Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Lynet

Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!
Bare når man kjører på bare veier, og ingen ting av de minste og farligste partiklene. Uten at vi skal starte en pigg vs piggfri-diskusjon i tråden så er det helt klart et poeng at piggdekkene river med seg masse av veien. Derfor vil jeg bare bruke mine når vinteren virkelig setter inn fra godt ute i desember.

Lynet

Det hører absolutt hjemme i dekkguiden å være klar over konsekvensen av sitt dekkvalg på en nullutslippsbil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ljosdal

Kanskje feil side av året å spørre om sommerdekk, men sjit au..

Jeg la om til vinterdekk i går, og la merke til at sommerdekka var godt slitt. Visst jo dette siden jeg dro det ut med å skifte, men det jeg lurer på er:

Hvor mange KM (jeg vet det har mange variabler) har deres sommerdekk gått??

Bilen min har gått nå 61.000km.
Jeg bor i Stavanger og kjører så langt det lar seg gjøre på sommerdekk.
Tipper sommerdekka mine har gått ca 55.000km.
Kjører på PS2 21".
Synes personlig dette er bra, selv om det blir dyrt med nye dekk :-) Dette inkluderer 2 europaturer på ca en mnd hver med mye kjøring i Frankriket omegn.

Tror jeg kommer til å kjøpe nye PS2 dekk til neste år?
Hvilke andre dekk kan dere anbefale foresten? Og ikke minst, hvor handler man dekk? (til fornuftig pris)

Telsa tar 4600kr PR DEKK (PS2) det er hinsides ran på lyse dagen!!!


Svart P85 Signature #88

petersv

Det er langt på 21". Muffinman har vel funnet noen billigdekk som funker ok.

kjellan

Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!

Er ein påstand som du kan sikkert kan dokumentere !!

Det er stor forskjell på partikkelstørrelsen. Veislitasje gir lite partikkler mindre enn PM 10 og dei detter raskt til bakken pga av størrelsen og tyngde. Diesel sot partikkler derimot flyter vidt rundt, koagulerer med andre forurensninger og er for utelufta tilsvarande som røyking innendørs var tidligare.

http://tidsskriftet.no/2002/08/aktuelt-problem/luftforurensning-astma-og-allergi-betydningen-av-ulike-partikler
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Stig O

Sitat fra: Ljosdal på fredag 02. desember 2016, klokken 23:33
Kanskje feil side av året å spørre om sommerdekk, men sjit au..

Jeg la om til vinterdekk i går, og la merke til at sommerdekka var godt slitt. Visst jo dette siden jeg dro det ut med å skifte, men det jeg lurer på er:

Hvor mange KM (jeg vet det har mange variabler) har deres sommerdekk gått??

Bilen min har gått nå 61.000km


















Jeg bor i Stavanger og kjører så langt det lar seg gjøre på sommerdekk.
Tipper sommerdekka mine har gått ca 55.000km.
Kjører på PS2 21".
Synes personlig dette er bra, selv om det blir dyrt med nye dekk :-) Dette inkluderer 2 europaturer på ca en mnd hver med mye kjøring i Frankriket omegn.

Tror jeg kommer til å kjøpe nye PS2 dekk til neste år?
Hvilke andre dekk kan dere anbefale foresten? Og ikke minst, hvor handler man dekk? (til fornuftig pris)

Telsa tar 4600kr PR DEKK (PS2) det er hinsides ran på lyse dagen!!!


Ville kjøpt PSS som er oppgitt til 30000 km, kontra PS2 som har 20000 km. Som du skjønner er dine
55000 km ekstremt langt.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Wilma

Sitat fra: Ljosdal på fredag 02. desember 2016, klokken 23:33
Kanskje feil side av året å spørre om sommerdekk, men sjit au..

Jeg la om til vinterdekk i går, og la merke til at sommerdekka var godt slitt. Visst jo dette siden jeg dro det ut med å skifte, men det jeg lurer på er:

Hvor mange KM (jeg vet det har mange variabler) har deres sommerdekk gått??

Bilen min har gått nå 61.000km.
Jeg bor i Stavanger og kjører så langt det lar seg gjøre på sommerdekk.
Tipper sommerdekka mine har gått ca 55.000km.
Kjører på PS2 21".
Synes personlig dette er bra, selv om det blir dyrt med nye dekk :-) Dette inkluderer 2 europaturer på ca en mnd hver med mye kjøring i Frankriket omegn.

Tror jeg kommer til å kjøpe nye PS2 dekk til neste år?
Hvilke andre dekk kan dere anbefale foresten? Og ikke minst, hvor handler man dekk? (til fornuftig pris)

Telsa tar 4600kr PR DEKK (PS2) det er hinsides ran på lyse dagen!!!

55000km høres slettes ikke verst ut.
Mine sommerdekk, 21" Continental ContiSilent, har gått ca 25000km og har nå ca 4 mm igjen.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Alfa Bergen

#1839
Kjøpte nye vinterdekk i dag. Ble Michelin X ice3 som avløser de dårligste vinterdekk jeg noensinne har hatt, Pirelli Zottocero. Har gjentatte ganger stått bom fast i slake snøbakker mens alle andre biler har klart bakkene fint. Håper på betydelig bedre egenskaper på de nye dekkene.

Betalte 11580 kr ferdig på bilen på Midtun dekk i Bergen
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Lynet

Sitat fra: kjellan på lørdag 03. desember 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Lynet på fredag 02. desember 2016, klokken 19:59
Det er omtrent samme partikkelutslipp fra 4 piggdekk som ei diesellørje!

Er ein påstand som du kan sikkert kan dokumentere !!

Det er stor forskjell på partikkelstørrelsen. Veislitasje gir lite partikkler mindre enn PM 10 og dei detter raskt til bakken pga av størrelsen og tyngde. Diesel sot partikkler derimot flyter vidt rundt, koagulerer med andre forurensninger og er for utelufta tilsvarande som røyking innendørs var tidligare.

http://tidsskriftet.no/2002/08/aktuelt-problem/luftforurensning-astma-og-allergi-betydningen-av-ulike-partikler

Dokumentasjonen finner du her: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:124334/FULLTEXT01.pdf

Eller for den som ikke vil lese hele dokumentet så er det 0,6g svevestøv pr bil pr km og av dette er det mellom 57-84% som ligger så lenge i luften at vi puster det inn.
Men jeg må beklage at jeg hadde en stoooor kommafeil!
Euro 5 og 6 kravet er maks 0,005 gram partikkelutslipp, altså er piggdekkutslippet 100 ganger større enn dieselutslippet når det gjelder partikler!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Euro kravet,  hvilken tidsening? Pr sekund, pr minutt, pr time?

Under hvilken temperatur? Vi vet med nox så er det stor forskjell på hva som slippes ut ved forskjellige temperaturer.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Ehm, dette er interessant men diskusjon av partikkelutslipp fra dieselmotorer er ikke det man forventer å finne i en dekk- og felgguide. Kanskje en egen tråd kunne vært noe?

o.b.lix

Var vel ledd i diskusjon om dieselmotor eller piggdekk forurenser mest.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Sitat fra: o.b.lix på søndag 11. desember 2016, klokken 12:55
Euro kravet,  hvilken tidsening? Pr sekund, pr minutt, pr time?

Under hvilken temperatur? Vi vet med nox så er det stor forskjell på hva som slippes ut ved forskjellige temperaturer.
Eurokravet er pr km det også. Partikler er det mest av ved pådrag. Det ser man godt på eldre biler. Partikler er omtrent det samme som sot, altså dårlig forbrent drivstoff.

Og den som har byttet ut dieselen med en Tesla på grunn av miljøet og kjører på piggdekk bør være klar over dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA