Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

darthy001

Potensielt viktig info for de som nå tenker kjøpe ny bil med hjul/dekk utenom Tesla sine standardvarianter:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38912-New-production-%28late-2014%29-new-TPMS-sensors

Balrog

Kjøpte i fjor Nokia R2 etter å ha vært mildt sagt lite fornøyd med Pirellis såkalte vinterdekk.

Har nå et par tusen km med R2, og er ikke imponert. Bilen sklir rett fram i rundkjøringer i lav hastighet og feltskifte på motorvei i 70-80 på isete vei er et skikkelig adrenalinkick. Alle andre biler raser forbi som ingenting. Leafen med nedslitte Jallajalla piggfrie dekk som er 7 år gamle har sjukt bedre grep på både is og snø.

Hva gjør jeg feil? Eller er Nokia R2 meget oppskrytt? Eller er TMS ustyrlig på vinterføre? (Har stort sett kjørt like tunge og tyngre biler siste 10 år). Og nei, det er ikke regen som slår inn nå etter siste SW-oppgradering der den nærmest ble fjernet. Har 3,5 bar i R2-dekkene for å redusere svømmefølelsen.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Mippen

Sitat fra: Balrog på mandag 08. desember 2014, klokken 00:54
Kjøpte i fjor Nokia R2 etter å ha vært mildt sagt lite fornøyd med Pirellis såkalte vinterdekk.

Har nå et par tusen km med R2, og er ikke imponert. Bilen sklir rett fram i rundkjøringer i lav hastighet og feltskifte på motorvei i 70-80 på isete vei er et skikkelig adrenalinkick. Alle andre biler raser forbi som ingenting. Leafen med nedslitte Jallajalla piggfrie dekk som er 7 år gamle har sjukt bedre grep på både is og snø.

Hva gjør jeg feil? Eller er Nokia R2 meget oppskrytt? Eller er TMS ustyrlig på vinterføre? (Har stort sett kjørt like tunge og tyngre biler siste 10 år). Og nei, det er ikke regen som slår inn nå etter siste SW-oppgradering der den nærmest ble fjernet. Har 3,5 bar i R2-dekkene for å redusere svømmefølelsen.


Det er en tung bil da. Har kjørt mye tunge suver med skikkelige piggdekk og det skal lite til før bilen seiler. Kjørte en gang på nybrøytet vei med en ny pajero. Kjørte nesten i gangfart gjennom noen hårnål svinger. Skled sikkert 60meter bortover før jeg fikk kontroll på bilen. Med helt nye premium piggdekk. På vinterføre er det lav vekt og tynne dekk som gjelder. Tung bil og 245 dekk er ikke optimalt. Lavt tyngdepunkt er bra men vekten er ikke optimal på vinterføre.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

50 psi i R2 hjelper, michelin xi3 kunne kanskje vært noe for deg?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Asarin

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 08. desember 2014, klokken 08:33
50 psi i R2 hjelper, michelin xi3 kunne kanskje vært noe for deg?

Helt opp i 50psi på R2 altså?

Jeg får vurdere å dytte inn litt ekstra ser jeg..
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Øyvind.h

Sitat fra: Balrog på mandag 08. desember 2014, klokken 00:54
Kjøpte i fjor Nokia R2 etter å ha vært mildt sagt lite fornøyd med Pirellis såkalte vinterdekk.

Har nå et par tusen km med R2, og er ikke imponert. Bilen sklir rett fram i rundkjøringer i lav hastighet og feltskifte på motorvei i 70-80 på isete vei er et skikkelig adrenalinkick. Alle andre biler raser forbi som ingenting. Leafen med nedslitte Jallajalla piggfrie dekk som er 7 år gamle har sjukt bedre grep på både is og snø.

Hva gjør jeg feil? Eller er Nokia R2 meget oppskrytt? Eller er TMS ustyrlig på vinterføre? (Har stort sett kjørt like tunge og tyngre biler siste 10 år). Og nei, det er ikke regen som slår inn nå etter siste SW-oppgradering der den nærmest ble fjernet. Har 3,5 bar i R2-dekkene for å redusere svømmefølelsen.
Noe må jo være alvorlig galt om du seiler rett frem i rundkjøringer. Feltskift på isete motorvei krever forsåvidt alltid konsentrasjon og pene bevegelser, og å sammenligne Model S med en bil i Golf-klassen blir ikke riktig. Jeg har kjørt Leaf en del på vinteren, og kan ikke si forskjellen mellom den og Teslaen har slått meg nevneverdig. Leaf`en har ca 2 år gamle vinterdekk (7 år gamle jalla vinterdekk ville jeg kanskje vurdert å bytte ut, men det er en annen sak).

Pirelli-dekkene er helt klart bedre på våt vei enn R2, men på snø og is er R2 omtrent det beste du kan benytte. Om det ikke holder er jeg usikker på hva jeg kan anbefale. Model S er vesentlig bedre på vinterføre enn tilsvarende rwd jeg har kjørt, og også bedre enn mange fwd. Usikker på hva som kan være galt med bilen din, men noe virker det å være når du opplever den som så håpløs?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Balrog

mulig dekkdimensjonen er avgjørende. Jeg skal innrømme at jeg ikke har kjørt 245 vinterstid tidligere. Men jeg hadde trodd (håpet) at det skulle være større forskjell på Pirelli og Nokia i Nokias favør. Uansett tror jeg man skal være harepus med høyrefoten i en Tesla vinterstid.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Havebigfun

Jeg gikk fra Pirelli ifjor til Michelin Xi3 iår- meget fornøyd. Etter min mening ikke noe å lure på - Michelin ser ut til å være det beste kompromisset for en så tung bil som TMS.

fonberg

Jeg synes TMS er veldig retningsstabil og forutsigbar på vinterføre. Den har også veldig god fremkommelighet til å være tohjulstrekker.

MINUSET er at pga. vekta så er den ikke så god å få med på raske retningsforandringer. Kommer du for raskt inn i en sving så trenger du gjerne MYE plass. Så f.eks. tråkling mellom andre biler på flerfilsveg er en dårlig idé.

Jeg synes TMS-en alt i alt er klart bedre å håndtere på vinterføre enn den gamle bilen min, som var en 700 kg lettere forhjulstrekker. (NB: har Nokian Hakka R2 / 48 psi).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

satheesh.net

Sitat fra: Asarin på mandag 08. desember 2014, klokken 08:36
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 08. desember 2014, klokken 08:33
50 psi i R2 hjelper, michelin xi3 kunne kanskje vært noe for deg?

Helt opp i 50psi på R2 altså?

Jeg får vurdere å dytte inn litt ekstra ser jeg..

Selv bruker jeg 48 psi (husk å fylle når dekkene er kalde). Opplever dette som perfekt for min del. ;)

petersv

Ja, 49.5 er vel Nokians anbefaling (+10%.) alt rundt der funker bra.

ducktolate

Sitat fra: Kim L på lørdag 18. oktober 2014, klokken 09:44
Tesla sier garanti kan bortfalle med uorginale felger,,, men selger ikke nye P85D uten 21" Jeg ønsker 19" og vinterhjulene er det så skal ikke være noe problem,,,Problemet er jo at orginalfelger er dyrere, så kunne tenke meg uorginale 19" men skal jeg tørre det i forhold til garanti,,,Tenker på 19" med samme innpress osv,,, eventuellt kan jeg jo finne en teslaeier som vil ha mine 21" og få 19" tilbake,,,, hva mener folket ???

Var det noen som svarte på dette?

Havebigfun

Sitat fra: ducktolate på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Kim L på lørdag 18. oktober 2014, klokken 09:44
Tesla sier garanti kan bortfalle med uorginale felger,,, men selger ikke nye P85D uten 21" Jeg ønsker 19" og vinterhjulene er det så skal ikke være noe problem,,,Problemet er jo at orginalfelger er dyrere, så kunne tenke meg uorginale 19" men skal jeg tørre det i forhold til garanti,,,Tenker på 19" med samme innpress osv,,, eventuellt kan jeg jo finne en teslaeier som vil ha mine 21" og få 19" tilbake,,,, hva mener folket ???

Var det noen som svarte på dette?
Svaret er vel at du nå kan kjøpe P85D med originale 19".
Jeg kjører med 19" Polar og har ikke bekymret meg for Tesla- garantien. Kjøper man felger av like god eller bedre kvalitet som originale kan det ikke være noe problem.

B_Tesla

Garantien bortfaller ikke. Men er felgene en direkte årsak til en skade, fikses dette ikke under garanti. På det punktet spiller det ingen rolle hva Tesla sier, her er det norsk lov som definerer det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

ducktolate

Takk for svar ang garanti.
Har du noen eksempler på hvilke skader som kan oppstå pga uorginale felger, forutsatt at felgene har bra kvalitet og er godkjent for vekten til Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA