Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Afterburner

Trenger vinterhjul til en P90D. Hvor får man kjøpt rimelige felgpakker i Osloområdet?

Tenker 19 tommer blir bra. Gjerne svarte el.

Bør jeg ha pigg eller piggfritt? Har hytte på fjellet og kjører noen mil på veier som ikke er saltet.

____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

TRM

Sitat fra: Afterburner på tirsdag 27. september 2016, klokken 18:39
Trenger vinterhjul til en P90D. Hvor får man kjøpt rimelige felgpakker i Osloområdet?

Tenker 19 tommer blir bra. Gjerne svarte el.

Bør jeg ha pigg eller piggfritt? Har hytte på fjellet og kjører noen mil på veier som ikke er saltet.
Anbefaler disse:
http://www.finn.no/65054991
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Afterburner

Lagt min elsk på Broch B32 eller B37. Hvor er det best pris på disse i Osloområdet?
____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

Siggen

Sitat fra: Afterburner på torsdag 29. september 2016, klokken 22:48
Lagt min elsk på Broch B32 eller B37. Hvor er det best pris på disse i Osloområdet?

Den skandinaviske importøren av Brock har god kontroll på arbitrasjen så prisene på de er så og si lik over hele landet. Så all rabatt du eventuell får vil for det meste gå rett fra forhandlerens lomme da Rautamo(?) på Brock opererer med "nettopris" ikke villedende pris som f.eks Felgimport og Martens gjør på de fleste av sine merker.

Men det finnes også dem få som har direkteimport fra Brock muligens noe å hente der på prisen.

Afterburner

____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

Thor2014

Hvordan blir det seende ut med 265 på standard 21", ikke de brede felgene?

Thor2014


Muffinman

Ikke gjør det. 265 på 9" ser ballong nok ut. På 8,5 blir det ikke pent. Det vill heller ikke se like bredt ut som samme dekk montert på felg med riktig bredde. Mistenker også at bilen kan bli løs på bakenden når veien er dårlig.

Muffinman

Sottozero 2 19" på 85D igjen, må slite litt til før jeg hiver dem. Litt kvalifisert synsing ang. forbruk mm:


  • En marginal økning i forhold til 21" Lexani (245/285)
  • 15-20wh/km mer enn 19" Pilot Sport 3
  • 20-25 wh/km mer enn 19" Primacy 3
  • Litt økning i støy i forhold til Lexani 21". MYE økning i støy på våt vei, disse plasker fryktelig...

Prøver en vinter til, men kun fordi jeg har en bil til med skikkelige vinterdekk som kan brukes når jeg skal dit forholdene er ille.


Thor2014

Jeg har sotto bak og R2 foran. Synes det funker bra. Litt bedre stabelitet.
Nå kjører jeg mest på Østlandet så det er mye bare veier

Muffinman

Ville ikke satt dekkene med best grep foran...

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:16
Ville ikke satt dekkene med best grep foran...
enig- dette er testet opp og ned - de beste dekk skal bak for å ha kontroll på bilen i kritiske situasjoner.

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:16
Ville ikke satt dekkene med best grep foran...

Jeg har forsøkt litt forskjellig gjennom årene. Man kan kjøre raskere gjennom en sving med de beste dekkene bak. Når det er sagt, med forhjulstrekk eller firehjulstrekk foretrekker jeg de beste foran.

morpheos

Vet ikke om dette er helt riktig tråd, men skal selge et sett med 19" originale felger i (så vidt jeg husker) noenlunde grei stand, med et par mer eller mindre nye (gått ca. 750km) Hakka 8 piggdekk (245/45R19). Er i utgangspunktet bare ute etter å bli kvitt dekkene, men tenker at det er enklere å selge hele greien. Noen input på hva slags prisområde som er en grei balanse mellom å få noe igjen for dekkene og å bli kvitt dem raskt?

Øyvind.h

#1754
Grunnet tur til Ringebu i helgen ble det omlegging til vinterdekk i går kveld. Jeg har kjøpt pakken med 19" PH Turbin 2 med Conti Viking contact 6 (tidligere priset til 15.990,- nå 16.990,-)

Foreløpig erfaring er at de støyer noe mindre enn 21" Conti som jeg har på sommeren, i hvert fall fra 50-60 og oppover. De virker stivere en Nokian R2.

Vektmessig kommer PH-pakken ut på omtrent det samme som den originale 21" pakken. Det var litt overraskende. PH klokket inn på 27,6kg. Teslas 21" på et sted mellom 27 og 28 (målte ikke nøyaktig).

Uansett synes jeg felgene kler bilen. Kosmetisk mindre forskjell mot 21" enn forventet, slik flere har påpekt. Det blir spennende å teste grepet på skikkelig vinterføre.

21" Conti dekkene har rullet nesten 12.000km. Midten av slitebanen tåler nok det mangedobbelte, men litt skeptisk til om innerkanten holder mer enn en sesong til. Kanskje maks 2-2,5 sesonger. Vet ikke helt hvor dypt mønsteret var innerst før jeg tok dem i bruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA