Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Tradeoff på Goodyear er støy og rullemotstand(forbruk) spesielt i lavere temperaturer. De tør opp når man kommer opp og blir greie over ca 15 grader i likhet med de fleste dekk som har dårlig rating på disse parametrene. De har ingen spesielle svakheter ut over det, men er helt blottet for sportslige egenskaper. Snitt på 190wh/km gjennom sommersesongen tyder jo på at rullemotstanden er høy, for de fleste klarer nok samme eller lavere på 21" hjul.

Kilroy

Jeg byttet Goodyear dekkene i juni med drøye 4 mm igjen all over etter 42000 total kjørelengde. Byttet til Landsail som er omtalt her i tråden tidligere. Er på Europa tur nå, så har allerede merket mindre forbruk. Men skal sammenligne mer når jeg kommer hjem. Det beste med dekkene er den enorme forskjellen i støy, når jeg kjørte fra Tempedekk etter omleggingen så merket jeg umiddelbart en stor bedring i støy
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Cowboystrekk

Godt å høre flere erfaringer med landsail :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hyperstress

Sitat fra: morpheos på torsdag 14. juli 2016, klokken 10:51
Ikke for å være dekksnobb, men hvis man har kjørt 40.000 km på Goodyear-dekkene og de fremdeles er "ok" (usikker på hva slags mønsterdybde som er OK, men antar da > 3mm) - så stiller jeg meg litt tvilende til hvilke trade-offs man da gjør kontra dekk som holder halvparten mtp. kjøreegenskaper o.l.
Jeg har kjørt 40000 totalt. Ca 22000 på GY dekkene. Er igjen ca 8mm foran og 7mm bak.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

morpheos

Eh? Er ikke 8mm omtrent det som er vanlig ved nye dekk?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. juli 2016, klokken 11:19
Tradeoff på Goodyear er støy og rullemotstand(forbruk) spesielt i lavere temperaturer. De tør opp når man kommer opp og blir greie over ca 15 grader i likhet med de fleste dekk som har dårlig rating på disse parametrene. De har ingen spesielle svakheter ut over det, men er helt blottet for sportslige egenskaper. Snitt på 190wh/km gjennom sommersesongen tyder jo på at rullemotstanden er høy, for de fleste klarer nok samme eller lavere på 21" hjul.
Du er inne på noe vesentlig der. Forbruket fra 0-15 grader er langt høyere enn f.eks R2. På samme ruta ved 5C ligger jeg på opptil 20% høyere forbruk med Goodyear. I sommersesongen er de derimot greie. Jeg har endt opp med å vente litt med å bytte til sommerdekk samt bytte til vinterdekk tidligere enn jeg pleier pga dette.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Det kan ha noe med gummihardhet å gjøre. Landsail-dekket i NAF sommerdekktest 2015 har f.eks. bare 63 ShA mens de andre (inkl. Goodyear) ligger over 70. Europeiske vinterdekk ligger litt under 60 mens nordiske er under 50. Myk gummi absorberer små ujevnheter bedre slik at rullemotstand blir lavere, noe som kan forklare det lavere forbruket til vinterdekk i temperaturintervaller der sommerdekka blir harde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hyperstress

Sitat fra: morpheos på fredag 15. juli 2016, klokken 23:41
Eh? Er ikke 8mm omtrent det som er vanlig ved nye dekk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mer nøye måling viser gode 7mm rundt hele bilen. De nye dekka jeg har liggende er 8mm. Så ingen tvil om at GY dekkene er ekstremt slitesterke.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

morpheos

1mm på 22.000 km? Hvis det slites jevnt så tilsier det at du på et dekksett får ca 100.000 km hvis man bytter ved 3mm. Det høres litt for godt ut til å stemme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kimnaess

Hei, er det noen som bare benytter et felgsett og legger om dekk hver sesong på samme felgsettet?

Erfaringer?

Økomisk sett synes jeg det er smart, dekk byttes uansett hver 3 sesong og da kjøper man nye dekk. Ergo er det kun hvert 2. år man betaler for dekkomlegging (4 dekk typisk ca 1000kr for å legge om alle fire). Et 20" felgsett koster ofte minst 1000kr felgen. Da tar det minst 6 år før man har brukt like mye på dekkomlegging som på et felgsett.

Gevinsten ved å legge om dekk er at det gjøres rebalansering av hjulene hver sesong samt at man får muligheten til å kjøpe helt nye felger hvert 6-8 år siden de da uansett er ganske slitt. Behovet for lagringsplass blir også litt mindre
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Lynet

Et hjul tar akkurat like mye plass som et dekk. Men veier mindre og blir enklere å lempe.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Vår P85 har så langt i år rullet på Landsail UHP588 foran, og Falken Azensis 453 bak, begge i original 19" dimensjon. De sistnevnte stod foran i fjor og var for gode til å kaste slik at de fikk rulle litt bak i år for å brukes opp. Nå skal de imidlertid byttes ut med Landsail, og jeg byttet bakhjulene midlertidig med et par Michelin PS3. Og du verden for en massiv forskjell på støy! Bilen er støyisolert i det vide og brede, inkludert ekstra butyl på innsiden av hjulbuene bak og et par kg tykkmasse på utsiden i hver. I tillegg omfattende demping i trunk, og original dempematte som nyere biler har under baksetepute. Og butyl pluss dempematte i dørken under bakseteputa hvor det gikk an å komme til. Og jeg kunne ikke fatte hvor hjulstøyen kom inn, det var fremdeles noe bråk bakfra.

Nå fikk jeg svaret; det var dekkene som gjorde det. PS3 er ikke spesielt rolige, men i forhold til disse Falken-dekkene er de dønn stille. Blir interessant når jeg bytter videre til Landsail, de skal være enda roligere. Må nok en gang benytte anledningen til å advare mot Falken 453, ihvertfall i 245/45-19 (har ikke erfaringer med andre dimensjoner).

- Støyer MYE. Mer enn 21" Michelin PS2 i 245 bredde.
- Monsterforbruk. Gikk opp 10% når jeg byttet ut 21" PS2 med disse i 19"
- Sitter dårlig på vått føre, og slipper brått
- Relativt retningsstabile
- Trenger mye temperatur på tørr asfalt for å gi godt grep. Under 10-15 grader er de ikke brukbare.
- Middels slitesterke.

Tror disse må være det dårligste dekk-kjøpet jeg har gjort. Blir spennende å se hva Landsail på de siste to hjulene gjør med støy og forbruk :)

kimnaess

Sitat fra: Lynet på torsdag 28. juli 2016, klokken 17:21
Et hjul tar akkurat like mye plass som et dekk. Men veier mindre og blir enklere å lempe.

Får plass til å lagre noe som kan være inni dekkene, og da gjennom alle fire dekkene når de er stablet oppå hverandre siden ingen felg er der og stopper noe
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Muffinman

Legge om gummi to ganger i året høres fryktelig tungvindt ut.

Muffinman

Som flere kanskje har fått med seg har jeg "gått over til den andre siden" og anskaffet 21" hjul på D`en. Nærmere bestemt original dimensjon foran på 9" felg, og 285/30-21 på 10,5" felg bak. For å se an hvordan det ville slites gikk jeg for rimelige dekk i første omgang, nærmere bestemt Lexani LX-20. Det skal visstnok være USA-designet/Kina-produserte greier. Her kommer en kjapp omtale.

Forventet både økning i støy og sporing, men ble veldig overrasket når jeg kjørte ut fra dekkverkstedet etter å ha byttet ut de originale 19" Michelin PS3-dekkene med disse. Det hverken bråkte eller sporet! Nå er bilen temmelig omfattende støyisolert og jeg mistenker at PS3-dekkene ikke er den aller stilleste typen, men likevel. Under 60km/t er jeg ganske overbevist om at det støyer mindre enn med de originale 19". Syntes jeg hørte noe mer lyd bakfra i motorveishastighet på grov asfalt, men det kom vekk når jeg fikk lastet ut de "gamle" hjulene og satt på plass bakseteryggene og lagt på plass hattehylla. Merker ingen sporing, men mulig det endrer seg når dekkene blir mer slitt. Jeg kjenner heller ikke forskjell på komforten, kun når det kjøres over skarpe asfaltkanter er lyden litt kvassere enn med 19". Men det føles ikke. Forbruk fra Klett til Aspøya endte på 165wh/km på en tørr, overskyet dag med 15 grader. Kjørte en tur på 40-50 mil denne uka, og forbruket lå lenge an til å komme under 165wh/km når jeg kjørte inn i en vanvittig regnbyge. Da økte det til 173wh/km i løpet av noen minutter, det samme som snittet for hele rundturen på over 100 mil endte på. Og da var det en del småkjøring samt motorveiskjøring i 110 i regnvær inne i bildet også.

Man vil ikke sette noen nye banerekorder med disse dekkene, det later til at de er innrettet mot komfort og lav rullemotstand heller enn sportslige egenskaper. Men jeg er ganske sikker på at jeg kan holde noe høyere kurvehastighet enn de originale PS3-dekkene. De slipper gradvis på tørr asfalt, så man får ingen overraskelser, og det er foran det gir etter først ved jevn hastighet. Drar man på litt gjennom svingen (uten range mode) trekker den seg fint inn og man kan kjenne at bakenden begynner å slippe.

Ikke fått testet veldig mye på våt vei utenom et par oppbremsinger. Det fungerte bra.

Disse dekkene passer godt for førere uten sportslige ambisjoner og matcher standardunderstellet bra. De gir seg nemlig omtrent samtidig som svakhetene i understellet blir tydelige. Med P+ eller tidlig P85D som har fastere understell ville jeg kanskje sett på mer sportslige dekk. Alt i alt rimelige, komfortable dekk med lavt støynivå og overraskende lavt forbruk til 21" å være.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA