28 kw (0,14 kw/km) og 230 km ved range mode (annen NDAC målemetode) av forhandler så venter spent på når den kommer. Hadde den bare kommet med hurtig lading hadde alt vært perfekt iforhold til pris/størrelse. Har tro på at den faktisk kan klare nesten 200 km på fine sommer dager da måle metoden virker noe strengere enn f.eks leaf. 

bno


Ingemar

Ringte Bertel o Steen idag. Selgeren der sa ofisiell lansering ble 3. November. Introbilene deres kommer i februar og man kunne regne med levering i mars 2015.

TS

Synd dette .. Dersom de hadde klart å lage en versjon med min. 20 mil rekkevidde under "de fleste forhold" (45Kwh?) kunne de samtidig solgt tilgang til Tesla Superladere for 20.000kr.
Om ikke bare i Norge som et testprosjekt.. Det hadde solgt som varmt hvetebrød..
22KWH AC lader er i alle fall et must..

Det virker som Daimler ikke gjør dette helhjertet, ikke lyttet til Elon...
De legger nok pengene sine i FoolCell versjonen...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: TS på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:10
Synd dette .. Dersom de hadde klart å lage en versjon med min. 20 mil rekkevidde under "de fleste forhold" (45Kwh?) kunne de samtidig solgt tilgang til Tesla Superladere for 20.000kr.
Om ikke bare i Norge som et testprosjekt.. Det hadde solgt som varmt hvetebrød..
22KWH AC lader er i alle fall et must..

Det virker som Daimler ikke gjør dette helhjertet, ikke lyttet til Elon...
De legger nok pengene sine i FoolCell versjonen...

Rart at Daimler "klarer det" i samarbeid med BYD i kina, men ikke med Tesla i USA og Europa:
http://insideevs.com/first-impression-daimlers-190-mile-denza-ev/
Power (peak/rated)   86 kW / 68kW
Torque (peak/rated)   290 Nm / 177 Nm
Energy consumption @ China cycle   17.2 kWh / 100 km (18.9*)
Range @ China cycle   253 km (157 miles)
Battery capacity   47.5 kWh

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Hansi

Sitat fra: TS på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:33
Sitat fra: TS på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:10
Synd dette .. Dersom de hadde klart å lage en versjon med min. 20 mil rekkevidde under "de fleste forhold" (45Kwh?) kunne de samtidig solgt tilgang til Tesla Superladere for 20.000kr.
Om ikke bare i Norge som et testprosjekt.. Det hadde solgt som varmt hvetebrød..
22KWH AC lader er i alle fall et must..

Det virker som Daimler ikke gjør dette helhjertet, ikke lyttet til Elon...
De legger nok pengene sine i FoolCell versjonen...

Rart at Daimler "klarer det" i samarbeid med BYD i kina, men ikke med Tesla i USA og Europa:
http://insideevs.com/first-impression-daimlers-190-mile-denza-ev/
Power (peak/rated)   86 kW / 68kW
Torque (peak/rated)   290 Nm / 177 Nm
Energy consumption @ China cycle   17.2 kWh / 100 km (18.9*)
Range @ China cycle   253 km (157 miles)
Battery capacity   47.5 kWh

Kan det ha noe å gjøre med at Kina er et enormt marked med avgiftsfritak på elbiler?
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3328-kina-kopierer-norges-momsfritak-pa-elbiler
Men at det er rart/skuffende er jeg helt enig i..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

krl

Sitat fra: Ingemar på onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:52
Ringte Bertel o Steen idag. Selgeren der sa ofisiell lansering ble 3. November. Introbilene deres kommer i februar og man kunne regne med levering i mars 2015.
Får satse på at det ikke blir flere utsettelser nå, sist jeg sjekket ble det lovet en god del biler til Norge allerede i 2014..


Gordon Retriever

Britiske Autocar har prøvekjørt elektrisk B-klasse:


SitatThis car has the refinement that would shame some luxury models and the kind of effortless overtaking ability that would trouble some hot hatches.

What's most disorientating is that these two sides of motoring excellence are delivered in a humble-looking baby MPV. It's hard to work out why, but even the steering response and ride quality of the electric B-class is markedly better than what we experienced with the all-wheel-drive B220 and the gas-powered B200.

SitatFully recharging the B-class via a 16-amp home wall socket will take around nine hours if the battery is empty. Using a 400-volt three-phase electricity supply (rather more common in Asia than Europe), the car can be recharged in just three hours.

Link


Gordon Retriever

Autocar oppgir for øvrig strømforbruket til B-Klasse Electric Drive til 18.0kWh/100km.
Mercedes oppgir selv tallene 17,9-16,6 kWh/100 km. Dette ligger noe over biler som Kia Soul og Nissan Leaf, som igjen plasserer seg over VW e-Golf og BMW i3.  Det kan nesten virke som B-Klassen kan ha bruk for et større batteri enn konkurrentene.

nagela

Fra Hegnar.no idag : Nå er de norske prisene sluppet. Bilen koster 271.980 kroner.

Var vel ikke så ille  :)

http://www.hegnar.no/motor/artikkel523689.ece
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA