Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 190km

Startet av cito13, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:12

« forrige - neste »

cito13

Jeg stusser over at ingen av de etablerte bilfabrikanter klarer å lage en bil med over 200km rekkevidde. e-up, i3, nye Leaf, Mercedes B-klasse og så videre. Alle har 190km som rekkevidde. Ingen slenger inn 100kg mer batterier for å komme over 200km. Rart.

kula

Mon tro om de må "spare noe" for fremtiden så de har noe å tilføre utviklingen?
:o
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

pottle

#2
Jeg tipper at en av grunnene (kanskje den viktigste) til at de etablerte bilmerkene; Nissan, Ford, BMW, VW og så videre, er at de frykter total "kanibalisering" av sine egne ICE-modeller hvis deres batteribiler får en fornuftig rekkevidde (40-50 reelle mil).

Bilfabrikantene har funnet en nisje på ca 10-15 mil hvor elbil kan selges som et tilleggsbil i steden for å utkonkurrere deres egne ICE-biler. Fordi nå må du i teorien også ha en bensinbil hvis du skal komme deg på ferie eller på hytta.

Jeg er rimelig sikker på at de største bilfabrikantene kunne fått til en verdig konkurrent til Tesla innen kort tid hadde de bare ønsket det. Dessverre så styres utviklingen av gamle dinosaurer. Problemet er at den "gamle garden" tjener alt for mye og lagt inn alt for mye investeringer i ICE-modeller til at de bare kan la en ny generasjon batteribil ta over. Tesla har ikke det samme problemet, fordi de har ingen andre og eldre produktlinjer de trenger å ta vare på.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

cito13

Takk pottle, da er vi to som tenker slik. Om det er frykt for "kanibalisering", tilfeldig eller avtalt (obs: konspirasjon, paranoia) må katten vite. Jeg stusset i hvert fall veldig over at Mercedes bruker Tesla teknikk i sin kommende B-klasse og også holder seg akkurat under 20 mil i oppgitt rekkevidde.

Bilindustrien skryter på seg å være innovativ, men det gjelder som du antyder bare innen strenge begrensninger. Elbiler truer lange tradisjoner i industrien. De er teknisk sett enklere maskiner. Man kan legge ned all utvikling av forbrenningsmotorer, gir og tilhørende teknikk. Si opp alle som lager disse motorene og girsystemer. Det vil innebære store omstruktureringer, som det heter på fint. Ikke noe sjefer er veldig giret på, tror jeg.

Sålenge alle holder stille kan man fortsetter som før.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

breitling

Renault Zoe har 210 km rekkevidde.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

pottle

#6
Zoe har et 22 kWh-batteri og vil ligge rundt 19,8 kWh som reell batterikapasitet. 10 % av batteriet er sperret for utnyttelse fordi en ville ødelegge batteriet helt hvis en ladet ut absolutt all energien fra batteriet. Med et antatt forbruk på rundt 1,8 kW på mila (educated guess) om vinteren, så vil den reelle rekkevidden til Zoe være rundt 11 mil. Langt unna fabrikkmålingene som er rimelig partiske. Til sammenligning så kan Nissan Leaf gå rundt 228 km hvis en måler etter Japanske regler.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

breitling

Sitat fra: pottle på fredag 14. februar 2014, klokken 09:16
Zoe har et 22 kWh-batteri og vil ligge rundt 19,8 kWh som reell batterikapasitet. 10 % av batteriet er sperret for utnyttelse fordi en ville ødelegge batteriet helt hvis en ladet ut absolutt all energien fra batteriet.

Zoe har TILGJENGELIG 22 kWh. Batteristørrelse er vel på 24-24,5 kWh og har betydning for spesielt interesserte.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Det kommer. Men først må alle ha 200 km batteri, så blir det 250 osv.

pottle

#10
Sitat fra: breitling på fredag 11. april 2014, klokken 16:33
Zoe har TILGJENGELIG 22 kWh. Batteristørrelse er vel på 24-24,5 kWh og har betydning for spesielt interesserte.

Oppdatering pga feil i tidligere kommentarer om samme tema:

Breitling har nok rett. Takk for opplysningene.

Tabellen "Sammenligning reell størrelse batteri ELBILER" er laget for å opplyse potensielle kjøpere om den reelle batterikapasiteten og derfor definitivt ikke bare for "spesielt interesserte".

Grunnen til at dette er et viktig tema er at alle fabrikantene FØR Renault har alltid brukt brutto batterikapasitet som reklame og salgsargument ved salg. Nissan sier at de har et 24 kWh batteri, men du må langt ned i materien for å finne den reelle batterikapasiteten. Det samme gjelder VW, BMW og Tesla. Det er viktig å finne reell batterikapasitet fordi uten dette så kan en ikke beregne reell rekkevidde.

Nå har Renault snudd krona og hevder at brutto kapasitet er en "forretningshemmelighet". Dette har snudd litt opp ned på tidligere adferd. Både jeg og journalister har blitt tatt litt på senga fordi dette var uventet. Men for all del: Det er kjempebra at de er ærlige på nominell/reell batterikapasitet. Når alle bilprodusentene begynner å gjøre som Renault så slutter jeg å oppdatere tabellen.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Bekkenes

Utenom sommersesongen kan du vel strengt tatt ta kilometeren de oppgir og dele på to.
Hvis du vil ha varme i bilen og lyd på stereoen.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

breitling

Biler med varmepumpe kan ha litt bedre rekkevidde vår/høst enn det. Det kan også hjelpe litt i milde vintre. Ellers er riktig å dele med 2 for vinterrekkevidde. Helt enig!
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Kjell Leaf

#13
Sitat fra: cito13 på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:35
Takk pottle, da er vi to som tenker slik. Om det er frykt for "kanibalisering", tilfeldig eller avtalt (obs: konspirasjon, paranoia) må katten vite. Jeg stusset i hvert fall veldig over at Mercedes bruker Tesla teknikk i sin kommende B-klasse og også holder seg akkurat under 20 mil i oppgitt rekkevidde.

Bilindustrien skryter på seg å være innovativ, men det gjelder som du antyder bare innen strenge begrensninger. Elbiler truer lange tradisjoner i industrien. De er teknisk sett enklere maskiner. Man kan legge ned all utvikling av forbrenningsmotorer, gir og tilhørende teknikk. Si opp alle som lager disse motorene og girsystemer. Det vil innebære store omstruktureringer, som det heter på fint. Ikke noe sjefer er veldig giret på, tror jeg.

Sålenge alle holder stille kan man fortsetter som før.
Neida de er ikke redd for kanibalisering, og de er nok mer enn villige til å produsere hva det måtte være bare de tjener penger.
Men noen av dere later til å tro at alle i verden bor i Norge der vi putrer av gårde i 50-60 og 70 km/t.
Norge er ideelt for elbiler.
Mange land har motorveger på kryss og tvers og med fartsgrenser på 130 km/t (og noe fri fart i Tyskland), I disse landene ruller kilometrene fort av gårde og strømforbruket blir høyt, dermed klarer en elbil langt fra samme kjørelengde som i Norge, og ladetiden er alt for laaang.
Det er heller ikke sikkert at vanlig elbil blir fremtiden, både Toyota og Mercedes jobber sammen om hydrogen, så vi får se hva fremtiden bringer.
Det ser ut som at de heller da satser på en rekkviddeforlenger (hybrid) inntil teknologien har bedret seg. Skal elbiler erstatte fossil må de kjøre like langt og lades på 5-10 minutter, noe som det faktisk forskes på. Dette er fremdeles en stund frem i tid, så dermed er fossil den beste løsningen i de fleste land enda, eller batteri og rekkeviddeforlenger eller andre hybrider.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jejl

Noen som har erfaring med reell rekkevidde på Renault Kangoo med dieselvarmer nå på vinteren? (Eller uten dieselvarmeren)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA