Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Quintilian

Håper noen kan hjelpe meg raskt med følgende:

Bor i Stavanger...

Har fått pris på 19" PH edition 2 med R2 for 20.000.- inkl. TPMS lokalt.
I bergen får jeg 19" Polarwheels med R2 for 19.600.- inkl TPMS....

Er Polarwheels såpass mye bedre at jeg bør ta en kjøretur på 40 mil for disse, eller er PH også bra? Eller bedre?

Takker for alle raske tilbakemeldinger :-)

Mippen

Kan jeg spørre hvor du har sjekket i Bergen?
Fremtiden er elektrisk.


Kim L

Tesla sier garanti kan bortfalle med uorginale felger,,, men selger ikke nye P85D uten 21" Jeg ønsker 19" og vinterhjulene er det så skal ikke være noe problem,,,Problemet er jo at orginalfelger er dyrere, så kunne tenke meg uorginale 19" men skal jeg tørre det i forhold til garanti,,,Tenker på 19" med samme innpress osv,,, eventuellt kan jeg jo finne en teslaeier som vil ha mine 21" og få 19" tilbake,,,, hva mener folket ???

Muffinman

Folket mener at det helt sikkert finnes mange som vil gi fra seg et sett 19" mot 21"  ;)

Jeg er en av dem som kunne vurdert nettopp det.

MrGekko

Har selv lyst på 20" vinterhjul på min Tesla P85D som kommer til året en gang.Bor på østlandet, så primært sett er det her jeg vil bruke bilen mesteparten av tida. Sist vinter var det ca 1 uke hvor det var snø på bakken.
Noen som har prøvd disse dekkene? Se link: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-Winter-Contact-TS-850P-Prelaunch.htm
Vet at dette er kontinentale vinterdekk, men har fått desidert best i test av alle performance-dekk jeg har funnet. Og i tillegg finnes de i dim 245/40-20(vil helst ikke ha 235/35-20) og riktig load-index. Har C på rullemotstand og C på våt/bar vei. Så desidert mye bedre på dette punktet enn nordiske vinterhjul. Egenskapene på is/snø skal visst også være veldig gode ifølge testene. (En del bedre enn Pirelli-dekkene som Tesla leverer)

Hva trur folket?



kjolnerdomen

#441
Hei alle,

Jeg har fulgt med på forumet her en stund, og nå har jeg endelig fått bestilt meg Tesla S85D, men ikke finalized enda...

Har bestemt meg speccen, iallfall sånn nogenlunde, men det jeg tviler mest på er vinterhjul. Ikke fordi jeg ikke trenger det (selvfølgelig), men rett og slett fordi jeg lurer på å kjøpe 19" på sommerhjula, sette vinterhjul på disse, selge sommerdekkene, og kjøpe 20" på sommerhjula.

Spørsmålet er om det er fornuftig? Både med tanke på pris, men også i forhold til flere andre ting jeg har sett er diskutert her inne, som jeg håper noen kan hjelpe meg med å svare på:
- kjørekomfort - tenker da 20" vs både 19" og 21"
- økonomi - både ved innkjøp og slitasje. Leser mange her mener 21" blir slitt veldig fort, vil det også være tilfelle med 20"? Noen som har erfaring?
- trenger også dekk og felganbefaling, samt gjerne forhandler i Oslo området som er til å stole på. Ønsker helst å ha en butikk å forholde meg til, ikke kjøpe via Internett.

Kan avslutningsvis nevne at 21" ikke er aktuelt da fruen også skal bruke bilene og ikke er så flink til å beregne fortauskanter :) samt at prisen er for høy...

På forhånd takk for svar :)

Cowboystrekk

Om økonomi og komfort teller mest så bør du holde deg til 19", dekkene er stort sett betydelig billigere og mer gummi gir mer komfort. Utseendet kan derimot lide litt... Dekkanbefalinger står det relativt mye om i startposten.

Andre her har sikkert gode svar til det andre du spør om :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Stig O

Ser Continental og Pirelli har kommet med støysvake dekk som bl.a er laget til Audi RS6 og RS7 i dimensjom 275/30 og 285/30-21. Har lyst på bredere bakdekk, men ikke fristende med mere dekkstøy. Continental oppgir opp til 9 db lavere kupestøy. Dette må jo være et godt valg for Tesla. Kanskje dette er dekket Tesla har valgt som orginaldekk på de nye bilene. De annonserer jo med bedre støydemping og dette hadde jo vært en god løsning.
Blir imidlertid litt forvirret når jeg går inn på Dekkonline og ser støymåling på 74 db, som er noe av det dårligste du finner. Kan dette være utvendige målinger og at den nye teknologien med skum demper den innvendige? Noen som vet?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Stig O

Fant at det er utvendig støy som måles på dekkinformasjonen. Da er det den innvendige støyen som reduseres på de nye støyreduserende dekkene. Blir ikke så lenge til jeg må bytte bakdekk, så 275/30-21 Contisilent er interessant og prøve. Som sagt standard dekk på RS6 og RS7.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

snappy

Er det noen som har fått med seg hvilke dekk som erstatter Goodyear RS-A2( Max 149 mph ) på 85D ?
2014 e-UP
2015 85D

bull

Hvilke erfaringer har folk med 22" hjul? Jeg ønsker noe som ser penere ut enn orginale 19", da aller helst orginale 21". Men prisen på 21" dekk er ganske høy, vurderer derfor 22" da disse er billigere. 20" syns jeg ser litt lite ut.

Tesla P85D

Hvor får man kjøpt Vossen CV4 22" til Tesla? Hvilket innpress og bredde på felg bør man gå for?
Noen som vet ca pris på disse felgene?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Mippen

Sitat fra: snappy på søndag 26. oktober 2014, klokken 13:14
Er det noen som har fått med seg hvilke dekk som erstatter Goodyear RS-A2( Max 149 mph ) på 85D ?

Spurte når jeg bestilte og fikk da opplyst de dekkene under som standard dekk på 19" og 21", så godt spørsmål.

19-tommers Goodyear Eagle RSA2, 245/45R19
21-tommers Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21
Fremtiden er elektrisk.

darthy001

Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:58
Sitat fra: snappy på søndag 26. oktober 2014, klokken 13:14
Er det noen som har fått med seg hvilke dekk som erstatter Goodyear RS-A2( Max 149 mph ) på 85D ?

Spurte når jeg bestilte og fikk da opplyst de dekkene under som standard dekk på 19" og 21", så godt spørsmål.

19-tommers Goodyear Eagle RSA2, 245/45R19
21-tommers Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21

Var det for standard og/eller performance? Tenker da spesifikt på 21". Irriterende lite info på nettsidene til Tesla om det. Selv "Se design"-knappen har jo kun tekst 21" sølv.... Ikke noe om merke, modell eller dimensjoner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA